Mercedes-Benz eCitan: Το νέο αμιγώς ηλεκτρικό μικρό van για ευέλικτες και «πράσινες» μεταφορές
Η Mercedes-Benz Vans, πιστή στον στόχο της για μεταφορές χωρίς εκπομπές CO2 τοπικά, επεκτείνει την αμιγώς ηλεκτρική προϊοντική «παλέτα» της και στην μικρή κατηγορία. Με την έναρξη των παραγγελιών του eCitan και στην ελληνική αγορά, οι επαγγελματίες μπορούν να βρουν στην Mercedes-Benz το ηλεκτρικό όχημα που ταιριάζει απόλυτα στις ανάγκες τους.
Η επαγγελματική έκδοση του eCitan λανσάρεται σε δύο διαφορετικά μήκη: έκδοση Standard μήκους 4.498 mm και έκδοση Long μήκους 4.922 mm. Η επιβατική έκδοση eCitan Tourer είναι αρχικά διαθέσιμη ως «Standard», ενώ η έκδοση Long ακολουθεί σύντομα. Ανάλογα με το μοντέλο, η αυτονομία κυμαίνεται μεταξύ 280 και 284 χιλιόμετρα ανά πλήρη φόρτιση σε συνδυασμένο κύκλο κατά WLTP, καλύπτοντας τις ανάγκες των επαγγελματιών που χρησιμοποιούν μικρά van για υπηρεσίες ταχυμεταφορών, διανομών και μεταφοράς επιβατών σε αστικές περιοχές.
Σε σταθμούς ταχείας φόρτισης, η μπαταρία των 45 kWh φορτίζεται από 10 σε 80% SoC (κατάσταση φόρτισης), σε μόλις 38 λεπτά, με τον εγκατεστημένο φορτιστή DC 75 kW. Σημαντικό πλεονέκτημα: η χωρητικότητα φόρτωσης και το ωφέλιμο φορτίο είναι εφάμιλλα των μοντέλων Citan με συμβατικούς κινητήρες. Για το Standard Van, οι τιμές αυτές είναι 2,9 κυβικά εκατοστά και έως 544 κιλά, ενώ για το μοντέλο Long 3,24 κυβικά εκατοστά και έως 722 κιλά, αντίστοιχα.
Ταυτόχρονα, έχουν ήδη ξεκινήσει οι παραγγελίες του συμβατικού Citan με μακρύ μεταξόνιο, το οποίο έρχεται να συμπληρώσει τη σειρά μοντέλων Mercedes-Benz Vans για αστικές μεταφορές. Την αρχή κάνει η επαγγελματική έκδοση, ενώ η επιβατική θα ακολουθήσει σύντομα. Με χωρητικότητα φόρτωσης 3,62 κυβικά μέτρα, προσφέρει στις επιχειρήσεις διανομών και τους επαγγελματίες ακόμα περισσότερο χώρο για εμπορεύματα και εξοπλισμό (+ 0,72 m³ σε σύγκριση με την έκδοση Standard). Το ωφέλιμο μήκος φόρτωσης είναι 2,17 μέτρα μέχρι το διαχωριστικό τοίχωμα και το ωφέλιμο φορτίο είναι μέχρι 855 κιλά.
eCitan Van: Άπλετος χώρος και εύκολη φόρτωση
Το νέο eCitan προσφέρει όλα τα πλεονεκτήματα του συμβατικού Citan, χωρίς κανένα συμβιβασμό. Οι κόμπακτ εξωτερικές διαστάσεις με μεγάλο εσωτερικό χώρο καθώς και η μεγάλη χωρητικότητα φορτίου ανοίγουν ένα ευρύ φάσμα πιθανών χρήσεων στις αστικές διανομές, τις ταχυμεταφορές και υπηρεσίες. Η συρόμενη πόρτα δεξιά με φαρδύ άνοιγμα και το χαμηλό κατώφλι φόρτωσης 57 εκατοστών επιτρέπουν άνετη πρόσβαση στο εσωτερικό και εύκολη φόρτωση του οχήματος. Επειδή οι συρόμενες πόρτες είναι ιδιαίτερα πρακτικές σε στενούς χώρους στάθμευσης, το eCitan μπορεί να εξοπλιστεί προαιρετικά και με δεύτερη συρόμενη πόρτα αριστερά. Ο χώρος φόρτωσης είναι, επίσης, εύκολα προσβάσιμος και από το πίσω μέρος. Τα δύο φύλλα της πίσω πόρτας μπορούν να ακινητοποιηθούν στις 90 μοίρες ή να ανοίξουν πλήρως έως και 180 μοίρες. Προαιρετικά διατίθεται πίσω πόρτα, ανοιγόμενη προς τα πάνω. Εκτός από το σταθερό διαχωριστικό (με και χωρίς παράθυρο) μεταξύ της καμπίνας οδηγού και του χώρου φόρτωσης, υπάρχει διαθέσιμο και ένα κινητό διαχωριστικό. Ένα πλέγμα στην πλευρά του συνοδηγού, το οποίο μπορεί να περιστρέφεται κατά 90 μοίρες προς τη θέση του οδηγού και να ακινητοποιείται. Το κάθισμα του συνοδηγού είναι αναδιπλούμενο, δημιουργώντας μια επίπεδη επιφάνεια για τη μεταφορά ιδιαίτερα μεγάλων αντικειμένων. Έτσι, το μήκος του χώρου φόρτωσης μπορεί να φτάσει τα 3,05 μέτρα για την έκδοση Standard και τα 3,41 μέτρα για τη έκδοση Long. Διατίθεται, επίσης, σύνδεσμος ρυμουλκούμενου.
eCitan Tourer: Για μεταφορά επιβατών
Σε αντίθεση με το Van, το οποίο είναι βέλτιστα μελετημένο για τη μεταφορά εμπορευμάτων, το eCitan Tourer είναι ειδικά σχεδιασμένο για τη μεταφορά επιβατών, χωρίς εκπομπές ρύπων. Το Tourer περιλαμβάνει το πίσω καπό με παράθυρο και τη δεύτερη συρόμενη πλαϊνή πόρτα στον βασικό εξοπλισμό. Εναλλακτικά, μπορεί, επίσης, να εξοπλιστεί με πίσω ανοιγόμενες πόρτες. Το ενιαίο κάθισμα στο πίσω μέρος είναι αναδιπλούμενο σε αναλογία 1/3 προς 2/3. Οι πολυάριθμες επιλογές αποθήκευσης κάνουν το eCitan Tourer πιο εύχρηστο στην καθημερινότητα. Προαιρετικά, τοποθετούνται πτυσσόμενα τραπεζάκια στις πλάτες των μπροστινών καθισμάτων του eCitan Tourer -πολύ χρήσιμα ως επιφάνεια γραφής ή για ένα σνακ για τους επιβάτες στην δεύτερη σειρά. Σε αυτά τα τραπεζάκια υπάρχουν και ενσωματωμένες ποτηροθήκες. Στον προαιρετικό εξοπλισμό για το Tourer περιλαμβάνονται εύκαμπτες θήκες μικροαντικειμένων τοποθετημένες χαμηλά στις πλάτες των μπροστινών καθισμάτων.
Ένα ενιαίο κάλυμμα χώρου φόρτωσης προστατεύει τα φορτία του Tourer από τον ήλιο και τα αδιάκριτα βλέμματα. Μπορεί να στερεωθεί σε τρεις θέσεις και να αποθηκευτεί πίσω από το πίσω κάθισμα όταν δεν χρειάζεται. Η προστασία των αποσκευών και φορτίων εξασφαλίζεται με το δίχτυ αποσκευών, το οποίο μπορεί να τοποθετηθεί είτε πίσω από τα μπροστινά καθίσματα είτε πίσω από το ενιαίο πίσω κάθισμα.
Ελκυστικό πακέτο MBUX και πανίσχυρο σύστημα κίνησης
Το προαιρετικό σύστημα πολυμέσων MBUX (Mercedes-Benz User Experience) προσφέρει διαισθητικό χειρισμό μέσω μιας οθόνης αφής επτά ιντσών ή πλήκτρων ελέγχου αφής στο τιμόνι. Περιλαμβάνει, επίσης, ενσωμάτωση smartphone μέσω Apple CarPlay και AndroidAuto, λειτουργία ανοικτής ακρόασης μέσω σύνδεσης Bluetooth και ψηφιακό ραδιόφωνο (DAB και DAB+). Το MBUX με πλοήγηση προσφέρει επιπλέον γρήγορη πλοήγηση από σκληρό δίσκο, η οποία είναι ιδιαίτερα εξυπηρετική και πρακτική χάρη στην φωνητική υποβοήθηση «Hey Mercedes». Οι υπόλοιπες λειτουργίες infotainment ελέγχονται, επίσης, με τον ίδιο τρόπο.
Ο ηλεκτροκινητήρας του eCitan αποδίδει μέγιστη ισχύ 90 kW (122 hp). Η μέγιστη ροπή στρέψης των 245 νιουτόμετρων είναι άμεσα διαθέσιμη κατά την εκκίνηση, επιτρέποντας ιδιαίτερα δυναμική επιτάχυνση από στάση. Η μπαταρία ιόντων λιθίου τοποθετείται στο υποδάπεδο, μπροστά από τον πίσω άξονα, όπου είναι προστατευμένη από συγκρούσεις, ενώ η ωφέλιμη χωρητικότητά της είναι 45 kWh. Οι οκτώ μονάδες μπαταρίας χρησιμοποιούν κυψέλες τύπου «pouch».
Ένας συγχρονισμένος κινητήρας που τροφοδοτείται από την μπαταρία δίνει κίνηση στους μπροστινούς τροχούς του eCitan. Ο κινητήρας λέγεται συγχρονισμένος, διότι ο ρότορας περιστρέφεται με τη συχνότητα του μαγνητικού πεδίου του στάτορα. Η συχνότητα ρυθμίζεται στους υδρόψυκτους μετατροπείς συχνότητας του ηλεκτρονικού συστήματος ισχύος, σύμφωνα με την ταχύτητα που απαιτεί ο οδηγός. Για τη μέγιστη αξιοποίηση της αυτονομίας του οχήματος υπάρχει η επιλογή δύο προγραμμάτων οδήγησης -Comfort και ECO- και τριών επιπέδων ανάκτησης ενέργειας (D-/D/D+).
Στην εργασία, στο σπίτι ή σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης, το eCitan μπορεί να φορτίζεται με εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) 22kW μέσω του φορτιστή του οχήματος σε 2,5 ώρες. Φυσικά, ο χρόνος που απαιτείται για πλήρη φόρτιση εξαρτάται από τη διαθέσιμη υποδομή και τον εξοπλισμό του οχήματος. Χρησιμοποιώντας ένα Mercedes Benz Wallbox, η φόρτιση είναι πολύ ταχύτερη από ό,τι σε οικιακή πρίζα.
Ακόμα γρηγορότερα φορτίζεται το όχημα σε σταθμούς ταχείας φόρτισης με συνεχές ρεύμα (DC). Ανάλογα με την κατάσταση φόρτισης (SoC) και τη θερμοκρασία της μπαταρίας υψηλής τάσης, το eCitan φορτίζει με μέγιστη ισχύ έως 75 kW σε κατάλληλο σταθμό φόρτισης. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να φτάσει από 10 σε 80% φόρτιση, σε μόλις 38 λεπτά. Προαιρετικά, διατίθεται ένα βύσμα CCS (Σύστημα Συνδυασμένης Φόρτισης) για φόρτιση με εναλλασσόμενο και συνεχές ρεύμα, το οποίο βρίσκεται στο μπροστινό μέρος, πίσω από το αστέρι Mercedes.
Κλιματισμός με αντλία θερμότητας – οικονομικά και άνετα
Σε κτήρια, στεγνωτήρια ή ακόμη και σε ψυγεία, οι αντλίες θερμότητας προσφέρουν κλιματισμό με εξαιρετική εξοικονόμηση ενέργειας. Προαιρετικά , το eCitan χρησιμοποιεί, επίσης, μια αντλία θερμότητας, ώστε να είναι ιδιαίτερα ενεργειακά αποδοτικό, να μειώνει τις απαιτήσεις ισχύος και να παρέχει το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας για σταθερή αυτονομία οχήματος μέσω ενεργητικής διαχείρισης της θερμότητας. Η μπαταρία του οχήματος τροφοδοτεί μόνο τον συμπιεστή της εγκατεστημένης αντλίας θερμότητας, χωρίς να εμπλέκεται καθόλου στον κλιματισμό του εσωτερικού του οχήματος.
Η έξυπνη διαχείριση θερμότητας εξασφαλίζει, επίσης, ότι, κατά τη φόρτιση σε σταθμό φόρτισης, χρησιμοποιείται μόνο το ηλεκτρικό ρεύμα φόρτισης για τον προκλιματισμό της καμπίνας. Αυτή η επιλογή προκλιματισμού όχι μόνο διατηρεί τη βέλτιστη αυτονομία της μπαταρίας του οχήματος, αλλά εξασφαλίζει και ευχάριστη θερμοκρασία στο εσωτερικό του οχήματος κάθε εποχή του χρόνου. Αυτό σημαίνει ότι η επιθυμητή θερμοκρασία επιτυγχάνεται εκ των προτέρων και απλώς διατηρείται κατά την οδήγηση. Συνεπώς, το ενεργειακό περιεχόμενο της μπαταρίας του οχήματος είναι πλήρως διαθέσιμο για το σύστημα κίνησης.
Πολυάριθμα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και ασφάλειας
Η ασφάλεια αποτελεί πρωταρχική αξία της μάρκας Mercedes-Benz. Έτσι, και το eCitan προσφέρεται με μια ολοκληρωμένη σειρά συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης και ασφάλειας. Τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης υποστηρίζουν τον οδηγό σε πολλές καταστάσεις και παρακολουθούν την κυκλοφορία και το περιβάλλον χρησιμοποιώντας αισθητήρες ραντάρ και κάμερες. Όταν είναι απαραίτητο, μπορούν να εκπέμπουν προειδοποιήσεις και να υποστηρίζουν τον οδηγό παρεμβαίνοντας.
Εκτός από τα νομικά απαιτούμενα συστήματα ABS και ESP®, το eCitan περιλαμβάνει στον βασικό εξοπλισμό του και το σύστημα κλήσης έκτακτης ανάγκης Mercedes Benz, το οποίο προσφέρει επιπλέον λειτουργίες, πέραν του eCall που απαιτείται από τον νόμο. Για παράδειγμα, η επικοινωνία δεν γίνεται στην αντίστοιχη εθνική γλώσσα, αλλά στην γλώσσα που έχει οριστεί στο σύστημα infotainment, γεγονός που είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε περίπτωση ατυχήματος στο εξωτερικό, για παράδειγμα. Το κέντρο κλήσεων έκτακτης ανάγκης της Mercedes Benz ειδοποιεί στην συνέχεια το πλησιέστερο κέντρο διάσωσης.
Επιπλέον, πολλά συστήματα υποβοήθησης οδήγησης περιλαμβάνονται ήδη στον βασικό εξοπλισμό του eCitan Van:
- Υποβοήθηση εκκίνησης σε ανηφόρα: Διατηρεί την πίεση στο κύκλωμα πέδησης, όταν ο οδηγός μετακινεί το πόδι του από το πεντάλ φρένου στο πεντάλ επιτάχυνσης κατά την εκκίνηση σε ανηφόρα, αποτρέποντας την κύλιση του οχήματος προς τα πίσω
- Σύστημα υποβοήθησης κατά των πλευρικών ανέμων: Μπορεί να μειώσει τις επιπτώσεις των ριπών ανέμου, υποστηρίζοντας τον οδηγό με επιβράδυνση του μπροστινού και πίσω τροχού στην πλευρά που επιδρά ο άνεμος
- ATTENTION ASSIST: Μπορεί να αναγνωρίζει ότι ο οδηγός γίνεται πιο απρόσεκτος ή αφηρημένος και να τον προτρέπει να κάνει ένα διάλειμμα με ηχητικό και οπτικό μήνυμα
Τα παρακάτω συστήματα αποτελούν βασικό εξοπλισμό στο eCitan Tourer και είναι προαιρετικά διαθέσιμα για το Van:
- Ενεργή υποβοήθηση πέδησης: Μπορεί να βοηθά στην αποτροπή οπίσθιων συγκρούσεων και ατυχημάτων με διερχόμενα οχήματα καθώς και πεζούς και ποδηλάτες
- Ενεργό σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας: Είναι ενεργό από 70 km/h και δονεί το τιμόνι ελαφρώς, χωρίς να επεμβαίνει στο σύστημα φρένων
- Σύστημα υποβοήθησης νεκρής γωνίας ορατότητας: Χρησιμοποιεί ραντάρ για να επιτηρεί τις περιοχές στο πλάι του οχήματος που δεν φαίνονται στους εξωτερικούς καθρέπτες και εκπέμπει ακουστική καθώς και οπτική προειδοποίηση με τη μορφή φωτιζόμενου τριγώνου στους εξωτερικούς καθρέπτες
- Σύστημα υποβοήθησης διατήρησης ορίων ταχύτητας με αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας: Μπορεί να αναγνωρίζει τα όρια ταχύτητας με τη βοήθεια μιας κάμερας και να τα εμφανίζει στο όργανο πολλαπλών ενδείξεων. Επίσης, μπορεί να εκπέμπει οπτικές και ηχητικές προειδοποιήσεις εάν το όχημα υπερβαίνει το όριο ταχύτητας που έχει ανιχνευθεί
Για την περαιτέρω ενίσχυση της ενεργητικής ασφάλειας, η Mercedes Benz προσφέρει προαιρετικά επιπλέον συστήματα υποβοήθησης για το eCitan, όπως το πακέτο υποβοήθησης οδήγησης με δύο επιπλέον συστήματα ασφάλειας:
- Ενεργό σύστημα υποβοήθησης απόστασης DISTRONIC: Διατηρεί αυτόματα την καθορισμένη ταχύτητα και την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα. Το τρέχον όριο ταχύτητας μπορεί να εφαρμοστεί με το πάτημα ενός κουμπιού. Το σύστημα χρησιμοποιεί πληροφορίες από την κάμερα και τους αισθητήρες ραντάρ. Η επιθυμητή απόσταση μπορεί να ρυθμιστεί σε τέσσερα διαφορετικά επίπεδα. Το όχημα μπορεί να επιβραδύνει και να σταματά αυτόματα όταν ακινητοποιείται το προπορευόμενο όχημα. Όταν τα οχήματα αρχίζουν να κινούνται και πάλι εντός τριών δευτερολέπτων, το όχημα ξεκινά αυτόματα (αυτόματη λειτουργία μποτιλιαρίσματος) ή με το πάτημα ενός κουμπιού ή πατώντας το πεντάλ επιτάχυνσης
- Ενεργό σύστημα υποβοήθησης διεύθυνσης: Βοηθά τον οδηγό να διατηρεί το όχημα στην μέση της λωρίδας -ιδιαίτερα χρήσιμο για μονότονες διαδρομές σε ευθείς δρόμους ή διαδρομές με ελάχιστες στροφές. Το σύστημα αξιοποιεί τις αναγνωρίσιμες γραμμές λωρίδων κυκλοφορίας
Για πρόσθετη ευκολία και ασφάλεια κατά τη στάθμευση, διατίθεται ως προαιρετικός εξοπλισμός το ενεργό σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης με Parktronic και κάμερα οπισθοπορείας. Βοηθά τον οδηγό να εισέρχεται και να εξέρχεται από χώρους στάθμευσης παρέχοντας υποβοήθηση στην διεύθυνση του οχήματος. Σε κάθετες προς τον δρόμο θέσεις στάθμευσης μπορεί να σταθμεύει το όχημα με εμπροσθοπορεία ή οπισθοπορεία, ενώ σε παράλληλες θέσεις μπορεί να το σταθμεύει μόνο με οπισθοπορεία. Εάν το ενεργό σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης χρησιμοποιήθηκε για την είσοδο σε έναν χώρο στάθμευσης, τότε μπορεί, επίσης, να χρησιμοποιηθεί και για έξοδο από αυτόν τον χώρο. Το PARKTRONIC μπορεί, επίσης, να ανιχνεύει και να προειδοποιεί για εμπόδια στο πλάι του οχήματος.
Το επίσης προαιρετικό πακέτο στάθμευσης σάς βοηθά όταν θέλετε να σταθμεύσετε με όπισθεν. Οι αισθητήρες υπερήχων και μια κάμερα στην λαβή του πίσω καπό ή της πίσω πόρτας παρακολουθούν την περιοχή πίσω από το όχημα. Διευκολύνει, επίσης, την οπισθοπορεία για τη σύνδεση ρυμουλκούμενου. Στο eCitan χωρίς MBUX, η εικόνα της κάμερας εμφανίζεται στον εσωτερικό καθρέφτη, διαφορετικά προβάλλεται στην κεντρική οθόνη MBUX.
Σε συνδυασμό με τον προαιρετικό σύνδεσμο ρυμουλκούμενου, το eCitan διαθέτει και σύστημα σταθεροποίησης ρυμουλκούμενου. Εάν ο συνδυασμός οχήματος-ρυμουλκούμενου αρχίσει να ταλαντεύεται, το σύστημα επεμβαίνει στο σύστημα πέδησης για τη σταθεροποίησή του.
Οι προβολείς LED High Performance και τα πίσω φώτα εν μέρει τεχνολογίας LED διατίθενται προαιρετικά για το eCitan. Βελτιώνουν την ασφάλεια τη νύχτα λόγω της ευρύτερης διάχυσης του φωτός και του χρώματος που προσομοιάζει το φως της ημέρας. Κατά την οδήγηση σε αυτοκινητόδρομους, ανυψώνουν, επίσης, ελαφρώς τη δέσμη φωτός, ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα ο φωτισμός στις συνθήκες οδήγησης. Επιπλέον, καταναλώνουν ελάχιστη ενέργεια.
Ακριβώς όπως και οι συνηθισμένοι προβολείς αλογόνου, μπορούν, επίσης, να συνδυαστούν με το σύστημα υποβοήθησης φώτων μεγάλης σκάλας. Χάρη σε μία κάμερα πίσω από το παρμπρίζ, παρακολουθεί συνεχώς την κυκλοφορία και, από ταχύτητα 40 km/h, ρυθμίζει κατάλληλα την κατανομή του φωτός. Εάν το σύστημα ανιχνεύσει οχήματα στο αντίθετο ρεύμα ή προπορευόμενα όχημα, μειώνει αυτόματα την ένταση φωτός των προβολέων. Αυτό σημαίνει ότι οι οδηγοί δεν χρειάζεται να εναλλάσσουν διαρκώς μεταξύ της μεσαίας και μεγάλης σκάλας, ενώ αξιοποιούν συχνότερα τη δέσμη της μεγάλης σκάλας των φώτων. Ο αισθητήρας φωτός και βροχής του βασικού εξοπλισμού εξασφαλίζει εξαιρετική ορατότητα τη νύχτα και σε κακοκαιρία. Μπορεί να ενεργοποιεί αυτόματα τους προβολείς και τους υαλοκαθαριστήρες όταν το απαιτούν οι καιρικές συνθήκες. Προαιρετικά διατίθενται μπροστινά φώτα ομίχλης LED.
Το eCitan είναι, επίσης, καλά εξοπλισμένο με συστήματα συγκράτησης για την προστασία των επιβατών: Το Van διαθέτει έξι αερόσακους ως βασικό εξοπλισμό: μπροστινούς αερόσακους, αερόσακους παραθύρων και πλευρικούς αερόσακους θώρακα. Το Citan Tourer περιλαμβάνει και έναν έβδομο αερόσακο, ο οποίος βρίσκεται στο κέντρο και μπορεί να ανοίξει σε περίπτωση σφοδρής πλευρικής σύγκρουσης μεταξύ του οδηγού και του συνοδηγού, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο να έρθουν σε επαφή τα κεφάλια μεταξύ τους.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Mercedes-Benz eCitan είναι διαθέσιμες εδώ.