Γ. Γεραπετρίτης: Ενιαίο συντονιστικό κέντρο για ασφαλέστερο σιδηρόδρομο

Την επόμενη Τετάρτη εκκινεί το νέο σταδιακό πλαίσιο για τη λειτουργία των τρένων με όρους ασφάλειας, δήλωσε ο ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος και για τις Υποδομές και Μεταφορές, Γιώργος Γεραπετρίτης, μετά την πρώτη συνεδρίαση του Συντονιστικού Κέντρου Ασφαλείας Σιδηροδρόμων, με τη συμμετοχή του ΟΣΕ, πυροσβεστικής, αστυνομίας, ΕΚΑΒ και Hellenic Train, στην σκιά του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.

Όπως επεσήμανε ο κ. Γεραπετρίτης, στην πρώτη συνεδρίαση του νέου Συντονιστικού Κέντρου Διαχείρισης Κρίσεων του ΟΣΕ κρίθηκε σκόπιμο, ως  Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, να υπάρξει ένα ενιαίο συντονιστικό κέντρο, το οποίο θα περιλαμβάνει όλους τους δημόσιους εκείνους φορείς, οι οποίοι εμπλέκονται στην διαχείριση κρίσης, δηλαδή την Ελληνική Αστυνομία, την Πυροσβεστική Υπηρεσία και το ΕΚΑΒ, καθώς, επίσης, και τον λειτουργό του δικτύου, δηλαδή την Hellenic Trains.

Mε τον τρόπο αυτόν, ανέφερε, θεωρούμε ότι θα μπορέσουμε αφενός να επιτηρήσουμε καλύτερα τα συστήματα ασφαλείας, αφετέρου να προχωρήσουμε με πολύ γοργά βήματα στην αναβάθμιση όλων των προδιαγραφών ασφαλείας του σιδηροδρομικού μας δικτύου, έτσι ώστε να βελτιώσουμε συνολικά την εμπιστοσύνη του κοινού απέναντι σε όλα τα θέματα, που έχουν να κάνουν με τον σιδηρόδρομο στην Ελλάδα.

«Επαναλαμβάνω ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπάρξει επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου, έτσι ώστε αφενός να διατηρηθεί το επίπεδο της γραμμής και αφετέρου να αναβαθμιστεί η εμπιστοσύνη του κοινού στην χρήση του σιδηροδρόμου. Θα πρέπει όμως η επανεκκίνηση αυτή να γίνει με όρους απόλυτης ασφαλείας» δήλωσε ο κ. Γεραπετρίτης, ενημερώνοντας ότι την επόμενη Τετάρτη εκκινεί το νέο σταδιακό πλαίσιο για τη λειτουργία των τρένων και ανά πενθήμερο θα προστίθενται γραμμές, έτσι ώστε να έχουμε πλήρη ανάπτυξη σε περίπου 25 μέρες πριν από το Πάσχα.

«Θα ήθελα να επισημάνω, ιδιαίτερα, ότι έδωσα οδηγίες, με τον υφυπουργό, για συγκεκριμένα θέματα, τα οποία αφορούν την ασφάλεια, όπως είναι κατεξοχήν τα ζητήματα της πυρασφάλειας και της πυρανίχνευσης, όπως είναι, επίσης, και η πιστή τήρηση του κανονισμού κυκλοφορίας. Θέλω, επίσης, να τονίσω ότι ήδη υπάρχει ένα εγκεκριμένο σχέδιο για την διαχείριση κρίσεων από το Δεκέμβριο του 2020, στους σιδηροδρόμους το οποίο έχει προκύψει μετά από διαβούλευση με τους φορείς και με την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και αυτό θα πρέπει να τηρηθεί με απόλυτο σεβασμό» ανέφερε ο υπουργός.

Στάθηκε, δε, στο ζήτημα της ασφάλειας των σηράγγων, τονίζοντας: «Ειδικά για τις σήραγγες, πέρα από την αναγκαία αναβάθμιση, η οποία θα πρέπει να υπάρξει, έχουμε στα πολύ άμεσα σχέδια και την αναβάθμιση της επιτήρησης με ηλεκτρονικές κάμερες. Επιπλέον για το διάστημα έως ότου εγκατασταθεί πλήρως η τηλεδιοίκηση θα υπάρχει, σε κάθε περίπτωση, μία μόνο αμαξοστοιχία εντός των σηράγγων, έτσι ώστε να διασφαλίζεται απολύτως η κίνηση στις σήραγγες, καθώς και κάθε άλλο μέτρο, το οποίο είναι αναγκαίο για την αναβάθμιση του επίπεδο ασφάλειας».

Για τις ελλείψεις προσωπικού στον σιδηρόδρομο αλλά και την εκπαίδευση, είπε πως τα οποιαδήποτε κενά στα ζητήματα προσωπικού, αυτά θα εξεταστούν και πρόσθεσε χαρακτηριστικά: «Ήμουν πάρα πολύ σαφής στο ότι θα υπάρχει άμεση ενίσχυση προσωπικού επανέλαβε ενίσχυση προσωπικού. Η απαίτηση για αναβάθμιση του επιπέδου της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης των κρίσιμων υπαλλήλων του ΟΣΕ είναι στο πλαίσιο της δικής μας λειτουργικότητας».

Στην συνέχεια, επεσήμανε: «Θα ήθελα, με την ευκαιρία αυτή, να πω μια κουβέντα για το ζήτημα το οποίο έχει ανακύψει και αφορά το θέμα της τηλεδιοίκησης στην Λάρισα. Όπως έχω επανειλημμένως τονίσει και ενώπιον της Βουλής, της αρμόδιας διαρκούς Κοινοβουλευτικής Επιτροπής και σε συνέντευξη την οποία παρεχώρησα: Το σύστημα της τοπικής τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε απολύτως την κρίσιμη νύχτα. Το επαναλαμβάνω με έμφαση. Προκύπτει από όλα τα στοιχεία τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας, η τοπική τηλεδιοίκηση στη Λάρισα είναι υπαρκτή, πραγματική και ακόμα και σήμερα όλες οι διαδρομές γίνονται με αυτόματες χαράξεις. Δυστυχώς, θα μου επιτρέψετε να πω με περισσή υποκρισία και καθόλου αίσθημα ευθύνης, ορισμένοι διακινούν ότι δεν υπάρχει καμία τηλεδιοίκηση στην Λάρισα. Το Κέντρο Ελέγχου της Λάρισας είναι ένα Κέντρο Ελέγχου το οποίο αφορά περίπου 8,5  χιλιόμετρα της διαδρομής, είναι λειτουργικός πίνακας τον οποίο και εγώ ο ίδιος σε αυτοψία είδα και χρησιμοποίησα, λειτουργεί και λειτουργούσε και την κρίσιμη νύχτα. Το ζήτημα της επέκτασης της τηλεδιοίκησης σε όλο το δίκτυο, το οποίο ευελπιστούμε ότι θα ολοκληρωθεί έως το τέλος Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους, πράγματι θα καταλαμβάνει και τη μεγαλύτερη έκταση από την Λάρισα προς τους Νέους Πόρους και Θεσσαλονίκη. Αυτό είναι κάτι ανεξάρτητο, είναι το σύστημα το οποίο είχε υποστεί μεγάλη φθορά εξαιτίας της πυρκαγιάς το 2019 και είχε παραδοθεί σε μία κατάσταση μη λειτουργική. Ανατάχθηκε το  τοπικό κέντρο και λειτουργεί από το Νοέμβριο. Το δε παλαιό το οποίο, δυστυχώς Μέσα Ενημέρωσης αναπαρήγαγαν χθες, βρίσκεται σε διαδικασία ανακατασκευής. Όμως δεν αφορά, το επαναλαμβάνω, το τοπικό δίκτυο τηλεδιοίκησης που έχει την αυτόματη χάραξη, η οποία μπορούσε να έχει γίνει την κρίσιμη νύχτα. Για εμάς το πιο κρίσιμο απ’ όλα  είναι επανεκκίνηση με ασφάλεια, διερεύνηση μέχρι τέλους. Θα μένουμε πιστοί σε αυτό το πλάνο».

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για την ΡΑΣ και τους σταθμάρχες, ο Υπουργός είπε: «Οι αρμοδιότητες του κάθε δημόσιου φορέα προδιαγράφονται  από το νόμο, όπως και οι ευθύνες του καθενός και η λογοδοσία την οποία έχει. Είναι προφανές ότι εάν υπάρχουν τα οποιαδήποτε κενά στα ζητήματα προσωπικού, αυτά θα εξεταστούν. Ήμουν πάρα πολύ σαφής, στο ότι θα υπάρχει άμεση ενίσχυση προσωπικού. Η απαίτηση για αναβάθμιση του επιπέδου της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης των κρίσιμων υπαλλήλων του ΟΣΕ είναι στο πλαίσιο της δικής μας λειτουργικότητας. Σε κάθε περίπτωση και για τους σταθμάρχες και για τους κλειδούχους και για το τεχνικό προσωπικό υπάρχει η εκπαίδευση, η οποία έχει γίνει και η οποία ήταν η πάγια εκπαίδευση που γινόταν, η οποία περιλαμβάνει και όσους λειτουργούσαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Εάν υπάρξει ζήτημα αναβάθμισης του προγράμματος σπουδών, αυτό θα το αξιολογήσουμε. Καλό όμως είναι να μην ανακύπτουν τα ζητήματα αυτά μόνο εκ των υστέρων, αλλά επίκαιρα. Εγώ θα βρίσκομαι στις Βρυξέλλες την επόμενη εβδομάδα, σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσουμε την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, με τη συνεργασία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Θα δω υψηλούς αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αφορούν στους σιδηροδρόμους και την περιφερειακή ανάπτυξη και την ίδια την προεδρία. Σε κάθε περίπτωση εκείνο το οποίο οφείλουμε να διασφαλίσουμε είναι ότι θα υπάρξει πιστή τήρηση χρονοδιαγραμμάτων. Θα ζητήσουμε τεχνική βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για όλα τα ζητήματα, που έχουν να κάνουν με την αναβάθμιση της ασφάλειας και του δικτύου και πιστεύουμε ότι το επόμενο βήμα του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα θα είναι ένας σιδηρόδρομος, ο οποίος θα είναι ασφαλής, λειτουργικός στην υπηρεσία του πολίτη».

 Από την πλευρά του ο Υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος, δήλωσε: «Σήμερα, έγινε η πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής, με όλους τους αρμόδιους φορείς, τον ΟΣΕ, την πυροσβεστική, την αστυνομία, το ΕΚΑΒ και την Hellenic Train. Θα γίνονται τακτικά οι συνεδριάσεις και ενόψει της επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου. Στόχος και υπόσχεση της κυβέρνησης είναι ότι θα λειτουργήσει o σιδηρόδρομος με ασφάλεια για τους Έλληνες πολίτες. Την επόμενη μέρα θέλουμε να υπάρχει εμπιστοσύνη από τους επιβάτες στους σιδηρόδρομους και να λειτουργούν με απόλυτη ασφάλεια».