Χρ. Σταϊκούρας: Στόχος η αναβάθμιση των υποδομών και υπηρεσιών μεταφορών της χώρας μας

Στον απολογισμό έργου του τελευταίου τριμήνου και στον προγραμματισμό δράσεων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το 2024 αναφέρθηκε ο αρμόδιος υπουργός, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη διάρκεια της καθιερωμένης ενημέρωσης των διαπιστευμένων συντακτών.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, παρουσίασε, μεταξύ άλλων, τις ακόλουθες πρωτοβουλίες που ανέλαβε και τα αποτελέσματα που πέτυχε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, το τελευταίο περίπου τρίμηνο, στους παρακάτω άξονες πολιτικής:

Υλοποίηση εμβληματικών δημόσιων έργων
  • Η οδική σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία ολοκληρώνεται και παραδίδεται στις 31 Ιανουαρίου
  • Τα τμήματα Τρίκαλα – Καλαμπάκα και Λαμία – Ξυνιάδα του Αυτοκινητόδρομου Ε65 εξελίσσονται και αναμένεται να παραδοθούν, σταδιακά, μέσα στο 1ο εξάμηνο του 2024
  • Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η υλοποίησή του αναμένεται να διαμορφωθεί στο 50% τον Ιούνιο και να ξεπεράσει το 75% τον Δεκέμβριο, ενώ – στο σύνολό του – το έργο θα παραδοθεί το 2025
  • Αποσφραγίστηκαν οι φάκελοι των τεχνικών προσφορών για τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.), και τις επόμενες ημέρες θα ανοίξουν και οι οικονομικές προσφορές
  • Υποβλήθηκαν οι οικονομικές προσφορές για την επέκταση της Ιόνιας Οδού, στο τμήμα Ιωάννινα – Κακκαβιά
  • Κατατέθηκαν οι συμμετοχές για την προεπιλογή αναδόχου κατασκευής του οδικού άξονα Λαμία – Καρπενήσι
  • Ξεκίνησαν οι εργασίες του αυτοκινητόδρομου Μπράλος – Άμφισσα
  • Συμβασιοποιήθηκε το έργο του προαστιακού σιδηροδρόμου της Δυτικής Αττικής, και ξεκίνησαν οι σχετικές εργασίες
  • Οι εργασίες στο Μετρό της Θεσσαλονίκης προχωρούν και το έργο θα παραδοθεί τον Νοέμβριο
Αναδιάρθρωση του ελληνικού Σιδηρόδρομου

Τίθεται σε εφαρμογή το σχέδιο για τον νέο ΟΣΕ, που παρουσιάστηκε στο  Υπουργικό Συμβούλιο. Δημιουργείται ένας νέος ενιαίος δημόσιος φορέας που αναλαμβάνει τον ρόλο και τις ευθύνες του Διαχειριστή της Σιδηροδρομικής Υποδομής, με βάση το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο. Στην νέα εταιρεία των Σιδηρόδρομων Ελλάδος, με πυρήνα τον ΟΣΕ, εντάσσονται η ΕΡΓΟΣΕ και η ΓΑΙΑΟΣΕ, κατά το μέρος που αφορά στο τροχαίο υλικό.

Ο νέος φορέας θα αναλάβει τη συνολική ευθύνη για τις μελέτες, τα έργα και όλα τα θέματα ασφαλείας και συνεχούς βελτίωσης του σιδηροδρομικού συστήματος, σε συνεργασία, πάντα, με τους λοιπούς φορείς του τομέα. Προβλέπονται συγκεκριμένες ενέργειες για αναβάθμιση της τεχνογνωσίας και την ενίσχυση του προσωπικού.

Παράλληλα, προχωρά η δρομολόγηση ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου, ως μέρος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών. Θα κατατεθεί, τέλος Ιανουαρίου, πρόταση χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη – 2» (CEF-2) για τα έργα:

  • Αναβάθμιση τμήματος ΣΚΑ – Οινόη
  • Αναβάθμιση τμήματος Λιόσια – Κόρινθος
  • Αναβάθμιση της γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας
  • Υλοποίηση του έργου Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο
  • Υλοποίηση του έργου Ρίο – Πάτρα

Στόχος η σύνδεση λιμένων και ΒΙΠΕ της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο και η συμμετοχή της Ελλάδας στους νέους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς διαδρόμους.

Ενίσχυση της ασφάλειας των αερομεταφορών

Αναλήφθηκαν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, σε συνεργασία με την ΥΠΑ και την ΑΠΑ για την περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας των αεροδρομίων, των αερομεταφορών και της αεροναυτιλίας. Μεταξύ άλλων, εγκρίθηκε ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας της ΑΠΑ και προωθείται ο Εθνικός Κανονισμός Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας.

Το αποτέλεσμα αυτών των πρωτοβουλιών είναι η Ελλάδα, σύμφωνα με τις επιθεωρήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), να αυξήσει τα επίπεδα αποτελεσματικής εφαρμογής των διεθνών προτύπων ασφαλείας από το 69,1% στο 74,9%, πάνω από τον παγκόσμιο μέσο όρο, που είναι στο 69,3%.

Προώθηση της ηλεκτροκίνησης και Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας

Επιταχύνθηκε η καταβολή επιδοτήσεων στον 2ο κύκλο της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», ενώ σχεδιάζεται η 3η φάση του Προγράμματος. Επαναδιατέθηκαν 6,4 εκατ. ευρώ και το μεγαλύτερο μέρος έχει ήδη απορροφηθεί. Επιδιώκονται ακόμα υψηλότερες ταχύτητες, παράλληλα με την επέκταση του δικτύου των φορτιστών.

Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης, οι ήπιες μορφές μετακίνησης και η εξασφάλιση της προσβασιμότητας αποτελούν βασικές παραμέτρους σε όλα τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) των Δήμων και των Περιφερειών που εγκρίνει το Υπουργείο.

Ψηφιοποίηση Υπηρεσιών

Στον τομέα των Μεταφορών, όλη η πληροφόρηση σχετικά με το όχημα ενσωματώθηκε στο «MyAuto», ενώ τέθηκε σε δοκιμαστική λειτουργία η εφαρμογή για το point system. Στο Gov.gr Wallet, 1.033.092 πολίτες έχουν «κατεβάσει» το δίπλωμα οδήγησης, και 193.018 το «MyAuto».

Ταυτόχρονα, ένα σύνολο διαδικασιών που αφορά στα διπλώματα διεκπεραιώνεται ηλεκτρονικά, μέσα από τις εφαρμογές που έχουμε αναπτύξει. Οι πολίτες δεν ταλαιπωρούνται με επισκέψεις στις Υπηρεσίες, η δημόσια διοίκηση εξοικονομεί σημαντικά κόστη και αποκτά νέες δυνατότητες ελέγχου και διασταύρωσης δεδομένων.

Στον τομέα των Υποδομών, το Εθνικό Μητρώο Γεφυρών τίθεται σε λειτουργία.

Παράλληλα, το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο και ο Οδικός Χάρτης για την εφαρμογή της Τεχνολογίας Μοντελοποίησης (ΒΙΜ) αναρτώνται σε δημόσια διαβούλευση.

 

Χρ. Σταϊκούρας: Στόχος η αναβάθμιση των υποδομών και υπηρεσιών μεταφορών της χώρας μας

 

Χρ. Αλεξοπούλου: Επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης

Στην εισαγωγική τοποθέτησή της, η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην επιτάχυνση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης με την τροποποίηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ».

Όπως ανέφερε, αποφασίστηκε η απομάκρυνση αιτήσεων που λίμναζαν για μήνες χωρίς να απορροφούν κονδύλια από το πρόγραμμα, εφαρμόζοντας 45ημερη προθεσμία για υποβολή παραγγελίας ηλεκτρικού αυτοκινήτου, και απελευθερώθηκαν κεφάλαια ύψους 6,4 εκατ. ευρώ. Ουσιαστικά, συνέχισε η κα Αλεξοπούλου, δίνεται η δυνατότητα σε ακόμα περισσότερους πολίτες που το επιθυμούν να επιδοτηθούν για την αγορά νέου ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Γνωστοποίησε ότι συνολικά έχουν δεσμευτεί 65 εκατ. ευρώ για επιδοτήσεις, ενώ, λόγω της πολύ μεγάλης ζήτησης, δόθηκε παράταση του προγράμματος έως το τέλος Απριλίου. «Το 2023, ταξινομήθηκαν 6.382 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα στην χώρα μας. Μέχρι σήμερα, στο πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά 2 έχουν υποβληθεί 20.577 αιτήσεις, εκ των οποίων στις 19.571 εγκρίθηκε η επιδότηση. Μόνο τους τελευταίους 2 μήνες, επιχορηγήθηκαν 3.239 πολίτες με συνολικό ποσό 8,5 εκατ. ευρώ» επεσήμανε η κα Αλεξοπούλου.

Συνοπτικά, τα κύρια σημεία του απολογισμού έργου και των προγραμματισμένων  δράσεων στον τομέα των Μεταφορών, όπως τα παρουσίασε η κα Αλεξοπούλου, κατά τη διάρκεια της καθιερωμένης ενημέρωσης των διαπιστευμένων συντακτών, είναι τα ακόλουθα:

  • Στο πρόγραμμα Πράσινα Ταξί θα δοθεί παράταση της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων κατά 1 έτος, από 31/12/2023 σε 31/12/2024. Την ίδια στιγμή σχεδιάζεται ένα πρόγραμμα για την εγκατάσταση των πρώτων φορτιστών στις πιάτσες των ταξί, η οποία είναι απαραίτητη για την ενίσχυση του ενδιαφέροντος των ιδιοκτητών ταξί για το πρόγραμμα
  • Η ίδια παράταση δίνεται και στο e-Astypalea, όπου επίσης αυξήθηκε η επιδότηση απόσυρσης για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα από 3.000 σε 10.000 ευρώ
  • Η υποβολή αιτήσεων για το Φορτίζω Παντού παρατείνεται έως τις 31 Μαΐου και σύντομα ολοκληρώνονται οι απαραίτητες τροποποιήσεις, ώστε να μειωθεί η γραφειοκρατία, να απλοποιηθούν οι διαδικασίες και να δοθεί σε όλη την αγορά η δυνατότητα να επωφεληθεί από τις σημαντικές επιδοτήσεις που προβλέπει το πρόγραμμα
  • Ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας,  ο οποίος αλλάζει για πρώτη φορά από το 2008, εισάγει μια ολοκληρωμένη πολιτική δίκαιων ποινών για τις παραβάσεις, ανάλογα με τη σοβαρότητα και την επικινδυνότητά τους, χωρίς τιμωρητικό χαρακτήρα
  • Η Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα εξακολουθεί να παραμένει προτεραιότητα του υπουργείου, με υλοποίηση πολιτικών  για την ηλεκτροκίνηση, τις σύγχρονες μορφές κινητικότητας αλλά και για την προσβασιμότητα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
  • Ο ψηφιακός μετασχηματισμός υλοποιείται ως οριζόντια δέσμη μεταρρυθμίσεων, με τρεις βασικούς στόχους: την ευχρηστία των παρεχόμενων υπηρεσιών, την απλούστευση των διαδικασιών και τη διαφάνεια των συναλλαγών (ψηφιακό πορτοφόλι των οδηγών, υπηρεσία Tap’N’Pay, κ.λπ.)
  • Σε ό,τι αφορά στα Υδατοδρόμια, θεσπίζονται οι απαραίτητες μεταβατικές διατάξεις για όσα εξ αυτών βρίσκονται σε διαδικασία χορήγησης Αδειών Ίδρυσης και Λειτουργίας, σε συνεννόηση με όλους τους Συναρμόδιους Φορείς και Υπουργεία και με βάση τις κοινοτικές δεσμεύσεις