Χρήση ΑΙ, βελτιστοποίηση αστικής διανομής & ESG ανάμεσα στις προγραμματισμένες ενέργειες του ECR Hellas για τη διετία 2024-2025

Tην Δευτέρα 11 Μαρτίου 2024, πραγματοποιήθηκε  η ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση της «ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ECR», στο ξενοδοχείο THEOXENIA PALACE, στην οποία συμμετείχαν περισσότερα από 100 στελέχη των εταιρειών μελών του Συνδέσμου.

Ο κος Αλέξανδρος Δανιηλίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΘΗΝΑΪΚΗΣ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑΣ και Πρόεδρος του ECR Hellas, από την πλευρά των προμηθευτών, καλωσορίζοντας τα μέλη, αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι προμηθευτικές εταιρείες αλλά και το εμπόριο, επισημαίνοντας -μεταξύ άλλων- τη μεταβλητότητα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, τις αλλαγές στην ψυχολογία του καταναλωτή, τις γεωπολιτικές αναταραχές που επηρεάζουν τις εφοδιαστικές αλυσίδες, την κλιματική αλλαγή που επιβάλλει πλέον στις επιχειρήσεις τροποποίηση στον σχεδιασμό των ενεργειών τους και την προετοιμασία τους, τη δύσκολη αγορά εργασίας με δεδομένη την έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού αλλά και το μεγάλο ποσοστό ανθρώπινου δυναμικού που έφυγε από τη χώρα τα προηγούμενα χρόνια, την εξέλιξη της τεχνολογίας και καινοτομίας. Παρότι οι προκλήσεις είναι πολλές, λιανεμπόριο και προμηθευτές μπορούν μαζί -όπως έχουν αποδείξει- να συνεργαστούν και να προσφέρουν τις κατάλληλες λύσεις για τον καταναλωτή.

Η κα Ζέτα Χειμωνίδου, VP Digital & Technology & Head of e-commerce της ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ και Πρόεδρος του ECR Hellas, από την πλευρά του λιανεμπορίου, αναφέρθηκε στις ενέργειες που υλοποιήθηκαν το 2023 με σημαντικότερες την ολοκλήρωση του έργου των ομάδων εργασίας  με θέματα Future Physical Store και Food Waste, με σημαντικά αποτελέσματα και υλικό, αλλά και την υλοποίηση εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών και τριών σημαντικών ερευνών για την καταναλωτική συμπεριφορά. Το υλικό έχει αναρτηθεί στην νέα ιστοσελίδα του ECR Hellas (www.ecr.gr).  Κατόπιν, αναφέρθηκε στις προγραμματισμένες ενέργειες για τη διετία 2024-2025 που αφορούν τρεις άξονες:

  1. Τις νέες ομάδες εργασίας με θέματα: α) Χρήση τεχνητής νοημοσύνης για την εξατομίκευση της εμπειρίας και διαδραστικότητας με τον καταναλωτή, β) Βελτιστοποίηση διαχείρισης διανομής και μεταφοράς στον αστικό ιστό και στα νησιά και γ) ECR & ESG: Leading towards a value-led sustainability journey
  2. Την εκπαίδευση συνεχίζοντας τη συνεργασία του ECR Hellas με το εργαστήριο ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών θα αναπτυχθεί ένα νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο Retail Innovation, για την εκπαίδευση των στελεχών των εταιρειών μελών ώστε να αντιληφθούν τα θέματα που συνδέονται με την καινοτομία στο λιανεμπόριο (retail 4.0) και τις προκλήσεις και ευκαιρίες που δημιουργεί για τις εταιρείες του κλάδου. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί τόσο με φυσική παρουσία όσο και διαδικτυακή και θα υλοποιηθεί εκτός από την Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη και στην Κρήτη δίνοντας έτσι τη δυνατότητα σε στελέχη των επιχειρήσεων εκτός της Αθήνας να συμμετέχουν διά ζώσης. Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει το Σεπτέμβριο 2024
  3. Την έρευνα, στο επίκεντρο του ECR βρίσκεται πάντα ο καταναλωτής. Γι΄ αυτόν τον  λόγο, σχεδόν κάθε χρόνο υλοποιούνται μία με δύο έρευνες είτε στο πλαίσιο των ομάδων εργασίας είτε ανεξάρτητα, μέσω των οποίων διερευνούμε θέματα του κλάδου που συνδέονται με τις αλλαγές της καταναλωτικής συμπεριφοράς

Κατόπιν, ο κος Χρήστος Τσεντεμεϊδης, Σύμβουλος Έργων &  Στρατηγικής Ανάπτυξης ECR Hellas  αναφέρθηκε διεξοδικά στο αντικείμενο και τους στόχους  των ομάδων εργασίας.

Ο κος Δημήτρης Κουτσόπουλος, CEO Deloitte Greece, στο πλαίσιο της ομιλίας σχετικά με την εξέλιξη της ελληνικής οικονομίας και την επίδρασή της στις στρατηγικές επιλογές των επιχειρήσεων αναφέρθηκε μεταξύ άλλων:

  • Στον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, ο οποίος είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη
  • Στην ανάληψη της πιστοληπτικής ικανότητας γεγονός που συνδέεται με το προσδόκιμο της αύξησης των επενδύσεων στην Ελλάδα
  • Στις γεωπολιτικές αναταράξεις που δημιουργούν θέματα όσον αφορά στην ενέργεια αλλά και την αύξηση των απαιτήσεων για σημαντικές αμυντικές δαπάνες
  • Στο υψηλότερο ποσοστό των καταθέσεων έναντι των δανείων  κατά 75 δις ευρώ που είναι διαθέσιμα για την ελληνική αγορά
  • Στο χρέος της Ελλάδας που παραμένει υψηλό σε σχέση με το ΑΕΠ, η διαφορά δεν καλύπτεται εύκολα και σε αυτή την κατεύθυνση θα βοηθήσει το Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας
  • Στην βιωσιμότητα και το σοβαρό αντίκτυπο που έχει για τις επόμενες γενιές η αύξηση κατά 1,6°C της θερμοκρασίας του πλανήτη
  • Στην έλλειψη ανθρώπων με δεξιότητες που συνδέονται με τις απαιτήσεις που δημιουργεί η συνεχώς αυξανόμενη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και η επιτακτική ανάγκη για upskilling & reskilling του ανθρώπινου δυναμικού ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της επόμενης ημέρας
  • Στην σημαντική επίπτωση της υπογεννητικότητας και της μείωσης του πληθυσμού της Ελλάδας

 

 

Ο κος Κωνσταντίνος Παπαχρηστόπουλος, Director Accenture Song Lead αναφέρθηκε στα πέντε life trends για το 2024(Where’s the love?, The great interface shift, Meh-diocrity, Error 429: Human request limit reached, Decade of deconstruction) που συνδέονται με την καταναλωτική συμπεριφορά και την επίδρασή τους στις επιχειρήσεις. Μερικά σημεία που θα πρέπει να εξετάσουν οι επιχειρήσεις συνδέονται με:

  • Οι πελάτες θέλουν να αισθάνονται την αξία. Οι μάρκες πρέπει να κερδίσουν την εμπιστοσύνη μέσω απτής υποστήριξης
  • Η τεχνητή νοημοσύνη  προσομοιώνει ένα αίσθημα οικειότητας στις ψηφιακές μας αλληλεπιδράσεις
  • Η καινοτομία προκαλεί ενθουσιασμό και συναισθηματική σύνδεση, αλλά η ψυχαγωγία και το περιεχόμενο στηρίζονται υπερβολικά στην οικειότητα. Η δημιουργικότητα πρέπει να είναι απρόβλεπτη
  • Η ψηφιακή τεχνολογία παράγει συνεχώς πολυάριθμα οφέλη, αλλά, σε αντάλλαγμα, υπάρχουν και απαιτήσεις. Κάθε φορά που λανσάρεται κάτι καινούργιο, οι άνθρωποι πρέπει να αξιολογούν την ισορροπία μεταξύ του τι δίνουν και τι παίρνουν
  • Οι άνθρωποι επανεξετάζουν τα προσωπικά τους ορόσημα και χρειάζονται χώρο για το χρόνο, την ελευθερία, τη φροντίδα και την ενημέρωση

Ο κος Θάνος Μαύρος, Εταίρος Συμβουλευτικές Υπηρεσίες ΕΥ Ελλάδος – Επικεφαλής Τμήματος Εφοδιαστικής Αλυσίδας και Διεπιχειρησιακών Λειτουργιών ΕΥ Ελλάδος & ΕΥ CESA και η κα Κιάρα Κόντη, Εταίρος Επικεφαλής Υπηρεσιών Βιώσιμης Ανάπτυξης ΕΥ CESA αναφέρθηκαν στις δράσεις του ECR Hellas σε θέματα ESG. Η αντίστοιχη ομάδα εργασίας που έχει δημιουργηθεί υπό το συντονισμό της ΕΥ έχει ως στόχο να βοηθήσει τα στελέχη των εταιριών να κατανοήσουν τα ζητήματα που σχετίζονται με τα κριτήρια ESG και πώς μπορούν αυτά να επηρεάσουν μια επιχείρηση.

Στο πλαίσιο της αντίστοιχης ομάδας εργασίας θα αναπτυχθεί ένα ESG Playbook με στόχο τη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας για τον καταναλωτή & τις επιχειρήσεις, τη διασφάλιση συμμόρφωσης ESG και την κατανόηση αναγκών & ενημέρωση ESG ως βάση ενίσχυσης της βιώσιμης ανάπτυξης.

Παράλληλα, θα πραγματοποιηθεί μία εκπαιδευτική ενότητα στις 2,3 & 4 Απριλίου 2024, προς τις εταιρείες μέλη του ECR Hellas, διάρκειας 3 ημερών αποτελούμενη από 5 ενότητες.

Ο κος Απόστολος Πεταλάς, Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), ανέφερε ότι σε ένα δύσκολο μεταβαλλόμενο περιβάλλον, για το οποίο δεν ισχύει πλέον το business as usual, είναι σημαντικό οι επιχειρήσεις να διατηρούν την ψυχραιμία τους και την αναλυτική σκέψη τους. Η Ελλάδα έχει μια διαφορετικότητα ως αγορά και το μεγάλο διάστημα της οικονομικής κρίσης έχει αφήσει μια αβεβαιότητα στην ελληνική κοινωνία. Οι επιχειρήσεις πρέπει να εξετάσουν τις προκλήσεις και να διατηρήσουν την ισορροπία μεταξύ των παραγόντων που επηρεάζουν την αγορά.