
Αναβλήθηκε για έναν χρόνο η ψηφοφορία για το Net Zero Framework του ΙΜΟ
Αναβλήθηκε για έναν χρόνο η ψηφοφορία των μελών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) επί του προτεινόμενου νέου πλαισίου μηδενικών καθαρών εκπομπών άνθρακα (IMO Net Zero Framework – NZF), που υποστήριξαν η Ευρωπαϊκή Ένωση, η Κίνα και άλλα κράτη. Στην συμφωνία, αντιτάχθηκαν οι ΗΠΑ, ενώ η Ελλάδα, της οποίας η επιρροή στην παγκόσμια ναυτιλία είναι σημαντική λόγω του εκτοπίσματος της ελληνόκτητης ποντοπόρου, όπως και η Κύπρος, είχαν εκφράσει νωρίτερα σοβαρές επιφυλάξεις.
Η ψηφοφορία για την επίσημη υιοθέτηση του πλαισίου αναμενόταν να διεξαχθεί κατά τη διάρκεια της έκτακτης συνόδου της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC), η οποία πραγματοποιήθηκε στις 14-17 Οκτωβρίου, στο Λονδίνο. Ωστόσο, ο ΙΜΟ ανακοίνωσε στις 17 Οκτωβρίου ότι οι προσπάθειες για την επίσημη υιοθέτηση του πλαισίου θα αναβληθούν για ένα έτος, με την έκτακτη σύνοδο να έχει προγραμματιστεί να επαναληφθεί τον Οκτώβριο του 2026. Η MEPC παρέμεινε διχασμένη καθ’ όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης και κατά την τελευταία ημέρα η πλειοψηφία των 57 κρατών μελών ψήφισε την αναβολή της συνεδρίασης για ένα έτος, ενώ 49 ψήφισαν τη συνέχισή της.
Τι είναι το Net Zero Framework
Το πλαίσιο Net-Zero του IMO αναφέρεται σε ένα νέο σύνολο διεθνών κανονισμών που αποσκοπούν στην μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) από τα πλοία, σύμφωνα με τη στρατηγική GHG του IMO για το 2023. Αποτελείται από δύο βασικά μέρη, τα οποία είναι αλληλένδετα:
- Ένα παγκόσμιο πρότυπο καυσίμων που απαιτεί από τα πλοία να μειώσουν σταδιακά τον βαθμό ρύπανσης που προκαλεί το καύσιμο τους (δηλαδή, την ποσότητα αερίων του θερμοκηπίου που εκπέμπεται για κάθε μονάδα ενέργειας που καταναλώνεται, σε όλο τον κύκλο ζωής του καυσίμου)
- Έναν μηχανισμό τιμολόγησης με καθορισμένες τιμές για τα αέρια του θερμοκηπίου που εκπέμπουν τα πλοία, προκειμένου να ενθαρρυνθεί ο κλάδος να μειώσει τις εκπομπές για να συμμορφωθεί με το παγκόσμιο πρότυπο καυσίμων