Hellastat: Αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών το 2012
Ο εγχώριος κλάδος των on line αγορών εξετάζεται σε πρόσφατη μελέτη της Hellastat Α.Ε. (www.hellastat.com). Ο κλάδος των ηλεκτρονικών αγορών στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια εμφανίζει σημαντική ανάπτυξη, λόγω των ελκυστικών τιμών αλλά και της σταδιακής εξοικείωσης των καταναλωτών με την τεχνολογία. Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN), το 2012 οι συνολικές on line αγορές εκτιμώνται σε 2,9 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 61% σε σχέση με το 2011.
Επιπλέον, οι online καταναλωτές πραγματοποιούν κατά μέσο όρο 20 αγορές το χρόνο (από 15 το 2011), με την κατά κεφαλή αξία να ανέρχεται στα 1.600 ευρώ (+33% από το 2011). Μάλιστα, βάσει πρόσφατης έρευνας της ΕΛ.ΣΤΑΤ, ο αριθμός των on line καταναλωτών αυξήθηκε σημαντικά τη τελευταία πενταετία (2008-2012), με το μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής να αγγίζει το 18,5%. Συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, σημαντική άνοδο πωλήσεων σημείωσαν προϊόντα όπως φάρμακα (+36%), αθλητικά είδη (+28%), υλικό ηλεκτρονικής εκμάθησης (+27,5%). Αντίθετα, μείωση κατέγραψαν οι κατηγορίες: υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών (-40%), εξαρτήματα Η/Υ – hardware (-37,1%), διαμονή σε καταλύματα (-26%). Τέλος, το 13,7% των καταναλωτών πραγματοποίησε την αγορά/παραγγελία μέσω κάποιας φορητής συσκευής.
Το κυρίαρχο πρόβλημα του κλάδου αποτελεί η έλλειψη εμπιστοσύνης των καταναλωτών απέναντι στις online αγορές (φόβος για μη ασφαλείς πληρωμές, για χρησιμοποίηση των προσωπικών δεδομένων κ.α.). Ωστόσο, ο κλάδος ενέχει περιθώρια για ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη ενώ εκτιμάται ότι οι συνολικές δαπάνες μπορούν να ανέλθουν έως και 5 δις. ευρώ.
Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου
Στη μελέτη της Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 10 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν συνοψίζονται στα εξής:
• Ο συνολικός Κύκλος εργασιών των εταιρειών του δείγματος το 2011 ενισχύθηκε σημαντικά κατά 38,4%, στα 22,49 εκατ. ευρώ (σημειώνουμε ότι η πλειονότητα των εταιρειών του κλάδου δεν δημοσιεύουν οικονομικά στοιχεία λόγω της νομικής τους μορφής, ενώ πολλές διαθέτουν και φυσικά καταστήματα με αποτέλεσμα να περιορίζονται τα συμπεράσματα της οικονομικής ανάλυσης. Επίσης, η E-SHOP.GR Α.Ε. δεν έχει δημοσιεύσει οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση 2011).
• Σύμφωνα με το συγκεκριμένο δείγμα, το 2011 εμφανίστηκαν ζημιές ύψους 8,62 εκατ. ευρώ (+7,3% από το 2010), ενώ τα αρνητικά ΚΠΦ επιδεινώθηκαν κατά 21,3%, στα 12,51 εκατ. ευρώ.
• Το μέσο περιθώριο μικτών κερδών υποχώρησε κατά 4 περίπου μονάδες, σε 17,5% ενώ τα περιθώρια λειτουργικής και προ φόρων κερδοφορίας έλαβαν αρνητικό πρόσημο (-22,7% και -31,1% αντίστοιχα).
• Ωστόσο, ο εμπορικός κύκλος διαμορφώθηκε στο ευνοϊκό επίπεδο των 173 ημερών καθώς το διάστημα αποπληρωμής των προμηθευτών έφτασε τις 322 ημέρες το 2011.
• Οι εταιρείες εμφάνισαν χαμηλή κεφαλαιακή μόχλευση (0,8 προς 1).