Τα 25α γενέθλια του Mercedes-Benz Atego

Ένα από τα εμβληματικότερα φορτηγά διανομών της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, το Mercedes-Benz Atego, κλείνει τα 25 χρόνια «ζωής».

Το 1998, στην έκθεση RAI International Commercial Vehicle Show του Άμστερνταμ, η -τότε- Daimler-Benz AG είχε παρουσιάσει για πρώτη φορά το Mercedes-Benz Atego, το ελαφρύ φορτηγό διανομών που αντικατέστησε μετά από 14 χρόνια στην γκάμα της, το LK (Leichte Klasse).

25 βασικές εκδόσεις, 6 κινητήρες και 4 καμπίνες

Ο βασικός στόχος για τη νέο φορτηγό της Mercedes-Benz ήταν οι επιλογές διαμόρφωσής του, να αντικατοπτρίζουν την ποικιλία των εφαρμογών στην κατηγορία των ελαφρών έως μεσαίων φορτηγών.

Αρχικά, το Atego κάλυψε τις κατηγορίες μεικτού βάρους 6,5-15 τόνων, με την γκάμα να αποτελείται από 25 βασικές εκδόσεις, έξι αποδόσεις κινητήρα και 4 εκδόσεις καμπίνας. Οι υποψήφιοι αγοραστές καλούνταν να επιλέξουν ανάμεσα στο 4κύλινδρο κινητήρα OM 904 LA των 4,25 λίτρων και στον 6κύλινδρο OM 906 LA χωρητικότητας 6,37 λίτρων. Η απόδοση των κινητήρων πετρελαίου κυμαινόταν από τους 122 έως τους 279 ίππους ισχύος, με την ροπή να ορίζεται από τα 470 μέχρι τα 1.300 Nm.

Εκτός από τα μονά φορτηγά διανομών και τα εργοταξιακά, η γκάμα περιελάμβανε ακόμα και μία έκδοση για ελαφρές μεταφορές μεγάλων αποστάσεων. Οι απαιτήσεις για άνεση και ευκολία στον χώρο εργασίας είχαν επίσης αυξηθεί σημαντικά, κάτι που επηρέασε σημαντικά τη σχεδίαση της καμπίνας του Atego, οι 4 εκδόσεις της οποίας λάμβαναν υπόψη τις διαφορετικές απαιτήσεις στην κατηγορία των ελαφρών και μεσαίων φορτηγών.

Το «Heavy-Duty Atego» μεικτού βάρους έως και 26 τόνων

Μόλις 6 μήνες μετά από την πρώτη παρουσίαση, η Daimler-Benz επέλεξε την 57η έκθεση IAA Commercial Vehicles Trade Show, για να δείξει στο ευρύ κοινό το «heavy-duty Atego», το οποίο διέθετε τον ακόμα πιο ισχυρό κινητήρα OM 926 LA. Λόγος γίνεται για ένα 6κύλινδρο σύνολο χωρητικότητας 7,2 λίτρων, το οποίο εμφανίζει ισχύ 326 ίππων.

 

Mercedes-Benz Atego

 

Με το συγκεκριμένο φορτηγό μεικτού βάρους 18-26 τόνων, η Mercedes-Benz κατάφερε να κλείσει το κενό ανάμεσα στις «κανονικές» εκδόσεις του Atego και του κορυφαίου, Actros, που δραστηριοποιείται στις περιφερειακές και διεθνείς μεταφορές.

Το Atego βραβεύεται ως «International Truck of the Year 1999»

Κάπως έτσι, ήταν σχεδόν αναμενόμενο πως το νέο Mercedes-Benz Atego θα βραβευόταν ως «International Truck of the Year 1999».

Ακολούθησε μια πρώτη ανανέωση το 2004, στο πλαίσιο της οποίας το Atego εξοπλίστηκε με το νέο αυτόματο κιβώτιο G85-6. Ιδιαίτερα πλούσιος για τα μέτρα της εποχής, ήταν ο εξοπλισμός ασφαλείας του φορτηγού, που περιελάμβανε συστήματα όπως το ABS, το ASR και το Brake Assist. Το «παρών» έδινε και το σύστημα μετεπεξεργασίας καυσαερίων, BlueTec SCR, χάρη στο οποίο το φορτηγό πληρούσε τις προδιαγραφές Euro IV και Euro V. Επιπλέον, ο ψεκασμός της ουρίας, AdBlue, επέτρεψε την εξάλειψη περίπου του 60% του αζώτου από τα καυσαέρια, ενώ τα σωματίδια αιθάλης δεσμεύτηκαν από ένα φίλτρο σωματιδίων ντίζελ υψηλής απόδοσης.

 

Mercedes-Benz Atego

 

Το πρώτο υβριδικό φορτηγό του κόσμου

Το 2010, το μοντέλο BlueTEC Hybrid 1222L, ήταν το πρώτο φορτηγό παραγωγής με παράλληλη υβριδική μετάδοση κίνησης ντίζελ και ηλεκτρική και πιστοποίηση Ε.Ε. Εκτός από τον πετρελαιοκινητήρα OM 924 των 160 kW (218 ίππων), το όχημα των 12 τόνων ήταν εξοπλισμένο με υδρόψυκτο ηλεκτροκινητήρα που παράγει μέγιστη ισχύ 44 kW (60 ίππους).

Αυτή η μονάδα ήταν σε θέση να κινεί το φορτηγό πλήρως ηλεκτρικά σε χαμηλές ταχύτητες. Ο κινητήρας ντίζελ ξεκινούσε σε υψηλότερες ταχύτητες και με υψηλές απαιτήσεις φορτίου. Ο ηλεκτροκινητήρας χρησίμευε επίσης ως εναλλάκτης και έτσι, ήταν σε θέση να ανακτήσει την κινητική ενέργεια και να την αποθηκεύσει προσωρινά στην μπαταρία ιόντων λιθίου του Atego, μέχρι την επόμενη διαδικασία επιτάχυνσης. Αυτό μείωσε την κατανάλωση καυσίμου έως και 20% και κατά μέσο όρο κατά 10-15% στις αστικές διανομές.

Για τον λόγο αυτό, το Atego τιμήθηκε με το Γερμανικό Βραβείο Αειφορίας 2010 από το Stiftung Deutscher Nachhaltigkeitspreis e.V. («German Sustainability Award Foundation»). Την επόμενη χρονιά, το Atego στέφθηκε και πάλι «Φορτηγό της Χρονιάς».

Η δεύτερη γενιά με τους κινητήρες Euro VI

Το 2013 κυκλοφόρησε η δεύτερη γενιά του Atego, αυτή τη φορά με κινητήρες συμβατούς με το πρότυπο Euro VI, από τις σειρές μοντέλων OM 934 LA και OM 936 LA. Οι πιο πρόσφατες εκδόσεις τους εξακολουθούν να τροφοδοτούν το Atego μέχρι και σήμερα. Η ισχύς τώρα κυμαινόταν από 115 έως 220 kW (156 έως 299 ίππους), ενώ η κατανάλωση είχε μειωθεί κατά μέσο όρο κατά 5%, σε σύγκριση με την προηγούμενη γενιά, χάρη στον πρωτοποριακό ψεκασμό common rail, καθώς και τις υψηλές πιέσεις ανάφλεξης και τις αεροδυναμικές βελτιστοποιήσεις στην καμπίνα.

 

Mercedes-Benz Atego

 

Στάνταρ ήταν το αυτοματοποιημένο κιβώτιο Power Shift 3, το οποίο προερχόταν από το μεγαλύτερο Actros. Στο 2ης γενιάς μοντέλο, σημαντική πρόοδος υπήρξε στην ανάρτηση της καμπίνας, με τους οδηγούς να βιώνουν υψηλότερα επίπεδα άνεσης από ποτέ και να έχουν στη διάθεσή τους μια σειρά επιλογών σε καμπίνες, με την γκάμα να περιλαμβάνει και την 6θέσια crewcab για τη μεταφορά προσωπικού.

Οι τελευταίες εξελίξεις και καινοτομίες

Το 2019, λανσαρίστηκε το λεγόμενο «Mercedes-Benz Uptime» και για το Atego, ένα σύστημα που έδινε στον χειριστή και στο Mercedes-Benz Service, πληροφορίες του οχήματος σε πραγματικό χρόνο, αυξάνοντας την αποδοτικότητα και μειώνοντας τους χρόνους ακινητοποίησης του οχήματος.

 

Mercedes-Benz Atego

 

Επιπλέον, από τον Απρίλιο του 2024, το Atego θα εξοπλίζεται με μια σειρά επικουρικών συστημάτων του οδηγού (ADAS), ανάμεσα στα οποία συναντάμε το σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης Active Brake Assist 6 (ABA6) σε ταχύτητες έως και 60 χλμ./ώρα, όπως και την τεχνολογία υποβοήθησης κατά το στρίψιμο Active Sideguard Assist 2 (ASGA 2), η οποία -μέσω καμερών και αισθητήρων- μειώνει στο ελάχιστο τα τυφλά σημεία από τη δεξιά πλευρά του οχήματος.

Κλείνοντας, αξίζει να υπενθυμίσουμε πως εκκρεμεί η παρουσίαση και του πλήρως ηλεκτρικού Mercedes-Benz Atego, με την Daimler Truck να ανακοινώνει στην έκθεση IAA Transportation 2022, πως το eAtego βρίσκεται ήδη υπό εξέλιξη. Ο χρόνος λανσαρίσματος δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί, με τη Daimler Truck να έχει προς το παρόν ως μοναδική πρόταση στα ελαφρά και μεσαία ηλεκτρικά φορτηγά, το μικρότερο FUSO eCanter.

 

Mercedes-Benz Atego