Τον αναπτυξιακό ρόλο των Μεταφορών και της Εφοδιαστικής ανέδειξε η 17η Πανελλήνια Επιμελητηριακή Συνδιάσκεψη Μεταφορών
Με επιτυχία στέφθηκαν οι εργασίες της 17ης Πανελλήνιας Επιμελητηριακής Συνδιάσκεψης Μεταφορών που διοργανώθηκε από τον Ε.Ε.ΣΥ.Μ και το Επιμελητήριο Βοιωτίας με θέμα «Ελληνικές Μεταφορές: Εξελίξεις – Προβληματισμοί – Προκλήσεις» και η οποία ευγενικά φιλοξενήθηκε στο Επιμελητήριο Βοιωτίας στη Λιβαδειά στο πλαίσιο της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του Ε.Ε.ΣΥ.Μ στη Λιβαδειά, 1 – 2 Ιουνίου 2018.
Η Συνδιάσκεψη ανέδειξε τις μεταφορές και την εφοδιαστική ως σημαντικούς τομείς ανάπτυξης της χώρας και επιβεβαίωσε τις δυνατότητές της Ελλάδος να έλξει διαμετακομιστικές ροές προσφέροντας προστιθέμενη αξία και διαδραματίζοντας ρόλο διαμετακομιστικού κέντρου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Επιπρόσθετα, πρόβαλε τη σημασία και τα οφέλη από την ανάπτυξη ενός Ελληνικού Δικτύου Εμπορευματικών Κέντρων, καθώς και από την εφαρμογή συστημάτων Συνδυασμένων Μεταφορών (Πολυτροπικότητα), και επεσήμανε την ανάγκη βελτίωσης των νησιωτικών ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και συνδέσεων και εκσυγχρονισμού των νησιωτικών και περιφερειακών λιμένων. Η γενική ανασκόπηση του κλάδου των μεταφορών και της εφοδιαστικής, ο εκσυγχρονισμός των οδικών μεταφορών, η βελτίωση της οδικής ασφάλειας και κινητικότητας, οι αστικές εμπορευματικές μεταφορές, οι συνδυασμένες μεταφορές, η ανάπτυξη, ο ρόλος και οι προοπτικές και προκλήσεις ανάπτυξης των ελληνικών λιμένων γενικότερα αλλά και αυτού της Αλεξανδρούπολης ειδικότερα, καθώς και των αεροδρομίων και ειδικότερα του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών « Ελευθέριος Βενιζέλος », καθώς και η Νησιωτικότητα και η εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου στα ελληνικά νησιά, ήταν επίσης μεταξύ των κύριων ζητημάτων που συζητήθηκαν.
Ο κ. Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Βοιωτίας κ. Παναγιώτης Αγνιάδης, καλωσόρισε τους επισήμους προσκεκλημένους και εκλεκτούς συμμετέχοντες από όλη την Ελλάδα και επεσήμανε την σημασία των μεταφορών ως δυναμικού κλάδου και τις σχετικές δράσεις που έχουν αναπτυχθεί στην Βοιωτία αλλά και ευρύτερη περιοχή, καθώς και τις σχετικές αδυναμίες και προκλήσεις που παρουσιάζονται στον κλάδο των μεταφορών για την περιοχή. Ο κ. Αγνιάδης τόνισε μεταξύ άλλων: «H Βοιωτία, παρά την γεωγραφική της θέση στο μέσο της χώρας και πλησίον της τεράστιας αγοράς των Αθηνών, δεν έχει κατορθώσει να αναδειχθεί σε ένα σημαντικό κόμβο στο ελληνικό μεταφορικό σύστημα. Μια από τις αιτίες αποτελεί και η έλλειψη υποδομών στον τομέα των μεταφορών. Παρά το γεγονός ότι ο τόπος μας φιλοξενεί στο έδαφός του μεγάλο τμήμα της συνολικής βιομηχανικής αλλά και αγροτικής παραγωγής της χώρας, με επιχειρήσεις που καθορίζουν τον βιομηχανικό και οικονομικό χάρτη της, δεν διαθέτει αρκετούς ικανούς και οργανωμένους χώρους για την υποδοχή επιχειρηματικών εκμεταλλεύσεων (Επιχειρηματικά Πάρκα, Διαμετακομιστικά Κέντρα). Η διαμόρφωση συγκεκριμένης εθνικής στρατηγικής μεταφορών, η διασαφήνιση των επιχειρηματικών στόχων κάθε επιχείρησης και η υιοθέτηση σύγχρονων διαδικασιών υποστήριξης των εφοδιαστικών αλυσίδων μπορούν να αποτελέσουν ασφαλή δίαυλο για την επιβίωση των ελληνικών επιχειρήσεων διεθνώς»
«Οι μεταφορές είναι η αρχή της ζωής. Ένας δυναμικός κλάδος με σημαντική συνεισφορά στο ΑΕΠ, το εμπόριο και την εθνική οικονομία, που δεν είχε γίνει αντιληπτό από την Πολιτεία εδώ και πολλά χρόνια, η οποία τις είχε αφήσει τις μεταφορές στο περιθώριο» ανέφερε στον χαιρετισμό του ο υφυπουργός Υποδομών & Μεταφορών κ. Νικόλαος Μαυραγάνης. Και, συνεχίζοντας, υπογράμμισε ότι «η ψηφιοποίηση των μεταφορών, η συνεργασία μεταξύ εμπλεκομένων και η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας μεταφορών που θα μπορεί να συνδέεται και με πλατφόρμες Επιμελητηρίων είναι μέσα στους στόχους μας». Αφού αναφέρθηκε στις διακρατικές συμφωνίες γεωπολιτικού χαρακτήρα, με την Βουλγαρία και την ενεργειακή συμφωνία East Med κ.ά., αναφέρθηκε και στους άλλους άξονες που εστιάζει η Πολιτική του Υπουργείου Υποδομών που περιλαμβάνουν, ίδρυση Εμπορευματικών Κέντρων, Ad-hoc συνδέσεις του σιδηροδρομικού δικτύου με κέντρα διαχείρισης εμπορευμάτων και μεγάλων αποθηκευτικών χώρων, περισσότερο αποτελεσματικούς ελέγχους νομιμότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών μεταφοράς και η σύνδεσή του με τον έλεγχο του παραεμπορίου, ανακοίνωσε ότι το 2019 η σιδηροδρομική επιβατική σύνδεση Αθηνών Θεσσαλονίκης θα εκτελείται σε 3 ώρες και 30 λεπτά, από 7 ώρες που είναι σήμερα, επεσήμανε την στρατηγική σημασία από την ανάπτυξη ενός δίπολου μεταφορικών υποδομών Λιμένα Χαλκίδας- Σχηματαρίου, και συνεχάρη τους διοργανωτές για την πρωτοβουλία τους να οργανώσουν μία τόσο σημαντική και χρήσιμη εκδήλωση.
Ο Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, επεσήμανε στον χαιρετισμό τη σημασία των μεταφορών για την οικονομική και κοινωνική ανάκαμψη της Ελλάδας, και πώς το επίπεδο ανάπτυξης του συστήματος μεταφορών επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα ζωής των πολιτών και την ανταγωνιστικότητα και τις προοπτικές της οικονομίας. «Η Ελλάδα, παρά τα θετικά βήματα που έγιναν τα τελευταία χρόνια, εξακολουθεί στο συγκεκριμένο τομέα να παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις και προβλήματα. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι είναι μια χώρα με σπουδαία πλεονεκτήματα, κυρίως στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών, λόγω της κομβικής γεωγραφικής της θέσης. Δυστυχώς, η προσπάθεια για αξιοποίηση αυτών των πλεονεκτημάτων ξεκίνησε με αρκετή καθυστέρηση» ανέφερε. Και τόνισε πως με σχεδόν ολοκληρωμένο το Ελληνικό Δίκτυο Αυτοκινητοδρόμων, η προσοχή μας πλέον στρέφεται στο πώς θα βελτιωθούν οι σιδηροδρομικές μεταφορές και θα αντιμετωπιστούν οι ανεπαρκείς λιμενικές υποδομές, η έλλειψη Εμπορευματικών Κέντρων και η μη πλήρης ανάπτυξη των Συνδυασμένων Μεταφορών. Ο κ. Μίχαλος έκανε ειδική μνεία στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας ως ιδιαίτερα δυναμικό που προσφέρεται για ιδιωτικές επενδύσεις. Ανέφερε επίσης ότι οι παραχωρήσεις αεροδρομίων και των δύο μεγάλων Λιμένων της χώρας αναμένεται να συμβάλλουν στην βελτίωση και ανάπτυξη των μεταφορών». Και κατέληξε με την επισήμανση πώς «Ο τομέας των μεταφορών μπορεί να γίνει ο καταλύτης στην προσπάθεια της Ελλάδας να αξιοποιήσει αποτελεσματικά τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα. Να προσελκύσει νέες, μεγάλες επενδύσεις. Να αυξήσει την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια της οικονομίας της. Να οικοδομήσει τους όρους μιας δυναμικής, διατηρήσιμης και ταυτόχρονα ισόρροπης ανάπτυξης. Χρειάζεται γι’ αυτό μια ολοκληρωμένη Εθνική Στρατηγική Μεταφορών. Χρειάζεται, κυρίως, ισχυρή πολιτική βούληση, συνέπεια και αποφασιστικότητα στην εφαρμογή της. Τα Επιμελητήρια θα συνεχίσουν να συμβάλουν ουσιαστικά σε αυτή την προσπάθεια. Συνεισφέροντας τη γνώση και την εμπειρία τους, σε τοπικό και ευρύτερο επίπεδο. Εκφράζοντας τις θέσεις, τους προβληματισμούς, αλλά και τις προσδοκίες των ελληνικών επιχειρήσεων».
Τέλος, ο Πρόεδρος του Ε.Ε.ΣΥ.Μ., κ. Μιχάλης Αδαμαντιάδης, παρουσίασε την ταυτότητα και τους σκοπούς του ΕΕΣΥΜ, ως Μη κερδοσκοπικού οργανισμού και μία μοναδική δεξαμενή σκέψης και εμπειριών στα θέματα μεταφορών με ιστορία 25 ετών που λειτουργεί στο πλαίσιο της ΚΕΕΕ, ανέφερε τις στρατηγικές προτεραιότητες του ΕΕΣΥΜ και επεσήμανε: «Ε.Ε.ΣΥ.Μ, Επιμελητήρια, Φορείς και Ακαδημαϊκή Κοινότητα χαιρετίζουν την εκπόνηση Εθνικής Στρατηγικής Μεταφορών, την οποία ζητούσαν πάνω από 20 χρόνια, τονίζοντας τις δυνατότητες ανάδειξης των μεταφορών σε μοχλό οικονομικής ανάπτυξης της χώρας». Και, συνεχίζοντας, υπογράμμισε ότι «Για μας η εργασία αυτή πρέπει να είναι αποτέλεσμα μελέτης και διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκομένους, να λαμβάνει υπόψη τις σύγχρονες εξελίξεις, προοπτικές και προκλήσεις από την ευρωπαϊκή ενοποίηση και την παγκοσμιοποίηση και να ενσωματώνει τις ελληνικές μεταφορές στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες εμπορευμάτων. Επίσης να αξιοποιεί γεωγραφικά πλεονεκτήματα της χώρας, αναδεικνύοντας την σε κόμβο διεθνούς εμπορίου της Νοτιο-ανατολικής Ευρώπης ανταποκρινόμενη ταυτόχρονα στις μεταφορικές ανάγκες της χώρας». Τέλος επεσήμανε την ανάγκη να κατασκευαστεί σταδιακά ένα Ελληνικό Δίκτυο ΕΚ, Σταθμών και Κόμβων (Freight Villages/Logistic Centres), την θεσμική υποστήριξη και κίνητρα για την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών, την αναθεώρηση του υφιστάμενου Ακτοπλοϊκού Δικτύου και την ανάπτυξη ενός Στρατηγικού Δικτύου Νησιωτικών Συνδέσεων, με Περιφερειακούς Συγκοινωνιακούς Κόμβους, στο πλαίσιο ενός συστήματος που να συνδυάζει τη συνεργασία κομβικών γραμμών και ακτινικών συνδέσεων μέσω ανταποκρίσεων «Hub and Spoke» και τον συνδυασμό μεταφορικών μέσων.
Κύριοι ομιλητές της εκδήλωσης ήταν οι κ.κ. Σ. Κάπρος, Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου & Επιστημονικός Συνεργάτης ΕΕΣΥΜ, Γ. Παναγιωτόπουλος, Διευθυντής, Supply Chain & Operations Ernst & Young Ελλάδας, Μέλος ομάδας εκπόνησης σχετικής μελέτης, Α. Κενανίδης, Πρόεδρος, Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος Διεθνών Μεταφορών (ΟΦΑΕ), Π. Παπαντωνίου, Διδάκτωρ Πολιτικός Μηχανικός, Επιστημονικός Συνεργάτης ΕΜΠ, Γενικός Γραμματέας ΣΕΣ, Ν. Ροδόπουλος, Πρόεδρος, Ελληνική Εταιρεία Logistics, Β. Ζεϊμπέκης, Επίκουρος Καθηγητής, Πανεπιστημίου Αιγαίου, Αντιπρόεδρος EΕL, Δ. Κατσώχης, Πολιτικός Μηχανικός – Συγκοινωνιολόγος, Senior Manager PLANET ΑΕ, (τ) Αντιπρόεδρος ΣΕΣ, Α. Καμαρινάκης, Υποναύαρχος ΛΣ (εα), Χ. Δούκας, Πρόεδρος, Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α.), Δ. Δημητρίου, Επίκουρος Καθηγητής Οικονομικών Επιστημών, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης & Πρόεδρος, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», Μ. Λεκάκου, Kαθηγήτρια, Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών, Πανεπιστημίου Αιγαίου, Λ. Παπαχαραλάμπους, Οικονομικός Επόπτης, Επιμελητηρίου Βοιωτίας, Γενικός Γραμματέας, Ε.Ε.ΣΥ.Μ.
Την εκδήλωση χαιρέτισαν επίσης οι Βουλευτές Βοιωτίας, κ.κ. Νικόλαος Θηβαίος και Ανδρέας Κουτσούμπας καθώς και ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Στερεάς Ελλάδας, κ. Νικόλαος Κουδούνης, ενώ συμμετείχαν Πρόεδροι και εκπρόσωποι Επιμελητηρίων από όλη την Ελλάδα, παράλληλα με εκπροσώπους επιχειρήσεων της περιοχής και μέλη του ΕΕΣΥΜ.
Το σύνολο των παρουσιάσεων υπάρχει διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του Ε.Ε.ΣΥ.Μ, στον ακόλουθο σύνδεσμο http://www.eesym.gr/%CF%80%CE%B1%CF%81-17%CE%B7%CF%82-%CF%80%CE%B5%CF%83%CE%BC/
Της Συνδιάσκεψης προηγήθηκαν οι εργασίες της ετήσιας τακτικής ΓΣ του Συνδέσμου, κατά τη διάρκεια της οποίας τα μέλη του ΕΕΣΥΜ ενέκριναν ομόφωνα το σημαντικό έργο που πραγματοποιήθηκε από την απερχόμενη Διοίκησή του την περίοδο 2012 έως 2018, τον οικονομικό απολογισμό για το έτος 2017 και τον προϋπολογισμό του έτους 2019 και εξέλεξαν 19 τακτικά μέλη που θα απαρτίσουν το νέο ΔΣ του ΕΕΣΥΜ καθώς και 4 αναπληρωματικά, προερχόμενα από Επιμελητήρια της χώρας, Αυτοκινητιστές, Φορείς, Επιχειρήσεις και Προσωπικότητες του κλάδου των Μεταφορών, μέλη του ΕΕΣΥΜ.