Υποστήριξη από ΕΤΕπ στο επενδυτικό σχέδιο για την ελληνική σιδηροδρομική υποδομή

Υπεγράφη, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η σύμβαση με αντικείμενο την υποστήριξη από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) της στρατηγικής εφαρμογής και του επενδυτικού σχεδίου για την ελληνική σιδηροδρομική υποδομή, από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα και τον Αντιπρόεδρο της ΕΤΕπ, Ιωάννη Τσακίρη.

Παρόντες ήταν, επίσης, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές, Βασίλης Οικονόμου, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος, η Γενική Γραμματέας Μεταφορών, Δέσποινα Παληαρούτα και ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Κωνσταντίνος Μαγουλάς.

«Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με την υψηλή τεχνογνωσία και την εμπειρία της θα παράσχει, άνευ ανταλλάγματος, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και κατ’ επέκταση στους Σιδηρόδρομους Ελλάδας, ένα συνεκτικό στρατηγικό και επιχειρηματικό σχέδιο, το οποίο θα αποτελέσει έναν πολύτιμο οδηγό στην οργανωτική προσπάθεια του νέου φορέα» δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Ο κ. Σταϊκούρας περιέγραψε τους στόχους του έργου που θα υποστηρίξει η ΕΤΕπ και οι οποίοι συνοψίζονται στα εξής:

  • 1ον. Η κατάρτιση ενός στρατηγικού Επιχειρησιακού Σχεδίου για την ίδρυση και τη λειτουργία της νέας Εταιρείας Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Υποδομής
  • 2ον. Η κατάρτιση ενός βραχυπρόθεσμου/μεσοπρόθεσμου (2024-2034) σχεδίου δράσης για την υλοποίηση έργων προτεραιότητας
  • 3ον. Η κατάρτιση μιας χρηματοδοτικής προσέγγισης που θα διασφαλίζει την αποδοτική και αποτελεσματική υλοποίηση του σχεδίου

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε: «Αξιοποιώντας την προσφορά τεχνογνωσίας από την ΕΤΕπ, δημιουργούμε ένα σωστό και ορθολογικό πλαίσιο, πάνω στο οποίο θα στηριχθεί αυτή η κρίσιμη μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα».

Στο πλαίσιο της τοποθέτησής του, ο Αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ, Ιωάννης Τσακίρης δήλωσε: «Οι συμβουλευτικές υπηρεσίες της ΕΤΕπ αναμένεται τα επόμενα χρόνια να παρέχουν στην ελληνική κυβέρνηση την απαραίτητη τεχνική εμπειρογνωμοσύνη για την εφαρμογή μακροπρόθεσμων στρατηγικών, που θα βοηθήσουν το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας να είναι ασφαλές και ανταγωνιστικό. Συμβάλλοντας έτσι, όχι μόνο στην εν γένει οικονομική ανάπτυξη της χώρας, αλλά ανοίγοντας και τον δρόμο για την ανάπτυξη των υποδομών την επόμενη δεκαετία».

To πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα:

Αισθάνομαι ιδιαίτερη χαρά που βρισκόμαστε σήμερα εδώ για την υπογραφή της σύμβασης με αντικείμενο την υποστήριξη της στρατηγικής εφαρμογής και του επενδυτικού σχεδίου για την ελληνική σιδηροδρομική υποδομή.

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με την υψηλή τεχνογνωσία και την εμπειρία της θα παράσχει, άνευ ανταλλάγματος, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, και κατ’ επέκταση στους Σιδηρόδρομους Ελλάδας, ένα συνεκτικό στρατηγικό και επιχειρηματικό σχέδιο, το οποίο θα αποτελέσει έναν πολύτιμο οδηγό στην οργανωτική προσπάθεια του νέου φορέα.

Ένα σχέδιο το οποίο θα υπηρετεί τις προτεραιότητες της Κυβέρνησης για την ανάπτυξη ενός σύγχρονου, πιο ασφαλούς, γρήγορου και πλήρως δια-λειτουργικού δικτύου, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών και των προτύπων που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Προτεραιότητες, στρατηγικής σημασίας, οι οποίες συνοψίζονται:

1ον. Στην ολοκλήρωση του κύριου διαδρόμου ΠΑΘΕΠ (μέρος του ΔΕΔ-Μ),

2ον. Στην υλοποίηση σιδηροδρομικών συνδέσεων με λιμάνια και βιομηχανικές ζώνες.

3ον. Στη διευκόλυνση των διασυνοριακών συνδέσεων με την Ευρώπη.

Διαμορφώνουμε, ουσιαστικά, ένα πρότυπο για την παραγωγή έργων, τα οποία θα είναι:

  • Καλά ανεπτυγμένα, συνδέοντας όλους τους κρίσιμους κόμβους μεταξύ τους (αστικά κέντρα, διασυνοριακές συνδέσεις, λιμάνια, εμπορευματικά κέντρα)
  • Άρτια προετοιμασμένα
  • Υποστηριζόμενα από μια εφικτή και βιώσιμη στρατηγική χρηματοδότησης

Ειδικότερα, οι στόχοι του έργου που θα υποστηρίξει η ΕΤΕΠ είναι:

1ον. Η κατάρτιση ενός στρατηγικού Επιχειρησιακού Σχεδίου για την ίδρυση και τη λειτουργία της νέας Εταιρείας Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Υποδομής. Θα περιλαμβάνει, ουσιαστικά, τις κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού τομέα, μέσα από τη νέα εταιρεία.

2ον. Η κατάρτιση ενός βραχυπρόθεσμου/μεσοπρόθεσμου (2024-2034) σχεδίου δράσης για την υλοποίηση έργων προτεραιότητας. Το σχέδιο αυτό θα εστιάσει στα κενά της υποδομής κατά μήκος του κύριου σιδηροδρομικού άξονα, αλλά και στη γενική ανάπτυξη της υποδομής του ΔΕΔ-Μ. Σε αυτόν θα ενσωματωθούν, επίσης, οι πτυχές της συντήρησης και της ασφάλειας, καθώς και οι όλες οι αναγκαίες συνδέσεις.

3ον. Η κατάρτιση μιας χρηματοδοτικής προσέγγισης που θα διασφαλίζει την αποδοτική και αποτελεσματική υλοποίηση του σχεδίου. Πρόκειται για έναν προϋπολογισμό με τις διαθέσιμες πηγές χρηματοδότησης, για την υλοποίηση της δέσμης έργων προτεραιότητας, με ορίζοντα τη δεκαετία.

Αξιοποιώντας την προσφορά τεχνογνωσίας από την ΕΤΕπ, δημιουργούμε ένα σωστό και ορθολογικό πλαίσιο, πάνω στο οποίο θα στηριχθεί αυτή η κρίσιμη μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα.

Με αυτόν τον τρόπο, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί μια ακόμη σημαντική -και ελπιδοφόρα- δράση για τον εκσυγχρονισμό και τη μελλοντική ανάπτυξη του ελληνικού σιδηροδρόμου.