Παρουσίαση της στρατηγικής του ECR Hellas για τα επόμενα έτη

Tην Τετάρτη 9 Μαρτίου 2016, πραγματοποιήθηκε η ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση της «ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ECR». Περισσότερα από 100 στελέχη των εταιρειών μελών του συνδέσμου είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν από τον κο Αριστοτέλη Παντελιάδη Διευθύνοντα Σύμβουλο METRO AEBE και πρόεδρο του ECR Hellas από την πλευρά του λιανεμπορίου, για τους βασικούς πυλώνες της στρατηγικής του ECR Hellas για τα επόμενα έτη καθώς και για τις επιμέρους ενέργειες που θα υλοποιήσει ο σύνδεσμος για την επίτευξη των στόχων της στρατηγικής. Συγκεκριμένα:

  • την υλοποίηση προγραμμάτων με αντικείμενο την μείωση του κόστους και την αύξηση τόσο της ικανοποίησης του αγοραστή όσο και του επιπέδου εξυπηρέτησης,
  • την ενημέρωση για βέλτιστες πρακτικές και τάσεις που αφορούν τον κλάδο των FMCG, την εκπαίδευση και ανάδειξη ταλέντων,
  • τη μελέτη τρόπων αύξησης εξωστρέφειας του συνδέσμου και
  • την ανάδειξη της αξίας του κλάδου προς εμπλεκόμενους φορείς.

Σημαντικά τα νέα προγράμματα που έχουν ξεκινήσει όπως τα Shared Logistics, Efficient Promotions, Shopper Research και φυσικά η συνέχιση του πολύ επιτυχημένου και καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος mini MBA in Retail Innovation που γίνεται σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Κατόπιν ο κος Ζούμπος, Διευθυντής Πωλήσεων ΑΜΒΥΞ ΑΕ, κι εκπρόσωπος του ECR Hellas, στην ευρωπαϊκή επιτροπή ECR Community, ενημέρωσε του παρευρισκόμενους για τα προγράμματα που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον στον ευρωπαϊκό χώρο όπως το Logistics Pooling, Waste Management, Influencing the Shopper on the Path-to-Purchase: On-Line & In-Store.

Στη συνέχεια ο καθηγητής Γιώργος Δουκίδης, Επιστημονικός Σύμβουλος ΙΕΛΚΑ, παρουσίασε τα αποτελέσματα της έρευνας Ινστιτούτου ΙΕΛΚΑ με θέμα: «Αξιολόγηση του Λιανεμπορίου Τροφίμων από τους Έλληνες Καταναλωτές».

Μερικά από τα σημαντικά ευρήματα της έρευνας είναι:

  • η θετική αξιολόγηση των super markets στα capital controls,
  • η πρόβλεψη για περαιτέρω μείωση της δαπάνης των καταναλωτών στα super markets
  • o πιο σημαντικός παράγοντας όταν ψωνίζουν τρόφιμα είναι τα χρήματα σε σχέση με την ποιότητα
  • η απόλαυση που αντλούν από τις αγορές βαίνει φθίνουσα
  • η εξοικονόμηση από τις προσφορές είναι σημαντική ενώ οι προσφορές παίζουν σημαντικό ρόλο στην καταναλωτική συμπεριφορά
  • οι καταναλωτές σταδιακά εισάγουν τη χρήση ψηφιακών μέσων ειδικά για σύγκριση/πληροφόρηση
  • οι κύριοι λόγοι για τους οποίους επισκέπτονται το σουπερμάρκετ είναι κυρίως οι εβδομαδιαίες αγορές προμήθειες, η έλλειψη/ανάγκη ενός προϊόντος ή οι προσφορές που έχει το κατάστημα
  • αποτυπώνεται η προσφορά του κλάδου στο θέμα value for money αφού το 61,7% των καταναλωτών αξιολογούν ότι τα Σουπερμάρκετ παρέχουν προϊόντα λογικής ποιότητας σε σχέση με την τιμή που πληρώνουν
  • βελτιούμενη καταγράφεται η εμπιστοσύνη προς τα super markets, το 75,3% θεωρούν ότι οι τιμές στα super markets είναι καλύτερες σε σχέση με τις λαϊκές αγορές, ενώ δραστική είναι η επίδραση της αύξησης του ΦΠΑ στην αντίληψη της αύξησης των τιμών
  • διακρίνονται τέσσερις βασικές ομάδες καταναλωτών οι νεόπτωχοι (29%), loyalty lovers (21%), αδιάφοροι/ βιαστικοί (24%), omnichannel (26%)
  • οι νεόπτωχοι παρουσιάζουν μία αυξητική τάση, οι omnichannel καταναλωτές «φτωχοποιούνται» ενώ και οι δύο αυτές ομάδες έχουν μειώσει τις αγορές τους είτε γιατί έχει μειωθεί το εισόδημά τους είτε γιατί θα μειωθεί τον επόμενο χρόνο
  • τo 93.5% των loyalty lovers προσπαθούν να εξοικονομούν χρόνο και χρήμα αγοράζοντας όλα τα τρόφιμα από ένα μόνο κατάστημα σουπερμάρκετ ενώ το 83,2% των omnichannel δηλώνουν ότι οι προσφορές και εκπτώσεις είναι ο κύριος λόγος για να επιλέγουν το κατάστημα σουπερμάρκετ που θα επισκεφθούν.

Ο κος Παναγιώτης Μπορέτος Αν/της Διευθύνων Σύμβουλος IRI Hellas, παρουσίασε το θέμα Market Overview 2015. Τα σημαντικότερα ευρήματα από το σύνολο της αγοράς το 2015 συνοψίζονται στα εξής:

  • το ΑΕΠ παρουσίασε το μικρότερο ποσοστό πτώσης (-0,2%) από το 2010
  • ο πληθωρισμός ακολουθεί το ίδιο μοτίβο όπως το 2013-2014
  • η τάση των πωλήσεων για το σύνολο της αγοράς το
    2015 συγκρινόμενη με το 2014 είναι αρνητική (-2,1%), παρόμοιες οι τάσεις για τον όγκο (-0,4%)και την αξία (-2,1%)
  • αρνητική η τάση των πωλήσεων για τις 8 μεγαλύτερες λιανεμπορικές επιχειρήσεις (-1,2%) από το 2014 στο 2015.
  • οι κυριότεροι λιανέμποροι σε σχέση με το σύνολο της αγοράς φαίνεται να παρουσιάζουν μεγαλύτερη πτώση όσον αφορά τις πωλήσεις σε αξία το δεύτερο εξάμηνο του 2015 σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2014.
  • η εβδομάδα του δημοψηφίσματος ήταν το μοναδικό θετικό σημείο όσον αφορά τις παραπάνω τάσεις σε όλο το 2015
  • σημαντική μείωση στις πωλήσεις σε αξία (-3,5%) τους τελευταίους 24 μήνες
  • τα συσκευασμένα και κατεψυγμένα τρόφιμα είναι οι κατηγορίες που παρουσιάζουν θετική τάση σε όλη την αγορά με τα γαλακτοκομικά να έχουν πιθανά μία μείωση το 2016 σε σχέση με την κατηγορία των συσκευασμένων που φαίνεται να παραμένει σταθερή.
  • η πρόβλεψη για το 2016 όσον αφορά τις πωλήσεις σε αξία δείχνει μία αρνητική τάση της τάξης του -3,9%.

Κλείνοντας την ενότητα των παρουσιάσεων ο κος Παναγιώτης Γκεζερλής, CEO Convert Group, παρουσίασε το θέμα Online Grocery στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα:

  • το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα αντιστοιχεί σε €4Δις online B2C πωλήσεις,
  • 2,4Εκ Έλληνες αγοράζουν online
  • το 60% από ελληνικά e shops
  • 40% για προϊόντα (€2δις)
  • 60% για υπηρεσίες
  • η κατηγορία που παρουσιάζει τις μεγαλύτερες online πωλήσεις (€278εκ) είναι των Food/Nearfood/Health όπου εδώ περιλαμβάνονται οι πωλήσεις στα online φαρμακεία
  • παρατηρείται μία αυξητική τάση της ανάπτυξης του ecommerce παγκοσμίως για το διάστημα 2012-2014
  • οι προβλέψεις για την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών super markets στην Ελλάδα δείχνουν μία αυξητική τάση της τάξης των €383 εκ. σε αξία αγορών το 2020
  • αυτό που φαίνεται να εκτιμούν οι καταναλωτές που αγοράζουν από online supermarkets είναι κυρίως η ευκολία (λίγος ελεύθερος χρόνος, προγραμματισμένες αγορές, άμεση παράδοση) σε σχέση με τους καταναλωτές των online φαρμακείων που εκτιμούν παράλληλα τις τιμές (ευκολότερη σύγκριση, καλύτερες τιμές, νέες προσφορές)
  • αναφέρθηκε ότι το B2B Online grocery έχει δύο φορές μεγαλύτερη ανάπτυξη σε σχέση με το B2C ενώ πολύ σύντομα δεν θα μιλάμε για ecommerce αλλά συνολικά για commerce με την συνεχόμενη αύξηση των omnichannel αγορών.