Η Ελλάδα υποδέχεται αύριο το τρένο «Connecting Europe Express»

Αύριο Τρίτη 14 Σεπτεμβρίου είναι η σειρά της Αθήνας να υποδεχθεί το «Connecting Europe Express», το ειδικό τρένο που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων 2021, με στόχο την προώθηση του σιδηρόδρομου ως τρόπο να συνδέονται άνθρωποι και επιχειρήσεις.

Το «Connecting Europe Express» ξεκίνησε το ταξίδι του στις 2 Σεπτεμβρίου από την Λισαβόνα και θα τερματίσει στις 7 Οκτωβρίου στο Παρίσι, αφού πρώτα επισκεφτεί περισσότερες από 100 πόλεις σε 26 χώρες της Ευρώπης, διανύοντας συνολικά 20.000 χιλιόμετρα.  Ήδη το τρένο πέρασε από Ισπανία, Ιταλία, Αυστρία και Σερβία, για να κάνει στάση αύριο στην Αθήνα, με ενδιάμεσους σταθμούς την Ειδομένη και την Θεσσαλονίκη. Στη συνέχεια, το τρένο θα συνεχίσει προς Βουλγαρία, Γερμανία, Βαλτική, Βέλγιο, Ολλανδία, Σκανδιναβία, μέχρι να τερματίσει στο Παρίσι.

 Η Ευρωπαία Επίτροπος Μεταφορών, κα Αντίνα Βαλεάν, επεσήμανε ότι ο σιδηρόδρομος έχει διαμορφώσει την πλούσια, κοινή μας ιστορία και είναι το μέλλον της Ευρώπης, ο δρόμος μας για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και την τόνωση της οικονομικής ανάκαμψης από την πανδημία, καθώς χτίζουμε έναν τομέα μεταφορών με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα. Το Connecting Europe Express, συνέχισε, είναι ένας κινούμενος συνεδριακός χώρος, ένα εργαστήριο και ένα φόρουμ δημόσιου διαλόγου για το πώς μπορούν επιβάτες και επιχειρήσεις να επιλέγουν τον σιδηρόδρομο ως τρόπο μεταφοράς.

Κατά μήκος της διαδρομής του «Connecting Europe Express», πραγματοποιούνται διάφορες εκδηλώσεις για την υποδοχή του τρένου σε σιδηροδρομικούς σταθμούς σε ολόκληρη την Ευρώπη. Οι λάτρεις των σιδηροδρόμων μπορούν επίσης να παρακολουθήσουν συζητήσεις μέσα στην αμαξοστοιχία, καθώς και συνέδρια σχετικά με την  πολιτική της ΕΕ για τις υποδομές και τον ρόλο του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), που μεταδίδονται ζωντανά μέσω του ιστότοπου της εκδήλωσης από την Λισαβόνα, το Βουκουρέστι, το Βερολίνο και το Bettembourg. Το Connecting Europe Express είναι αποτέλεσμα της μοναδικής συνεργασίας ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στην Κοινότητα Ευρωπαϊκών Σιδηροδρόμων και Διαχειριστών Υποδομών (CER), με ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, διαχειριστές υποδομών και πολλούς άλλους εταίρους σε ευρωπαϊκό και σε τοπικό επίπεδο.

Λόγω του διαφορετικού πλάτους των σιδηροδρομικών γραμμών στην Ευρώπη, το Connecting Europe Express περιλαμβάνει, στην πραγματικότητα, τρεις αμαξοστοιχίες -την ιβηρική αμαξοστοιχία, την κλασική αμαξοστοιχία και τη βαλτική αμαξοστοιχία- που συναντώνται κατά τη διαδρομή. Το έργο υπενθυμίζει την έλλειψη διαλειτουργικότητας ανάμεσα σε ορισμένα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου της Ευρώπης, αλλά καταδεικνύει την πολύ καλή συνεργασία ανάμεσα στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και τους διαχειριστές υποδομής.

Τα βαγόνια παρέχονται από διάφορες ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρείες. Ένα από αυτά, που παρέχεται από την MAV (Ουγγαρία), φιλοξενεί κινητή έκθεση που διοργανώνει ο Ευρωπαϊκός Εκτελεστικός Οργανισμός για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA) και η κοινή επιχείρηση Shift2Rail. Προβάλει τις πολυάριθμες υφιστάμενες τεχνολογίες και καινοτομίες που βελτιώνουν τη σιδηροδρομική εμπειρία και δείχνει τον τρόπο με τον οποίο η ΕΕ στηρίζει έργα υποδομής. Την κλασική αμαξοστοιχία συμπληρώνουν ένα βαγόνι διαλέξεων (το οποίο παρέχει η SNCF, Γαλλία), δύο κλασικά βαγόνια επιβατών (DB, Γερμανία και SBB, Ελβετία), ένα βαγόνι – εστιατόριο (FS, Ιταλία) και μια κλινάμαξα (ÖBB, Αυστρία). Η ιβηρική αμαξοστοιχία που ταξιδεύει μεταξύ Πορτογαλίας και Ισπανίας παρασχέθηκε από την ισπανική εταιρεία Renfe, ενώ η λιθουανική LTG εκμεταλλεύεται τη βαλτική αμαξοστοιχία.

Ο πρόεδρος της Κοινότητα Ευρωπαϊκών Σιδηροδρόμων και Διαχειριστών Υποδομών (CER) και διευθύνων σύμβουλος των Αυστριακών Ομοσπονδιακών Σιδηροδρόμων, κ. Andreas Matthä, τόνισε τη σημασία του κοινού έργου: «Το Connecting Europe Express αποτελεί εντυπωσιακή απόδειξη της επιτυχίας του Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων, ενώ ταυτόχρονα επισημαίνει τις κοινές μας μελλοντικές προκλήσεις. Τα μέλη της CER δεσμεύονται για την επιτυχία της Πράσινης Συμφωνίας. Ένας ισχυρός ευρωπαϊκός σιδηροδρομικός τομέας είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ. Επί του παρόντος, υπάρχουν πάρα πολλοί τεχνικοί φραγμοί στις διασυνοριακές σιδηροδρομικές μεταφορές και είναι πολύ περίπλοκο να κυκλοφορεί ένα τρένο πέρα από τα εθνικά σύνορα στην Ευρώπη. Πρέπει να συνεχίσουμε τη στροφή των εμπορευματικών μεταφορών από τις οδικές στις σιδηροδρομικές μεταφορές, να παρέχουμε αποτελεσματικές υπηρεσίες στους καθημερινώς μετακινούμενους εργαζομένους και να διευρύνουμε τις διεθνείς επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές μεγάλων αποστάσεων με ημερήσιες και νυχτερινές υπηρεσίες. Είμαι πεπεισμένος ότι το Connecting Europe Express θα αυξήσει την ευαισθητοποίηση σχετικά με αυτές τις προκλήσεις».