Υποδομές & ενεργειακά δίκτυα για αναβάθμιση της Οικονομίας στο επίκεντρο του Economist Event

 

«Στην αναπτυξιακή στρατηγική της χώρας, πρωτεύοντα ρόλο διαδραματίζει ο τομέας της ενέργειας. Η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες που έχει συνυπογράψει τη Συμφωνία των Παρισίων για το Κλίμα, ενώ έχει υιοθετήσει τους φιλόδοξους στόχους της Ε.Ε. για το 2030. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα αποτελεί σημείο διασύνδεσης των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης», επισήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης στο συνέδριο που συνδιοργάνωσαν το περιοδικό Economist και το Ελληνογερμανικό Βιομηχανικό και Εμπορικό Επιμελητήριο, στο Βερολίνο.

Όπως ανέφερε οι εκτιμώμενες επενδύσεις στους βασικούς τομείς του εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού ξεπερνούν τα 32 δισ. ευρώ μέχρι το 2030. Στάθηκε ιδιαίτερα στις μεταρρυθμίσεις που έχει προωθήσει η ελληνική κυβέρνηση στην αγορά του φυσικού αερίου, επισημαίνοντας πως βασική αρχή της στρατηγικής είναι ότι το κράτος διατηρεί ρόλο στρατηγικού επενδυτή στα δίκτυα και τις υποδομές, ενώ απελευθερώνονται οι εμπορικές δραστηριότητες για την εισαγωγή νέων παικτών. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα βρίσκεται στο κέντρο των διεθνών διασυνδέσεων, συμμετέχοντας στην υλοποίηση έργων και υποδομών μεγάλης εμβέλειας (όπως TAP, IGB, IBS, αναβάθμιση τερματικού σταθμού LNG στη Ρεβυθούσα, FSRU στην Αλεξανδρούπολη). Όπως επισήμανε ο υπουργός, η Ελλάδα διαδραματίζει στρατηγικό ρόλο στις ενεργειακές εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο, με τη διπλή ιδιότητα του διαμετακομιστικού κόμβου και, μελλοντικά, ως επίδοξης χώρας παραγωγού φυσικού αερίου.

Παρουσίασε δε, τους βασικούς στόχους του μακροπρόθεσμου εθνικού ενεργειακού προγραμματισμού για ασφάλεια εφοδιασμού, διαφοροποίηση των πηγών, διασυνδέσεις, προστασία των καταναλωτών, μετάβαση της εθνικής αγοράς ενέργειας στο «μοντέλο-στόχος» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για τη δημιουργία μιας ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας.

Ο κ. Σταθάκης επισήμανε, μάλιστα, ότι η ελληνική οικονομία κινείται σε εξαγωγική τροχιά, καθώς η ανάπτυξη προέρχεται κυρίως από τις εξαγωγές και λιγότερο από την εσωτερική κατανάλωση, η οποία πάντως αρχίζει κι αυτή να εμφανίζει σημάδια ουσιαστικής ανάκαμψης. «Κάνουμε τα πάντα να καταστήσουμε αυτή την αναπτυξιακή τροχιά ισχυρή και βιώσιμη», σημείωσε ο Υπουργός, προσθέτοντας πως, προς αυτή την κατεύθυνση, η ελληνική κυβέρνηση συνέταξε μια συνολική αναπτυξιακή στρατηγική με πέντε βασικούς στόχους πολιτικής:

  1. Εξασφάλιση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας, δημιουργώντας ένα σταθερό μακροοικονομικό περιβάλλον που θα μειώσει τους κινδύνους των μακροπρόθεσμων επενδύσεων
  2. Προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης, καθιστώντας πιο ελκυστικό το επιχειρηματικό περιβάλλον
  3. Υιοθέτηση διαρθρωτικών μέτρων ανάπτυξης
  4. Εξασφάλιση δίκαιης και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξης
  5. Αξιοποίηση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών μέσων

«Οι συνθήκες βελτιώνονται, ο τουρισμός ανθεί, οι τιμές των ακινήτων ανεβαίνουν», ανέφερε χαρακτηριστικά από το βήμα του συνεδρίου στο Βερολίνο ο εκτελεστικός πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Άρης Ξενόφος, εκφράζοντας την εκτίμηση ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε θετική τροχιά. «Βρισκόμαστε σε έναν αεροδιάδρομο και τροχοδρομούμε ώστε να απογειωθούμε. Υπό αυτή την έννοια οι άμεσες ξένες επενδύσεις είναι αυτή η ώθηση που χρειαζόμαστε για να έχουμε βιώσιμη πτήση», σημείωσε ο κ. Ξενόφος.

Ο ίδιος παρέθεσε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία το ΤΑΙΠΕΔ είχε προϋπολογισμό 2 δις ευρώ το 2018 – προβλέπεται 1 δις ευρώ για τον επόμενο χρόνο. «Σεβαστήκαμε τις δεσμεύσεις που είχαμε έναντι του κράτους, οι ξένες άμεσες επενδύσεις θα είναι πολύ σημαντικές το επόμενο διάστημα, ιδιαίτερα σε μια χώρα η οποία έχει βιώσει τόσο μεγάλη και μακρά ύφεση», σχολίασε ο κ. Ξενόφος.

Την ικανοποίησή του για την επένδυση της εταιρείας στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας εξέφρασε μιλώντας στο συνέδριο ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece Alexander Zinell, ο οποίος διεμήνυσε ότι πιστεύει στις δυνατότητες του τουρισμού στη χώρα, καθώς και «στην ικανότητα που έχουν οι Έλληνες να είναι φιλόξενοι και να παρέχουν προϊόντα που επιθυμούν οι τουρίστες».

Όπως είπε ο κ. Zinell, σήμερα περίπου 14.000 άνθρωποι εργάζονται στο project, σημειώνοντας ότι η εμπειρία της Fraport «είναι καλύτερη από αυτήν που περιμέναμε στην αρχή», Εξάλλου, «οι ιδιωτικοποιήσεις είναι πάντοτε δύσκολες, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλες χώρες».

Ο ίδιος εκτίμησε ότι το κλίμα στην Ελλάδα γύρω από την επένδυση αλλάζει, καθώς το κοινό «βλέπει ότι αναβαθμίζονται αυτά τα αεροδρόμια, βλέπουν γερανούς, επεκτάσεις, βελτιώσεις».