Θερμό και δύσκολο καλοκαίρι για τις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες

Η σωστή οργάνωση των διεθνών εφοδιαστικών αλυσίδων είναι που επιτρέπει στο διεθνές εμπόριο να συνεχίζει ορθώς και είναι αυτές που σε κάθε περίοδο διεθνών κρίσεων, αποδεικνύουν πόσο απαραίτητες είναι για την ροή των αγαθών στα ράφια προς τον τελικό καταναλωτή.

Ύστερα από δύο χρόνια συνεχών αναταράξεων, οι διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες έχουν συνηθίσει να αναπροσαρμόζονται διαρκώς με βάση τα νέα δεδομένα. Ωστόσο, και παρά την ανθεκτικότητά τους -που για τους παροικούντες τη Ιερουσαλήμ των logistics διεθνώς, είναι δεδομένη- οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν αυτή τη στιγμή οι εφοδιαστικές αλυσίδες διαρκώς, είναι υπεύθυνες τόσο για την αύξηση του πληθωρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο, όσο και για την μείωση των διεθνών προβλέψεων για ανάπτυξη επί του ΑΕΠ, στο σύνολο σχεδόν του αναπτυγμένου κόσμου.

Το φετινό καλοκαίρι είναι ιδιαιτέρως θερμό, καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία “συμπιέζει” κατά πολύ τα περιθώρια κέρδους πολλών βιομηχανιών, που τους λείπουν οι απαραίτητες πρώτες ύλες -όπως βαμβάκι, μέταλλα, χάλυβας, μπετόν- για να ολοκληρώνουν την παραγωγή των διεθνών παραγγελιών που βαίνουν συνεχώς αυξανόμενες. Είναι χαρακτηριστικό ότι -κυρίως- στις αγορές των ΗΠΑ παρατηρούνται σοβαρές ελλείψεις σε προϊόντα υγιεινής με α’ ύλη το βαμβάκι, ενώ το πρόβλημα της διεθνούς έλλειψης σιτηρών, επηρεάζει τις βιομηχανίες παραγωγής έτοιμων γευμάτων στην Ευρώπη. Η αυτοκινητοβιομηχανία συνεχίζει να “ζορίζεται”, ενώ αντίστοιχα προβλήματα αντιμετωπίζει πλέον -συνδράμουσας και της πάγιας εδώ και δεκαετίες πολιτικής των εφοδιαστικών αλυσίδων για διατήρηση ελάχιστων αποθεμάτων- και η βιομηχανία ανταλλακτικών κινητής τηλεφωνίας και μικροεπεξεργαστών.

Παράλληλα -και εν μέσω θέρους- υπάρχουν κάποιες λέξεις που δημιουργούν πονοκέφαλο σε όσους διαχειρίζονται διεθνή φορτία, όπως “απεργίες” σε αεροδρόμια και σιδηροδρομικούς σταθμούς, “συμφόρηση κοντέινερ” στα λιμενικά δίκτυα και βεβαίως “ενεργειακό κόστος”, παντού και παντοιοτρόπως -ελέω πολέμου.

Υπολογίζεται ότι κάθε εβδομάδα βρίσκονται εν αναμονή, ακινητοποιημένα στα λιμάνια των ΗΠΑ, εμπορεύματα αξίας περί τα 30 δισ. δολάρια, ενώ οι πρόσφατες απεργίες στον χώρο των μεταφορών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο εκτιμάται ότι κόστισαν τουλάχιστον 50 εκατ. ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης στην παράδοση εμπορευμάτων.

Με δεδομένες μάλιστα τις εκτιμήσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ότι οι ‘αναταράξεις’ στην παράδοση των εμπορευμάτων μέσω κοντέινερς από τα διεθνή λιμάνια, θα συνεχιστούν αμείωτες, τουλάχιστον μέχρι τις αρχές του 2023, αυξάνοντας τα ναύλα διεθνώς και εκτινάσσοντας τον πληθωρισμό, οι συνθήκες φαντάζουν δύσκολες για τους διαχειριστές των διεθνών εφοδιαστικών αλυσίδων.

Προσφάτως το CNBC υιοθέτησε τον πυχιαίο τίτλο ‘Years of Turbulence’ και φαίνεται ότι οι supply chain managers της νέας δεκαετίας θα γαλουχηθούν σε ένα τέτοιο δύσκολο περιβάλλον.