To last mile delivery αλλάζει τη μορφή των εμπορευματικών μεταφορών
Μεγάλες οι προκλήσεις και ανάγκες ρύθμισης της αγοράς παραδόσεων
Η ελληνική αγορά παραδόσεων και συγκεκριμένα το last mile delivery, που συγκεντρώνει πλέον μεγάλες επενδύσεις και στην ελληνική αγορά και είναι απόρροια της ραγδαίας ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου, ήταν το θέμα του τελευταίου πάνελ της πρώτης ημέρας του διεθνούς συνεδρίου Southeast Europe Connectivity Forum (SECF), στην Θεσσαλονίκη, που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Ελληνικής Εταιρείας Logistics και του Συνδέσμου Εξαγωγέων Ελλάδος.
Ο κ. Βασίλειος Ζεϊμπέκης, Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, επεσήμανε ότι τα city logistics είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα και ήρθε αίφνης στην επικαιρότητα μετά την πανδημία. «Η πανδημία έφερε αλλαγές στα city logistics. Υπάρχουν πλέον πολυκαναλικοί τρόποι παράδοσης και προκλήσεις για τις ίδιες τις εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες μεταφοράς και διανομής» σημείωσε ο κ. Ζεϊμπέκης και πρόσθεσε ότι έχει αυξηθεί σημαντικά το κόστος στη διανομή. Οι προκλήσεις για το last mile delivery είναι η αύξηση του αστικού πληθυσμού, η οργάνωση των μεταφορικών διαδρομών μέσα στην πόλη, η αειφορία, η ασφάλεια, το ωράριο παραδόσεων κ.ά.
Στην κρισιμότητα του last mile delivery και στην ανάγκη μητροπολιτών παρεμβάσεων στο θέμα αναφέρθηκε ο κ. Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, Επικεφαλής του Εθνικού Συμβουλίου Logistics και μέλος του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς το κόστος του last mile delivery είναι μεγάλο σε σχέση με όλη την υπόλοιπη μεταφορική αλυσίδα. «Είναι ένα θέμα, και της κάθε πόλης, η πραγματοποίηση όλων αυτών των παραδόσεων, ενώ οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αξιοποιήσουν τεχνολογίες και να υιοθετήσουν καινοτομίες, όπως τα αστικά κέντρα ενοποίησης εμπορευμάτων. Απαραίτητες είναι και οι τεχνολογίες που βοηθούν την επικοινωνία πελάτη και μεταφορέα» υπογράμμισε ο κ. Ζηλιασκόπουλος, ενώ διευκρίνισε πως το υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο δεν επιτρέπει αποθήκες εντός του αστικού ιστού και για αυτό ίσως θα έπρεπε να επιτραπούν αποθηκευτικά micro-hubs με φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα.
Ο κ. Γκίκας Σελέκος, Επικεφαλής του Skroutz Last Mile, επεσήμανε ότι η εταιρεία του έχει 600 οχήματα, εκ των οποίων 40-50 ηλεκτρικά και 600-700 οδηγούς, που εξυπηρετούνται από κεντρική αποθήκη. «Έχουμε 150.000 παραδόσεις κάθε εβδομάδα. Αντιμετωπίζουμε αρκετά προβλήματα με τις διαδρομές και με τα ηλεκτρικά οχήματα και τις φορτίσεις τους για να μην μείνουν από μπαταρία» είπε ο κ. Σελέκος, σημειώνοντας ότι κύριος κανόνας είναι ότι ο πελάτης πρέπει να παραλάβει στο μικρότερο δυνατό χρόνο και κόστος. Για τα smart lockers που αναπτύσσονται ραγδαία πανελλαδικά ο κ. Σελέκος είπε ότι ο καταναλωτής παραλαμβάνει σε 24ωρη βάση χωρίς να ταλαιπωρείται ο μεταφορικός στόλος με ανεπιτυχείς παραδόσεις.
Ο κ. Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, Ά Αντιπρόεδρος του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, τόνισε πως το last mile delivery είναι ένα ακανθώδες πρόβλημα, που επηρεάζεται ακόμη και από δημογραφικά χαρακτηριστικά. «Χρειάζεται να οργανωθεί η αστική εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς είναι κυρίως B2C. Θα απαιτηθεί να ελαχιστοποιηθούν οι μεταφορικές αποστάσεις μέσα στην πόλη» κατέληξε ο κ. Βλαχογιάννης.