Euro 7: οι ευρωβουλευτές υπέρ των νέων κανόνων για τη μείωση των εκπομπών ρύπων

Υπερψηφίστηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ο νέος κανονισμός, Euro 7, για τις εκπομπές ρύπων όλων των μηχανοκίνητων οχημάτων

Με 329 ψήφους υπέρ, 230 κατά και 41 αποχές, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε -την Πέμπτη 9 Νοεμβρίου- τη διαπραγματευτική του θέση σχετικά με την αναμόρφωση των κανόνων της Ε.Ε., για την έγκριση τύπου και την εποπτεία της αγοράς μηχανοκίνητων οχημάτων (Euro 7)

Ο νέος κανονισμός θα ενημερώσει τα τρέχοντα όρια για τις εκπομπές καυσαερίων (όπως οξείδια του αζώτου, σωματίδια, μονοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία). Παράλληλα, θα εισαγάγει νέα μέτρα για τη μείωση των εκπομπών από τα ελαστικά και τα φρένα, όπως και για την αύξηση της αντοχής της μπαταρίας.

Οι αλλαγές σε ελαφρά και βαρέα επαγγελματικά

Οι ευρωβουλευτές συμφωνούν με τα επίπεδα που προτείνει η Επιτροπή για τις εκπομπές ρύπων για τα επιβατικά αυτοκίνητα. Επιπλέον, προτείνουν μια πρόσθετη κατανομή των εκπομπών -σε τρεις κατηγορίες- για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, με βάση το βάρος τους.

Για τα λεωφορεία και τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, προτείνουν αυστηρότερα όρια για τις εκπομπές καυσαερίων, που υπολογίζονται σε εργαστηριακές και πραγματικές συνθήκες οδήγησης.

Το Κοινοβούλιο επιθυμεί, επίσης, να ευθυγραμμίσει τις μεθοδολογίες υπολογισμού και τα όρια της Ε.Ε., που αφορούν στις εκπομπές σωματιδίων των φρένων και στους ρυθμούς τριβής των ελαστικών, με τα διεθνή πρότυπα που αναπτύσσονται, επί του παρόντος, από την Οικονομική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη.

Ο «έντιμος συμβιβασμός» και ο αντίλογος των κατασκευαστών

«Έχουμε επιτύχει μια ισορροπία μεταξύ των περιβαλλοντικών στόχων και των ζωτικών συμφερόντων των κατασκευαστών. Θα ήταν αντιπαραγωγικό να εφαρμοστούν περιβαλλοντικές πολιτικές που βλάπτουν τόσο τη βιομηχανία της Ευρώπης όσο και τους πολίτες της. Μέσω του συμβιβασμού μας, υπηρετούμε τα συμφέροντα όλων των εμπλεκομένων μερών και αποφεύγουμε ακραίες θέσεις», δήλωσε ο Τσέχος Ευρωβουλευτής, Alexandr Vondra (ECR: European Conservatives and Reformists Group).

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), σε ανακοίνωσή της, αναγνωρίζει ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε για μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση για το Euro 7, σε σύγκριση με αυτό που είχε προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πέρυσι. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ACEA, το Euro 7 εξακολουθεί να έρχεται με βαρύ τίμημα και σε μια πολύ κρίσιμη καμπή του μετασχηματισμού του κλάδου.

«Το γεγονός παραμένει ότι το Euro 7 αντιπροσωπεύει μια σημαντική επένδυση για τους κατασκευαστές οχημάτων, πέρα από τις τεράστιες προσπάθειές τους για απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα», δήλωσε η Γενική Διευθύντρια του ACEA, Sigrid de Vries. «Έρχεται επίσης σε ένα εξαιρετικά προκλητικό γεωπολιτικό και οικονομικό πλαίσιο, που χαρακτηρίζεται από τις αυξανόμενες τιμές της ενέργειας, τις ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, τις πληθωριστικές πιέσεις και την υστέρηση της καταναλωτικής ζήτησης. Η Ευρώπη χρειάζεται ένα αναλογικό Euro 7, που εξισορροπεί τις περιβαλλοντικές ανησυχίες και τη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα», συμπλήρωσε η Sigrid de Vries.

 

 

Η ACEA πιστεύει ότι είναι λογικό να αντιμετωπίζονται οι εκπομπές φρένων και ελαστικών με το Euro 7, καθώς αυτές αφορούν επίσης τα ηλεκτρικά οχήματα και θα είναι η κύρια πηγή εκπομπών ρύπων στον δρόμο στο μέλλον. Ωστόσο, καθώς οι μέθοδοι δοκιμής για αυτές τις εκπομπές είναι εντελώς νέες και μη δοκιμασμένες, πρέπει να διασφαλιστεί η τεχνική σκοπιμότητα αυτών των νέων στόχων.

Η ACEA, στην ανακοίνωσή της, καλεί τους φορείς χάραξης πολιτικής να διασφαλίσουν, ότι θα επικρατήσει ο ρεαλισμός κατά τη διάρκεια των τριμερών διαπραγματεύσεων, καλώντας τους να μην αφήσουν ένα δυσανάλογο Euro 7, να εκτροχιάσει την πρόοδο που έχει ήδη σημειωθεί από τους κατασκευαστές.

Επόμενα βήματα και σύντομο ιστορικό

Το Κοινοβούλιο, εγκρίνοντας αυτή την έκθεση, είναι τώρα έτοιμο να ξεκινήσει συνομιλίες με τις κυβερνήσεις της Ε.Ε., για την τελική μορφή του νόμου.

Υπενθυμίζεται, πως έναν χρόνο πριν, στις 10 Νοεμβρίου 2022, η Επιτροπή είχε προτείνει αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων για οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ανεξάρτητα από το χρησιμοποιούμενο καύσιμο. Τα τρέχοντα όρια εκπομπών ισχύουν για αυτοκίνητα και van (Euro 6) και για λεωφορεία, φορτηγά και άλλα βαρέα επαγγελματικά οχήματα (Euro VI).

Η καινοτομία της πρότασης, Euro 7, είναι πως αντιμετωπίζει τις εκπομπές που δεν προέρχονται από την εξάτμιση (μικροπλαστικά από ελαστικά και σωματίδια από φρένα). Επιπλέον περιλαμβάνει απαιτήσεις σχετικά με την αντοχή της μπαταρίας και με αυτόν τον τρόπο, ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πολιτών να προωθήσει την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, που πληρούν τα ενδεδειγμένα πρότυπα διάρκειας ζωής της μπαταρίας.