Olympic Air: Στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Ανταγωνισμού η διακοπή δρομολογίων εσωτερικού
Την οικονομική κρίση επικαλείται η Olympic Air, σε έγγραφό της που διαβιβάστηκε στη Βουλή, αναφορικά με την απόφασή της να διακόψει δρομολόγια του εσωτερικού. Την ίδια ώρα σε έγγραφο της Επιτροπής Ανταγωνισμού αποκαλύπτεται ότι στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης έρευνας στην αγορά επιβατικών αερομεταφορών έγιναν αιφνίδιοι επιτόπιοι έλεγχοι στις εταιρείες Olympic Air και Aegean Airlines. Στόχος της Επιτροπής ήταν να εξετάσει «τον ενδεχόμενο αντι-ανταγωνιστικό χαρακτήρα της εξόδου/απόσυρσης μιας εκ των δύο αεροπορικών εταιρειών από συγκεκριμένα δρομολόγια». Όπως όμως αναφέρεται στο έγγραφο, τα πορίσματα της έρευνας δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί και, ως εκ τούτου, δεν μπορεί να κοινοποιηθεί το αποτέλεσμά τους.
Τα έγγραφα διαβιβάστηκαν στη Βουλή μετά από ερώτηση 13 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, με επικεφαλής τη Λίτσα Αμμανατίδου και τον Παναγιώτη Λαφαζάνη, για την ανακοίνωση της Olympic Air σύμφωνα με την οποία, από τις 30 Σεπτεμβρίου 2013 διακόπτονται οι πτήσεις της εταιρείας από την Αθήνα για τη Ρόδο, ενώ οι αντίστοιχες από την Αθήνα για τη Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο της Κρήτης πρόκειται να διακοπούν από την 14η Οκτωβρίου 2013.
Τι απαντά η εταιρεία
Σε απάντηση της ερώτησης των βουλευτών, η Olympic Air διαβίβασε έγγραφο στη Βουλή με το οποίο ενημερώνει ότι η οικονομική κρίση οδήγησε σε δραστική πτώση της επιβατικής κίνησης εσωτερικού, και συγκεκριμένα στα εν λόγω δρομολόγια 17%, την τελευταία τριετία, με συνολική απώλεια 37% για την Olympic Air. Στο έγγραφο αναφέρεται ότι από την περίοδο της ιδιωτικοποίησης της Olympic Air Marfin, η Investment Group (MIG) επένδυσε κεφάλαια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, δημιουργώντας μια εταιρεία ορόσημο στον χώρο των αερομεταφορών. «Χωρίς την επένδυση της Marfin και τη δημιουργία της Olympic Air, το όνομα της Ολυμπιακής θα χανόταν από τον χάρτη των αερομεταφορών. Η Olympic Air είναι μια ιδιωτική εταιρεία που χρηματοδοτείται 100% από τα κεφάλαια των μετόχων της Marfin και λειτουργεί με ιδιωτικά οικονομικά κριτήρια, έχοντας ταυτόχρονα σαν γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού» επισημαίνεται στο έγγραφο. Παρά τις επίπονες και διαρκείς προσπάθειες να εξυπηρετήσει τους περισσότερους εφικτούς προορισμούς εσωτερικού, υπογραμμίζει η εταιρεία, η Olympic Air, με δεδομένα τα οικονομικά μεγέθη και τις υπάρχουσες συνθήκες της αγοράς αναγκάστηκε να προσαρμοστεί στην πραγματικότητα της εσωτερικής αγοράς.
Υπογραμμίζεται επίσης ότι η λειτουργία των συγκεκριμένων δρομολογίων διαμορφώνει τον κύριο όγκο ζημιών της εταιρίας και παρά την επίπονη προσπάθεια αναστροφής των οικονομικών δεδομένων τους, δεν κατέστη δυνατή η αλλαγή της τάσης αυτής. «Σαν συνέπεια, ο τερματισμός τους κατέστη αναγκαίος προκειμένου η εταιρεία να συνεχίσει να λειτουργεί στους εναπομείναντες προορισμούς, η εξυπηρέτηση των οποίων εμπίπτει στο πλαίσιο της κοινωνικής της δράσης, όπως οι περιοχές που εξυπηρετούνται μόνο από την Olympic Air, τα ακριτικά νησιά και μεθοριακές περιοχές όπως η Αλεξανδρούπολη, η Χίος, τα Ιωάννινα κλπ, οι οποίες θα αποκόπτονταν πλήρως χωρίς την αεροπορική σύνδεση της Olympic Air», τονίζει η εταιρεία. Αναφέρεται επίσης ότι για όλες τις κινήσεις και αποφάσεις της η Olympic Air έχει ενημερώσει την Επιτροπή Ανταγωνισμού και προσθέτει πως εάν στο μέλλον αλλάξουν οι συνθήκες της αγοράς ή αν φανεί ότι από τη μείωση ή διακοπή δρομολογίων δεν καλύπτεται η υπάρχουσα ζήτηση, η Olympic Air ενδεχομένως θα επανεξετάσει τις αποφάσεις της.
Αδύνατη η κρατική παρέμβαση
Προς απάντηση της ερώτησης διαβιβάστηκε και έγγραφο του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, με το οποίο καθίσταται σαφές ότι «η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας δεν έχει τη δυνατότητα παρέμβασης σε θέματα σχεδιασμού-προγραμματισμού των αεροπορικών γραμμών των Αερομεταφορέων στην Ελλάδα».
Όπως αναφέρει ο κ. Χρυσοχοΐδης «οι αεροπορικές εταιρείες δραστηριοποιούνται, όπως συμβαίνει στον αεροπορικό χώρο παγκοσμίως, με βάση το οικονομικό-εμπορικό τους συμφέρον και τις επιχειρησιακές τους δυνατότητες, στο πλαίσιο της ελεύθερης αγοράς». Σημειώνει ταυτόχρονα ότι «η κρατική παρέμβαση δεν είναι επιτρεπτή βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας, καθόσον ο τομέας των αερομεταφορών στην ΕΕ έχει πλήρως απελευθερωθεί και οι αεροπορικές εταιρείες καθορίζουν με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια τους όρους λειτουργίας τους, μεταξύ των οποίων και το δίκτυο των πτήσεών τους, τους ναύλους, την εγκατάστασή τους κλπ, σύμφωνα με τους κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού». «Ως εκ τούτου», τονίζει ο κ. Χρυσοχοΐδης, «κάθε ελληνικός ή κοινοτικός Αερομεταφορέας έχει δικαίωμα να εκκινήσει δρομολόγια στις γραμμές που συνδέουν την Αθήνα με Θεσσαλονίκη, Ρόδο και Ηράκλειο, καθώς δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των εταιρειών ή των συχνοτήτων, που εξυπηρετούν τις γραμμές αυτές».
Υποβάθμιση της οικονομικής δραστηριότητας
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ έχουν επισημάνει ότι η ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής πριν από μερικά χρόνια έγινε με διακηρύξεις ότι η νέα εταιρεία που θα προέκυπτε από την επί δεκαετίες κακοδιαχειριζόμενη κρατική εταιρεία θα προσέφερε καλύτερη εξυπηρέτηση και υπηρεσίες στους Έλληνες και αλλοδαπούς επιβάτες, σε καλύτερες τιμές μέσα σε ένα υγιές ανταγωνιστικό περιβάλλον με την Aegean και τις ξένες αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ελλαδικό χώρο. Ωστόσο, όπως καταγγέλλουν, από το 2009 έως το 2013 η δραστηριότητα της εταιρείας συνεχώς περιορίζεται. Οι προορισμοί εσωτερικού και εξωτερικού μειώθηκαν, ο στόλος των αεροσκαφών συρρικνώθηκε, ενώ από τους 4.000 εργαζόμενους απασχολούνται μόνο 750. «Παράλληλα, με εναρμονισμένες πρακτικές με την Aegean, την άλλη αεροπορική εταιρεία που νέμεται τον χώρο, έχουν διαμορφώσει ένα πλαίσιο ολιγοπωλιακής αγοράς με χαμηλό επίπεδο προσφερόμενων υπηρεσιών σε πολύ υψηλές τιμές», ανέφεραν οι βουλευτές οι οποίοι εκτιμούν ότι η διακοπή του πτητικού έργου προς συγκεκριμένους προορισμούς θα επιφέρει διακοπή της λειτουργίας των αντίστοιχων σταθμών εξυπηρέτησης και θα οδηγήσει σε απολύσεις εργαζομένων ενώ ειδικά για τη Θεσσαλονίκη προειδοποιούν ότι θα υπάρξει ακόμη μεγαλύτερη υποβάθμιση της οικονομικής δραστηριότητας, καθώς τα τελευταία χρόνια πολλές ξένες αεροπορικές εταιρείες έχουν εγκαταλείψει το αεροδρόμιο της πόλης. Για τις αποφάσεις που αφορούν το Ηράκλειο και τη Ρόδο, οι βουλευτές αναφέρουν ότι η διακοπή των δρομολογίων θα έχει ολέθριες συνέπειες στην τουριστική κίνηση.