Φάκελος Van: H αγορά της Ε.Ε. σε αριθμούς

Σχεδόν 30 εκατ. van στους δρόμους της Ε.Ε. - 46 εργοστάσια με ετήσια παραγωγή 1,6 εκατ. LCV - Εξαγωγές ύψους 7 δισ. ευρώ.

Μόνο τυχαία δεν είναι η εμπορική επιτυχία των van στην Ευρώπη (και όχι μόνο), καθώς για τις περισσότερες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις της Γηραιάς Ηπείρου, τα εν λόγω οχήματα είναι απαραίτητα «εργαλεία» προκειμένου να ικανοποιηθούν οι ανάγκες των πελατών τους.

Επιπλέον, το εύρος των προτάσεων στην κατηγορία των van, περιλαμβάνει από μίνι διαστάσεων μέχρι μεγάλα οχήματα μεικτού βάρους έως και 7 τόνων, με τα τελευταία να αντικαθιστούν όλο και περισσότερο τα μικρά και μεσαία φορτηγά, ειδικά αυτά που δραστηριοποιούνται σε αστικά περιβάλλοντα. Μάλιστα, οι χρήσεις των van είναι τόσο ποικίλες, που εξηγούν περαιτέρω τους λόγους που επικρατούν στην αγορά.

Συγκεκριμένα, μπορεί να τα δει κανείς να πραγματοποιούν αστικές διανομές, να δραστηριοποιούνται σε εργοτάξια (τα τετρακίνητα μοντέλα, κυρίως), να αποτελούν ασθενοφόρα ή και περιπολικά οχήματα. Φυσικά, προορίζονται και για τη μεταφορά ανθρώπων, με τις σχετικές προτάσεις να ξεκινούν από τα 9θέσια μοντέλα και να φτάνουν έως και τα μεγάλα mini-bus, που μπαίνουν στα «χωράφια» των μικρών λεωφορείων (αστικών και τουριστικών). Για να μην μιλήσουμε για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα…

Ας δούμε, όμως, την αλήθεια με αριθμούς, βάσει όσων ανακοινώνει η ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων).

 

Φάκελος Van: H αγορά της Ε.Ε. σε αριθμούς

Εξαγωγές ύψους 7 δισ. ευρώ

Αναλυτικότερα, στην Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκονται σε κυκλοφορία λίγο περισσότερα από 29,5 εκατ. van. Από αυτά, σχεδόν τα μισά απαντώνται σε τρεις χώρες: τη Γαλλία (6,3 εκατ.), την Ιταλία (4,3 εκατ.) και την Ισπανία (3,9 εκατ.). Ο μέσος όρος ηλικίας των ευρωπαϊκών van είναι αυτή τη στιγμή στα 12 χρόνια και ανεβαίνει, με τη χώρα μας να είναι δυστυχώς αρνητικός πρωταγωνιστής (και) σε αυτόν τον τομέα.

Σήμερα, στην Ευρώπη υπάρχουν 46 εργοστάσια παραγωγής ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, τα οποία το 2022 παρήγαγαν 1,6 εκατ. LCVs. Την ίδια χρονιά, στην Ε.Ε. ταξινομήθηκαν 1,3 εκατ. van, μια επίδοση μειωμένη κατά 14,6% σε σχέση με το 2021. Η δημοτικότητα των ευρωπαϊκών μοντέλων στις παγκόσμιες αγορές είναι υψηλή, γεγονός που εξηγεί και τις εξαγωγές 434.783 οχημάτων κατά τη διάρκεια του 2022, τα οποία είχαν αξία σχεδόν 7 δισ. ευρώ.

Σημειώνεται, πως σχεδόν το 80% των ευρωπαϊκών πωλήσεων επαγγελματικών οχημάτων (βαρέων και ελαφρών) αφορά σε van. Από αυτά τα νέα van, το 5,3% είναι ηλεκτρικά φορτιζόμενα (αμιγώς ηλεκτρικά και plug-in hybrid). Ωστόσο, τα εν λόγω van αντιπροσωπεύουν μόλις το 0.6% των van που κυκλοφορούν στους δρόμους της Ε.Ε. Από την άλλη, η κυριαρχία του πετρελαίου καλά κρατεί, καθώς το 86% των νέων van που ταξινομήθηκαν στις αγορές της Ευρώπης, έφεραν κινητήρες ντίζελ.