Το ολοκληρωμένο σχέδιο για τη Λιμενική Πολιτική από το υπ. Ναυτιλίας
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο υπουργός, αναφορικά με με το Ευρωπαϊκό πλαίσιο για τις θαλάσσιες μεταφορές, η Κυβέρνηση και τα ελληνικά λιμάνια αναλαμβάνουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις. Οι 10 σημαντικότερες είναι:
1. Διασύνδεση όλων των Ευρωπαϊκών πολιτικών μεταξύ τους, μεταφορές, περιβάλλον, τουρισμός, χωροταξία, ενέργεια, έρευνα κλπ για να επιτευχθούν συνέργιες προς όφελος της ανάπτυξης. Πρόκειται για την «Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική», στην οποία, πρόσφατα, τα 27 Κράτη-Μέλη, με τη «Διακήρυξη της Λεμεσού» επί Κυπριακής Προεδρίας της Ε.Ε., δώσαμε σαφέστερη αναπτυξιακή κατεύθυνση, το δε Υπουργείο Ναυτιλίας ανέλαβε πρωτοβουλία διαβούλευσης και συντονισμού μέσω Ειδικής Διυπουργικής Ομάδας.
2. Εκπόνηση Στρατηγικής για ενίσχυση της αποδοτικότητας των υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών έως το 2018.
3. Προώθηση των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων για τον περιορισμό της συμφόρησης στις χερσαίες μεταφορές.
4. Δημιουργία ενιαίας αγοράς για αποτελεσματικές και αξιόπιστες λιμενικές υπηρεσίες.
5. Διαφάνεια κατά τη δημόσια χρηματοδότηση των λιμένων και την επιλογή φορέων εκμετάλλευσης, για να εξασφαλισθεί η ισότιμη πρόσβαση όλων στην αγορά αυτή. Να σημειώσω ότι λιμάνια ανάλογα με το ετήσιο κύκλο εργασιών τους έχουν υποχρέωση να τηρούν χωριστούς λογαριασμούς μεταξύ των δραστηριοτήτων τους.
6. Απλούστευση διοικητικών διαδικασιών κατά την είσοδο και έξοδο πλοίων προς και από τα ευρωπαϊκά λιμάνια. Οι λιμενικές αρχές ήδη από το 2013 θα πρέπει να απλουστεύσουν τις διαδικασίες πχ μειώνοντας την επανάληψη διαβίβασης στοιχείων σε διαφορετικές διοικητικές αρχές, ενώ έως το 2015 πρέπει να δημιουργήσουν σε κάθε λιμάνι, Ενιαίες Διοικητικές Θυρίδες («single window»).
7. Προώθηση της διαλειτουργικότητας μεταξύ των πληροφοριακών συστημάτων των ναυτιλιακών εταιριών, των εταιριών εφοδιαστικής αλυσίδας και των λιμενικών αρχών, για τη μείωση διοικητικού κόστους.
8. Ανταλλαγή πληροφοριών για αποτελεσματικότερη θαλάσσια επιτήρηση.
9. Διερεύνηση ατυχημάτων από ανεξάρτητους οργανισμούς οι οποίοι θα προσδιορίζουν τα αίτια και θα δημοσιοποιούν τα αποτελέσματα. Στο πλαίσιο αυτό συγκροτήθηκε η «Ελληνική Υπηρεσία Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων και Συμβάντων».
10. Κατάρτιση Σχεδίων Ασφάλειας Λιμένα και μελέτες αξιολόγησής τους. Τριανταεπτά ελληνικά λιμάνια είναι υπόχρεα.
Σύμφωνα με τον υπουργό, «Για να αυξηθεί η συμμετοχή των λιμανιών στο διεθνές διαμετακομιστικό εμπόριο, χρειάζονται επενδύσεις και εισαγωγή τεχνογνωσίας. Μόνον έτσι τα λιμάνια μας θα μπορέσουν να προσφέρουν υψηλής ποιότητας λιμενικές υπηρεσίες σε χαμηλές τιμές. Το στόχο αυτό μπορούν να τον επιτύχουν διαχωρίζοντας αποτελεσματικά τις διοικητικές αρμοδιότητες και τις αρμοδιότητες του Δημοσίου (port administration), από τις εμπορικές δραστηριότητες και τις δραστηριότητες παροχής λιμενικών υπηρεσιών (port operation)».
Οι νέες «Αρχές» (λιμενικά δίκτυα) θα λειτουργούν έναντι τρίτων εξ ονόματος του Ελληνικού Δημοσίου, όπως και σήμερα («οικοπεδούχοι»). Σε πρώτη φάση, πρόκειται για διοικητική συνένωση των 12 μεγάλων λιμένων, των Α.Ε. σε 4 λιμενικά δίκτυα (κοινή πρόταση με το ΤΑΙΠΕΔ). Κατά τη συγκρότησή τους, θα πρέπει να δημιουργήσουν διακριτές διοικητικές ενότητες κατ’ αναλογία του διαχωρισμού δραστηριοτήτων που πραναφέρθηκε. Ο ΟΛΠ και ΟΛΘ θα απαιτήσουν βεβαίως ειδικό χειρισμό, καθώς οι δύο Α.Ε. είναι εισηγμένες στο Χ.Α.
Οι εμπορικές δραστηριότητες και δραστηριότητες παροχής λιμενικών υπηρεσιών πρόκειται να υλοποιούνται κυρίως μέσω συμβάσεων παραχώρησης. «Ελπίζουμε» είπε ο κ. Μουσουρούλης, «σε επενδυτικό ενδιαφέρον και οι ενδείξεις είναι καλές. Βέβαια δεν μιλάμε για όλα τα λιμάνια της χώρας, μην υπάρξει τέτοια εντύπωση. Όπου δεν υπάρξει ιδιωτικό επενδυτικό ενδιαφέρον, οι «Αρχές» θα συνεχίσουν να υλοποιούν και τις εμπορικές δραστηριότητες υπό την αντίστοιχη διοικητική ενότητα».