Η IRU προτρέπει τη φιλική προς τη βιομηχανία καθαρή μετάβαση στον «Στρατηγικό Διάλογο» της ΕΕ

Η IRU ενώνει τις δυνάμεις της με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τους ηγέτες του κλάδου στον Στρατηγικό Διάλογο για το Μέλλον της Ευρωπαϊκής Αυτοκινητοβιομηχανίας, ενισχύοντας την ανάγκη για μια ρεαλιστική προσέγγιση στην μετάβαση στην καθαρή κινητικότητα.

Σε συζητήσεις υψηλού επιπέδου για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ, με επικεφαλής τον Εκτελεστικό Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Wopke Hoekstra, η IRU προειδοποίησε ότι η επιβολή εντολών αγοράς οχημάτων μηδενικών εκπομπών (zero-emission vehicle – ZEV) σε ιδιωτικούς φορείς κινδυνεύει να διαταράξει τις αλυσίδες εφοδιασμού, να αυξήσει το κόστος και να επιβραδύνει την ανανέωση του στόλου.

Αντίθετα, η IRU προτρέπει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να επικεντρωθούν στην εθελοντική υιοθέτηση, με την υποστήριξη έξυπνων κινήτρων, επενδύσεων σε υποδομές και διαφοροποιημένου ενεργειακού μείγματος, με τα κράτη-μέλη της ΕΕ να δίνουν το παράδειγμα μέσω αναθεωρήσεων της Οδηγίας για τα καθαρά οχήματα και της οδηγίας για τις δημόσιες συμβάσεις.

Τα επαρκή οικονομικά κίνητρα προσαρμοσμένα σε ποικίλες μεταφορικές δραστηριότητες, οι σημαντικές επενδύσεις στην υποδομή φόρτισης και ανεφοδιασμού καυσίμων και επείγουσες αναβαθμίσεις στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ είναι ουσιαστικής σημασίας για τη διασφάλιση μιας πρακτικής και αποτελεσματικής μετάβασης.

Η Διευθύντρια της ΕΕ της IRU, Raluca Marian, δήλωσε: «Είναι σαφές ότι τα κράτη- μέλη μπορούν και πρέπει να δίνουν το παράδειγμα, διασφαλίζοντας ότι οι πολιτικές για τις δημόσιες συμβάσεις ευθυγραμμίζονται με τους στόχους μείωσης του CO₂, υποστηρίζοντας, παράλληλα, την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών με γνώμονα την αγορά. Οι δημόσιες επενδύσεις μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην απομάκρυνση του κινδύνου των δεσμεύσεων του ιδιωτικού τομέα, οδηγώντας σε οικονομίες κλίμακας, μειώνοντας το κόστος ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία και δημιουργώντας την εμπιστοσύνη της αγοράς που απαιτείται για την ενίσχυση της υιοθέτησης. Ωστόσο, πρέπει να διατηρηθεί μια σαφής διάκριση μεταξύ των δημοσίων συμβάσεων και των ιδιωτικών επενδύσεων. Η επιβολή στόχων αγορών σε ιδιωτικούς φορείς χωρίς να υπάρχουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις θα ήταν δυσανάλογη και αδικαιολόγητη σε μια λειτουργούσα αγορά».

Η IRU προτρέπει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να δώσουν προτεραιότητα στην ανάπτυξη υποδομών, στα έξυπνα κίνητρα και σε ένα διαφοροποιημένο ενεργειακό μείγμα. Η τρέχουσα έλλειψη υποδομής φόρτισης και ανεφοδιασμού αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στην υιοθέτηση του ZEV. Χωρίς σημαντική αύξηση στους σταθμούς φόρτισης υψηλής ισχύος και στα σημεία ανεφοδιασμού εναλλακτικών καυσίμων, οι φορείς εκμετάλλευσης στόλων δεν μπορούν να μεταβούν με τον απαιτούμενο ρυθμό.

Η οικονομική βιωσιμότητα παραμένει, επίσης, βασικό μέλημα. Τα φορτηγά μηδενικών εκπομπών κοστίζουν δύο έως τρεις φορές περισσότερο από τα συμβατικά οχήματα, γεγονός που δυσχεραίνει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να αναβαθμίσουν τους στόλους τους χωρίς στοχευμένη υποστήριξη. Η IRU ζητά εναρμονισμένα κίνητρα σε ολόκληρη την ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των φορολογικών πλεονεκτημάτων, της επενδυτικής βοήθειας και της πρόσβασης σε υποδομές για τη διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού.

Ένας ποικίλος συνδυασμός καυσίμων χαμηλών εκπομπών άνθρακα και ουδέτερων εκπομπών άνθρακα πρέπει, επίσης, να παραμείνει μέρος της μακροπρόθεσμης στρατηγικής της ΕΕ. Ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία μπορεί να είναι κατάλληλα για αστικές και περιφερειακές μεταφορές, οι βαριές λειτουργίες απαιτούν πρόσθετες λύσεις, όπως βιοκαύσιμα, βιομεθάνιο, ηλεκτροκαύσιμα και υδρογόνο. Μια ισορροπημένη τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση θα διασφαλίσει ότι όλοι οι τρόποι μεταφοράς μπορούν να συμβάλλουν αποτελεσματικά στους στόχους της ΕΕ για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Μέσω του Πράσινου Συμφώνου IRU, η βιομηχανία πρωτοπορεί ήδη με έναν συγκεκριμένο οδικό χάρτη για την επίτευξη ουδετερότητας άνθρακα, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες.

Η IRU παραμένει προσηλωμένη στην συνεργασία με φορείς χάραξης πολιτικής, ηγέτες του κλάδου και μεταφορείς για την ανάπτυξη μιας ρεαλιστικής και φιλικής προς τις επενδύσεις πορείας προς τις καθαρές μηδενικές εκπομπές. Η διασφάλιση της κανονιστικής ασφάλειας, της οικονομικής υποστήριξης και της ετοιμότητας των υποδομών θα είναι καθοριστικής σημασίας για την επίτευξη ενός βιώσιμου και ανταγωνιστικού ευρωπαϊκού τομέα οδικών μεταφορών.