Πολιτική Συμφωνία στο Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ για εργασιακά-ευφυή ταχογράφο στην Οδική Μεταφορά

Σε μια νέα δέσμη μέτρων- κανόνων, που αφορούν στο σύνολο της εργασίας των Επαγγελματιών Οδηγών Φορτηγών, κατέληξε την προηγούμενη εβδομάδα το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΕ. Τα μέτρα αφορούν στις εργασιακές συνθήκες των οδηγών σε επίπεδο ενδοκοινοτικών μεταφορών, την εγκατάσταση ευφυούς ταχογράφου για την καταπολέμηση του αθέμιτου ανταγωνισμού από εικονικές εταιρείες.

Η πολιτική συμφωνία βασίζεται σε μια δέσμη προτάσεων της Κομισιόν για τη μεταρρύθμιση του τομέα των οδικών μεταφορών, η οποία περιλαμβάνει τις εργασιακές συνθήκες και ειδικούς κανόνες για την απόσπαση οδηγών σε διεθνείς μεταφορές, την πρόσβαση στην αγορά εμπορευματικών μεταφορών και την καλύτερη επιβολή της νομοθεσίας.

Η μεταρρύθμιση έχει ως στόχο να εξασφαλίσει ισορροπία ανάμεσα στις σωστές εργασιακές συνθήκες των οδηγών και στην ελευθερία των μεταφορέων να παρέχουν διασυνοριακές υπηρεσίες. Επίσης, θα παράσχει διευκρινίσεις στον κλάδο και θα θέσει τέλος στις διαφορετικές ερμηνείες των κανόνων μεταξύ των κρατών-μελών.

 Η παρέμβαση του Έλληνα υπουργού μεταφορών Χρ. Σπίρτζη

Κατά την παρέμβασή του στη συζήτηση, ο Έλληνας υπουργός ανέφερε, μεταξύ άλλων:

«Οι προτάσεις μας στα συγκεκριμένα θέματα είναι:
Για την πρόσβαση στην αγορά καμποτάζ: Θεωρούμε, ότι πρέπει να υπάρχει μία ικανή περίοδος αναμονής. Είναι ένα εργαλείο για την καταπολέμηση του συστηματικού καμποτάζ. Έχουμε υποβάλει πρόταση για δυνητική αύξηση της περιόδου αναμονής, μετά το τέλος των επιτρεπόμενων ενδομεταφορών, σε περίπτωση σοβαρής διατάραξης της αγοράς, για να υποχωρήσουμε σε λιγότερες ημέρες.
Για την απόσπαση των οδηγών: Πιστεύουμε, ότι είναι βασικό και θετικό ότι περιλαμβάνονται οι ενδομεταφορές στην οδηγία για την απόσπαση από την πρώτη μέρα. Θεωρούμε όμως, ότι με βάση την πρόταση υπάρχει μεγάλο ποσοστό μεταφορών που εξαιρούνται από τις διατάξεις τις απόσπασης. Επομένως δε μπορούμε να δεχτούμε την εξαίρεση των διασυνοριακών μεταφορών.
Για τις εταιρείες χρηματοκιβωτίου: Είναι θετικά αυτά που προβλέπονται. Για την τακτική επιστροφή του οχήματος στο κράτος – μέλος της εγκατάστασης, πιστεύουμε ότι η περίοδος των έξι εβδομάδων είναι πολύ μεγάλη. Θα προτιμούσαμε τις τέσσερις εβδομάδες ή εναλλακτικά για να βρούμε μία κοινή λύση και υπάρχει καλή διάθεση για αυτό, να υπάρχει ίδια χρονική περίοδος απαγόρευσης  των ενδομεταφορών.
Για τον ευφυή ταχογράφο: Πιστεύουμε ότι η σταδιακή μετασκευή των κυκλοφορούντων οχημάτων με ευφυή  ταχογράφο και η αντίστοιχη αναβάθμιση των καρτών των οδηγών πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό. Το σύστημα πληροφοριών εσωτερικής αγοράς ΙΜΙ εκτός των άλλων μηχανισμών πρέπει να χρησιμοποιείται για τη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών και για την υποβολή των δηλώσεων απόσπασης και αμοιβών από την εταιρεία μεταφορών και βεβαίως, συμφωνούμε να υπάρχουν και άλλα συστήματα για τον έλεγχο της επιστροφής των οδηγών κάθε τρεις εβδομάδες.
Θεωρούμε ότι το οδικό τμήμα των συνδυασμένων μεταφορών πρέπει να υπόκειται στους ίδιους περιορισμούς του καμποτάζ και της απόσπασης.
Ολοκληρώνοντας, πιστεύουμε ότι ήρθε η ώρα να θεσπιστεί το Μεταφορικό Ισοδύναμο για τη νησιωτική Ευρώπη και να μην πάμε σε άλλες λογικές.
Πιστεύουμε ότι δεν πρέπει να αποτύχουν οι προσπάθειες όλων μας, των χωρών που είχαν την Προεδρία, της Επιτρόπου. Οφείλουμε να καταλήξουμε σε μία συμφωνία σήμερα όχι ως συμβιβασμό, αλλά ως σύνθεση των απόψεων, με σεβασμό στον πολιτισμό μας, στην ιστορία μας και στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο των Κοινωνικών Δικαιωμάτων και της Ασφάλειας».

Αναλυτικά τις αλλαγές που προοιωνίζεται η απόφαση μπορείτε να δείτε εδώ