Ο ΙΜΟ κατά της επέκτασης του EU – ETS στα πλοία

Σε μια ασυνήθιστη παρέμβαση, η οποία σηματοδοτεί το εύρος της ανησυχίας που επικρατεί στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) για την προτεινόμενη επέκταση του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών Αερίων Ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Emission Trading System – ETS) στη ναυτιλία, προχώρησε ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ, Kitack Lim προειδοποιώντας ανώτερους αξιωματούχους της Ε.Ε. ότι μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να υπονομεύσει το έργο του ΙΜΟ.

Συγκεκριμένα, ο κ. Lim στην επιστολή που έστειλε στον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Martin Schulz, τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Jean- Claude Juncker και στον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Donald Tusk, αναγνώρισε ότι η Ε.Ε. είχε μια φιλόδοξη πολιτική για την αντιμετώπιση των εκπομπών αερίων ρύπων και ότι τα κράτη μέλη θα έπρεπε να επιθυμούν να συμβάλουν στην πρόοδο που έχει μέχρι σήμερα σημειωθεί.

Παρ’ όλα αυτά, τάχθηκε εναντίον της επέκτασης του EU- ETS στα πλοία, αφού όπως ο ίδιος τόνισε, μια τέτοια απόφαση έρχεται σε σύγκρουση με τους πρωταρχικούς στόχους της Συμφωνίας των Παρισίων.

«Έχω την ανησυχία ότι η τελική απόφαση για την επέκταση του EU- ETS στις εκπομπές αερίων ρύπων της ναυτιλίας όχι μόνο θα ήταν πρόωρη, αλλά και θα επηρεάσει σοβαρά την εργασία του ΙΜΟ για την αντιμετώπιση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία. Η ένταξη των εκπομπών από τα πλοία στο EU- ETS υπονομεύει σημαντικά τις προσπάθειες σε παγκόσμιο επίπεδο» έγραψε χαρακτηριστικά ο κ. Lim.

Αυτή η επιστολή ακολούθησε μετά από μια συμφωνία στις 16 Δεκεμβρίου του 2016 από την Επιτροπή Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, σύμφωνα με την οποία οι εκπομπές από τα πλοία θα πρέπει να ενταχθούν στο EU- ETS από το 2023, αν ο ΙΜΟ δεν παραδώσει ένα επιπλέον μέτρο για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη διεθνή ναυτιλία από το 2021.

Αντιπροσωπευτικές οργανώσεις της ναυτιλίας έχουν ήδη εκφράσει την απογοήτευσή τους για αυτήν την απόφαση, ενώ μερικές ομάδες περιβαλλοντικής εκστρατείας την έχουν καλωσορίσει.

Τέλος, ο ΙΜΟ ενέκρινε έναν «οδικό χάρτη» για την ανάπτυξη ενός συνόλου στρατηγικών για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία. Μια αρχική στρατηγική για την αντιμετώπιση των εκπομπών GHG έχει υιοθετηθεί με αφετηρία εφαρμογής το 2018.