ΕΒΕΠ: Κομβική η θέση του λιμανιού του Πειραιά για τον θαλάσσιο «Δρόμο του Μεταξιού»
Oι προκλήσεις και τα επόμενα βήματα της πεντάχρονης πρωτοβουλίας της Κίνας «Ο νέος Δρόμος του Μεταξιού (BRI)» αποτέλεσαν τους κεντρικούς άξονες συζήτησης στην εκδήλωση, που συνδιοργάνωσαν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς και η κινεζική πρεσβεία στην Ελλάδα, την Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2018, στο κτίριο του επιμελητηρίου, παρουσία της πρέσβη της Κίνας, Τσιγιουέ Τσανγκ.
Όπως επισημαίνεται σε ανακοίνωση του επιμελητηρίου, το BRI, είναι ένα από τα μεγαλύτερα διεθνή σχέδια, που θα επηρεάσουν το παγκόσμιο εμπόριο για αρκετούς από τους επόμενους αιώνες. Με την πρωτοβουλία αυτή, επιχειρείται η στρατηγική διασύνδεση της Κίνας με την ευρύτερη περιοχή της Ευρώπης. Περιλαμβάνει, τόσο τη χερσαία διασύνδεση (1ος πυλώνας) της Κίνας με την Κεντρική Ευρώπη, όσο και τη διά θαλάσσης διασύνδεση (2ος πυλώνας) μέσω της Μεσογείου, καθιστώντας τη χώρα μας στρατηγικό σημείο αναφοράς του παγκόσμιου διαμετακομιστικού εμπορίου, με επίκεντρο φυσικά τον Πειραιά.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, η πρέσβης, υπογράμμισε την καλή συνεργασία, που έχει αναπτυχθεί στις σινο-ελληνικές σχέσεις, η οποία βασίζεται όχι μόνο στη ναυτιλία, αλλά και στον πολιτισμό των δυο χωρών. Ακόμη, διαμήνυσε ότι: «…Το “Belt and Road Initiative” (BRI), μπορεί να αποτελεί πρωτοβουλία του κινεζικού κράτους, ωστόσο οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται και οι “καρποί” της επιτυχίας του, ανήκουν σε ολόκληρο τον κόσμο. Η Ελλάδα δε, αποτελεί “φυσικό εταίρο” της Κίνας, δεδομένης της γεωγραφικής της θέσης, των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που έχει, αλλά και των διαχρονικών σχέσεων φιλίας και σεβασμού μεταξύ των δύο λαών. Χαίρομαι πολύ, που η χώρα σας έχει υπογράψει στο τέλος Αυγούστου 2018, Μνημόνιο συνεργασίας με την Κίνα στο πλαίσιο του “Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος” είπε. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο ρόλο του λιμανιού του Πειραιά, χαρακτηρίζοντας τον «κομβικό», στο πλαίσιο της εν λόγω πρωτοβουλίας, τονίζοντας ότι, λόγω της COSCO αναδεικνύεται σε έναν εκ των σημαντικότερων λιμένων διεθνώς, με εντυπωσιακό ρυθμό αύξησης διακίνησης των κοντέινερ.
Ο πρόεδρος του επιμελητηρίου, Βασίλης Κορκίδης, επισήμανε στον χαιρετισμό του: «…Η παρούσα εκδήλωση, αποτελεί μονάχα το ξεκίνημα μιας εποικοδομητικής και αμοιβαία επωφελούς συνεργασίας του επιμελητηρίου μας με την νέα πρέσβη της Κίνας στην Ελλάδα, προκειμένου να εξασφαλίσουμε την απρόσκοπτη συνέχεια των σημαντικών επενδύσεων της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, ώστε αυτό να μπορέσει να συμβάλει ακόμη περισσότερο στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, στην προώθηση των σχέσεων μεταξύ των δύο λαών στους τομείς του εμπορίου, του τουρισμού, της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς και στην ενίσχυση της νέας πρωτοβουλίας της Κίνας για τη διευκόλυνση του παγκόσμιου εμπορίου “One Belt-One Road”. Υπό αυτό το πρίσμα, το επιμελητήριό μας, αποδίδει μεγάλη σημασία στην ενίσχυση του στρατηγικού χαρακτήρα των ελληνοκινεζικών σχέσεων, στους τομείς των μεταφορών, του εμπορίου, της ναυτιλίας, του τουρισμού και της ανταλλαγής τεχνογνωσίας στους συναφείς ναυτιλιακούς κλάδους και το ναυτιλιακό εξοπλισμό και στον τομέα των Ναυπηγοεπισκευών…».
Επιπρόσθετα, υπογράμμισε τη διεύρυνση της συνεργασίας των ακαδημαϊκών κοινοτήτων των δύο χωρών και με τη χρηματοδότηση υποτροφίας Ελλήνων φοιτητών, που θέλουν να σπουδάσουν στο Πανεπιστήμιο του Renmin.
Στην εκδήλωση απηύθυναν χαιρετισμό και εισηγήσεις, ο καθηγητής Dr. Wu Xiaoqiu, αντιπρόεδρος του κινεζικού Πανεπιστημίου Renmin, καθώς επίσης και ο Dr. Wang Wen από το Ινστιτούτο Οικονομικών Σπουδών Chongyang. Σύμφωνα με τα στοιχεία, που παρουσίασαν, από την έναρξη δηλαδή της κινεζικής πρωτοβουλίας, μέχρι σήμερα, ο όγκος των εμπορευματικών ροών, μεταξύ της Κίνας και των εμπλεκόμενων χωρών έχει ανέλθει σε αξία τα 4 τρισ. δολ., ενώ η αξία των επενδύσεων έχει υπερβεί τα 60 δισ. δολάρια. Είναι, επίσης, χαρακτηριστικό ότι, στο πλαίσιο του ΒRI ο ασιατικός γίγαντας έχει εγκαινιάσει τακτικές απευθείας πτήσεις με 43 χώρες, μεταξύ των οποίων και με την Ελλάδα. Παράλληλα, έχουν συσταθεί 75 ζώνες οικονομικών και εμπορικών συνεργασιών, δημιουργώντας 200.000 νέες θέσεις εργασίας για τους κατοίκους των χωρών, που συμμετέχουν ενεργά στο “Belt and Road Initiative”.