Αποκολλήθηκε το Ever Given από την όχθη της Διώρυγας του Σουέζ

Μετά από μία εβδομάδα που παρέμενε «σφηνωμένο» στη Διώρυγα του Σουέζ, το γιγαντιαίο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given «αποκολλήθηκε» τελικά νωρίς το πρωί της Δευτέρας.

Η εταιρεία Inchcape Shipping που ανέλαβε την επιχείρηση αποκόλλησης από την όχθη, ανακοίνωσε ότι το Ever Given (εκτοπίσματος 220.000 τόνων της ιαπωνικής Shoei Kisen με διαχειρίστρια την Evergreen Marine) που προσάραξε στις 23 Μαρτίου και έκλεισε τη Διώρυγα του Σουέζ για σχεδόν μία εβδομάδα, πλέει ξανά, έβαλε μπροστά τις μηχανές του και διασφαλίζεται πώς θα μπορέσει να συνεχίσει ομαλά το ταξίδι του.

Το Ever Given κατορθώθηκε να επανέλθει σε πλεύση στις 04:30 (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας). Το εμπορευματικό πλοίο προσάραξε διαγώνια στο νότιο τμήμα της Διώρυγας εξαιτίας ριπής ανέμου εν μέσω αμμοθύελλας την Τρίτη. Απέκλεισε έτσι τη συντομότερη θαλάσσια οδό που συνδέει την Ευρώπη με την Ασία. Από τη Διώρυγα του Σουέζ, μήκους 190 χιλιομέτρων, περνάει περίπου το 10% των εμπορευμάτων που διακινούνται διά θαλάσσης παγκοσμίως.

Τουλάχιστον 369 άλλα πλοία περιμένουν να περάσουν τη Διώρυγα, ανάμεσά τους δεκάδες με εμπορευματοκιβώτια, χύδην φορτίο, αργό πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο ή υγροποιημένο αέριο πετρελαίου. Η αποκατάσταση της κυκλοφορίας και η διεκπεραίωση του συσσωρευμένου όγκου θα απαιτηθεί έως και μια εβδομάδα.

Μετά την αποκόλληση του Ever Given και με την προοπτική των αυξημένων διελεύσεων, οι αρχές πραγματοποιούν επιπλέον εργασίες στις όχθες και την κοίτη του καναλιού της διώρυγας του Σουέζ με στόχο να αποφευχθούν νέα ατυχήματα.

Η συνολική αξία των επηρεαζόμενων αγαθών διαφέρει σύμφωνα με τις εκτιμήσεις: από 3 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τον Τζόναθαν ‘Οουενς, εμπειρογνώμονα στο Πανεπιστήμιο του Σάλφορντ, έως 9,6 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τη Lloyd’s List, τη βρετανική εφημερίδα για τις θαλάσσιες μεταφορές.

Το επόμενο στάδιο είναι η ενεργοποίηση των ασφαλιστηρίων συμβολαίων για τη ζημιά στο κανάλι και αστικές ευθύνες. Επί τάπητος βρίσκεται και το ενδεχόμενο σύλληψης του καπετάνιου του πλοίου, ο οποίος σύμφωνα με το Δίκαιο που ισχύει στη Διώρυγα του Σουέζ -και στα περισσότερα κανάλια παγκοσμίως- είναι ο μοναδικός υπεύθυνος. Όπως αναφέρεται ρητά στον νόμο που διέπει τις διελεύσεις πλοίων στο Σουέζ, ο πιλότος του ρυμουλκού δρα ως σύμβουλος στον κυβερνήτη του πλοίου.