Συμβουλές Οδικής Ασφάλειας για οδηγούς ελαφρών και βαρέων φορτηγών

Τα τροχαία συμβάντα με βαρέα οχήματα είναι λιγότερα, αλλά οι συνέπειες τους είναι πάντα σοβαρότερες για τους εμπλεκόμενους.

Κύριες αιτίες των τροχαίων συμβάντων

Ταχύτητα: Μια από τις κύριες αιτίες πρόκλησης τροχαίων συμβάντων είναι η κίνηση με ακατάλληλη ταχύτητα. Ο οδηγός οφείλει να ρυθμίζει την ταχύτητα κίνησης του οχήματός του λαμβάνοντας υπόψη τις εξής παραμέτρους: κυκλοφοριακές συνθήκες, περιβάλλον, καιρικές συνθήκες. Τα βαρέα οχήματα χρειάζονται σχεδόν τη διπλάσια απόσταση για να ακινητοποιηθούν σε σχέση με ένα τυπικό επιβατικό όχημα. Για τον λόγο αυτόν οι οδηγοί πρέπει να ρυθμίζουν την ταχύτητα με την οποία κινούνται ανάλογα με τις κυκλοφοριακές συνθήκες και με σεβασμό πάντα στα όρια κυκλοφορίας, όπως προβλέπονται για τον δρόμο και την κατηγορία του οχήματος.

Η απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη σε δύσκολες καιρικές συνθήκες ή όταν η ορατότητα είναι περιορισμένη και η ταχύτητα κίνησης αντίστοιχα μικρότερη. Αντίστοιχα, μεγαλύτερη απόσταση ασφαλείας θα πρέπει να τηρείται όταν το όχημα είναι φορτωμένο καθώς και σε αυτήν την περίπτωση αυξάνεται η απόσταση ακινητοποίησης. Μειώνουμε πάντα την ταχύτητα κίνησης όταν κινούμαστε μέσα σε πόλη και ιδιαίτερα σε σημεία όπου υπάρχουν διαβάσεις πεζών, σχολεία, κ.τλ.

Αλκοόλ: Ένα στα τέσσερα τροχαία δυστυχήματα στην Ευρώπη οφείλονται στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Η κατανάλωση αλκοόλ επηρεάζει την κριτική ικανότητα, αυξάνει τον χρόνο αντίδρασης, μειώνει την όραση και ακοή, προκαλεί υπνηλία και έλλειψη συγκέντρωσης. Αλκοόλ και οδήγηση δεν συνδυάζονται  σε καμιά περίπτωση.

Απόσπαση προσοχής: Η προσοχή του οδηγού πρέπει να είναι στραμμένη στον δρόμο και να κρατάει το τιμόνι με τα δύο χέρια. Μια από τις κύριες αίτιες απόσπασης της προσοχής του οδηγού από τον δρόμο είναι η χρήση κινητού τηλεφώνου. Η πιθανότητα για σύγκρουση είναι 4 φορές μεγαλύτερη για οδηγούς που μιλούν στο κινητό.  Εφόσον δεχθούμε κλήση στο κινητό που πρέπει οπωσδήποτε να απαντήσουμε, σταματάμε με προσοχή σε προβλεπόμενη θέση στάθμευσης και μετά απαντάμε.

Κόπωση: Ένας παράγοντας που πρέπει να δώσουν μεγάλη σημασία οι οδηγοί που εκτελούν διεθνείς και εθνικές μεταφορές είναι η κόπωση, καθώς ανήκουν στις ομάδες οδηγών μαζί με τους εργαζόμενους σε βάρδιες,  που είναι πιο επιρρεπείς στο να εμφανίσουν συμπτώματα κόπωσης – υπνηλίας. Γι’ αυτόν τον λόγο θα πρέπει να τηρούν αυστηρά το προβλεπόμενο ωράριο εργασίας (9 ώρες οδήγησης την ημέρα, 10 υπό προϋποθέσεις), να κάνουν διαλείμματα κάθε 2 ή 4 ώρες και να ξεκουράζονται επαρκώς συμπληρώνοντας τουλάχιστον 7 ώρες συνεχόμενου ύπνου. Η κατανάλωση καφέ ή διεγερτικών αναψυκτικών δημιουργούν μόνο μια προσωρινή αίσθηση ευεξίας και δεν αποτελούν λύση για την υπνηλία.

Κατάσταση οχήματος

Σημαντικός είναι ο ρόλος της κατάστασης του οχήματος. Ο οδηγός πρέπει να φροντίζει για τη σωστή και έγκαιρη συντήρησή του, στα προβλεπόμενα από τον κατασκευαστή χρονικά διαστήματα. Ελέγχουμε τακτικά, μία φορά την εβδομάδα τουλάχιστον, τα ελαστικά οπτικά για τυχόν φθορές, σκισίματα, παραμορφώσεις, ρωγμές καθώς και την πίεση η οποία πρέπει να είναι σύμφωνη με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή σε συνάρτηση με το φορτίο του οχήματος και θα πρέπει να έχουν τον κατάλληλο δείκτη φορτίου και ταχύτητας για το όχημα.

Ελέγχουμε τακτικά ότι λειτουργούν κανονικά όλα τα φώτα και φροντίζουμε να είναι καθαρά για να έχουν καλή απόδοση. Φροντίζουμε να είναι καθαρά τα τζάμια και οι υαλοκαθαριστήρες σε καλή κατάσταση. Έχουμε πάντα στο όχημα τα απαραίτητα για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης (τρίγωνο, πυροσβεστήρα, ανακλαστικό γιλέκο, φαρμακείο), αλυσίδες τον χειμώνα και γάντια εργασίας. Ελέγχουμε τη στάθμη υγρών (λάδια, ψυκτικό υγρό, υγρά υδραυλικού τιμονιού, φρένων, υαλοκαθαριστήρων) και τυχόν διαρροές από το κύκλωμα αέρα σε περίπτωση που το όχημα έχει αερόφρενα. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί διαρροή φροντίζουμε για την άμεση αποκατάσταση της βλάβης.

Φροντίζουμε για τη σωστή πρόσδεση και κατανομή του φορτίου. Δεν φορτώνουμε ποτέ το όχημα πέραν του μέγιστου φορτίου που ορίζει ο κατασκευαστής. Ελέγχουμε πάντα τη σωστή σύνδεση ρυμουλκούμενου (εφόσον υπάρχει) με το όχημα.

Συμπεριφορά οδηγού

Η θέση οδήγησης πρέπει να είναι ρυθμισμένη ώστε ο οδηγός να κάθεται αναπαυτικά και να έχει εύκολη και άμεση πρόσβαση σε όλα τα χειριστήρια του οχήματος. Επίσης πρέπει να εξασφαλίζεται η βέλτιστη ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις και να ελαχιστοποιούνται τα νεκρά σημεία: ρυθμίζουμε ανάλογα και τους καθρέπτες και δεν τοποθετούμε αντικείμενα εντός του οπτικού πεδίου που μειώνουν την ορατότητα. Συμπεριφερόμαστε με ευγένεια στον δρόμο, με σεβασμό στους υπόλοιπους χρήστες και αποφεύγουμε να εκνευριζόμαστε καθώς αποτελεί παράγοντα απόσπασης της προσοχής.

Φοράμε πάντα ζώνη ασφαλείας καθώς είναι το βασικό μέσο συγκράτησης του οδηγού σε περίπτωση σύγκρουσης, σε όλα τα οχήματα συμπεριλαμβανομένων και των φορτηγών (ελαφρών ή βαρέων).

Όσο πιεστικό και να είναι το πρόγραμμα του δρομολογίου, θα πρέπει να τονιστεί ότι προέχει η ασφάλεια του οδηγού, του οχήματος και του φορτίου. Κάτι το  οποίο συμβάλλει σημαντικά στην πρόληψη σοβαρών τροχαίων συμβάντων και στην προστασία και των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου.

Πανελλαδική Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας

Η Πανελλαδική Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας (16-22 Μαρτίου 2020) διοργανώνεται για 13η συνεχή χρονιά από το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (Σ.Ε.Σ) και την υποστήριξη του φορέα «ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ και ΟΔΟΙ ΜΕ ΔΙΟΔΙΑ» με διακριτικό τίτλο «HELLASTRON», της Περιφέρειας Αττικής, της Συμμαχίας για την Ασφάλεια και τον Πολιτισμό στον Δρόμο «Δρόμοι στο Μέλλον», και πλήθους άλλων φορέων και οργανώσεων. Κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας,  το Ινστιτούτο συσπειρώνει φορείς και δυνάμεις του τόπου για την προώθηση σημαντικών ζητημάτων της Οδικής Ασφάλειας, και ταυτόχρονα πραγματοποιεί ποικίλες δράσεις ενημερωτικού, εκπαιδευτικού και θεσμικού χαρακτήρα. Στόχος αυτής της πρωτοβουλίας, που αποτελεί πια θεσμό, είναι να ενημερώσει, να ευαισθητοποιήσει και να εκπαιδεύσει μικρούς και μεγάλους, αποσκοπώντας στην πρόληψη και τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων, που αποτελούν δυστυχώς μια παγκόσμια μάστιγα. Υπολογίζεται ότι 1.350.000 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους  σε τροχαία δυστυχήματα ετησίως στον πλανήτη και 3.500 ζωές  χάνονται  καθημερινά στους δρόμους της Ευρώπης.

Η φετινή διοργάνωση με στόχο να προωθήσει το μήνυμα «Παιδεία και Πολιτισμός για την Οδική Ασφάλεια όλων μας!» επικεντρώνεται στην εκπαίδευση παιδιών, νέων και επαγγελματιών οδηγών σε βασικά θέματα κυκλοφοριακής αγωγής και Οδικής Ασφάλειας, καθώς και στην Εθελοντική Αιμοδοσία για τους τραυματίες από τροχαία συμβάντα.  Σε συνεργασία μάλιστα με την Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος Διεθνών Μεταφορών (Ο.Φ.Α.Ε.) το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» προετοιμάζει ενημερωτικό φυλλάδιο με συμβουλές για οδηγούς φορτηγών.

Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς»

Κύριος σκοπός του Ινστιτούτου είναι η υποστήριξη και προώθηση δραστηριοτήτων σε θέματα τα οποία προάγουν την οδική ασφάλεια, την κυκλοφοριακή αγωγή, τη μελέτη, έρευνα, ενημέρωση και εκπαίδευση στοχεύοντας κατ’ εξοχήν στην πρόληψη και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Η ευαισθητοποίηση των πολιτών και των αρμόδιων φορέων σε θέματα ενημέρωσης και προάσπισης της οδικής ασφάλειας αλλά και η περαιτέρω ενίσχυση, ενδυνάμωση και στήριξη της πολιτείας στην ανάληψη και τήρηση ουσιαστικών μέτρων και πολιτικών στη χώρα μας σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής, οδικής ασφάλειας και μείωσης των τροχαίων συμβάντων, αποτελούν βασικούς στόχους του Ινστιτούτου. Αιτία για την ίδρυση του Ινστιτούτου είναι το γεγονός ότι έχουμε μία από τις χειρότερες θέσεις όσον αφορά στα τροχαία συμβάντα στην Ευρώπη, τα οποία αποτελούν και την πρώτη αιτία θανάτου για τους νέους μας στην Ελλάδα. Αφορμή αποτέλεσε η τραγική άδικη απώλεια του Πάνου Μυλωνά, ενός νέου με εξαίρετο ήθος, τεταρτοετή φοιτητή του Τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών και συντάκτη του ειδικού Τύπου του αυτοκινήτου, που έχασε τη ζωή του σε ηλικία 22 ετών σε τροχαίο δυστύχημα  το μεσημέρι της 22ας Μαρτίου 2004 ενώ πήγαινε να παρακολουθήσει τα μαθήματά του στην Πάτρα.

Οι στρατηγικοί άξονες του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» εστιάζουν στα εξής: στη Γενική Πολιτική Οδικής Ασφάλειας, στην Οδηγική Συμπεριφορά και στις Υποδομές. Κυριότερες δράσεις του Ι.Ο.ΑΣ. είναι: εκστρατείες ενημέρωσης με ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά μηνύματα, αφίσες και καταχωρήσεις, Προγράμματα Κυκλοφοριακής Αγωγής για παιδιά Νηπιαγωγείου και μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου (μέχρι σήμερα το Ι.Ο.ΑΣ. έχει εκπαιδεύσει 220.000 μαθητές σε όλη την Ελλάδα), Σεμινάρια Οδικής Ασφάλειας για εργαζομένους εταιρειών, Ερευνητικό έργο, δράσεις για την ενεργοποίηση πολιτών, όπως η Ευρωπαϊκή Νύχτα Χωρίς Ατυχήματα, ο Καθαρισμός Πινακίδων του ΚΟΚ, αιμοδοσίες, κ.ά.  Ταυτόχρονα έχει ιδρύσει την πρώτη Συμμαχία στην Ελλάδα για την οδική ασφάλεια, «Δρόμοι στο Μέλλον…Συμμαχία για την Ασφάλεια και τον Πολιτισμό στον Δρόμο» με τη συστράτευση δυνάμεων και φορέων του Ιδιωτικού και του Δημόσιου Τομέα για την πρόληψη και μείωση των τροχαίων συμβάντων σε συγκεκριμένους άξονες δράσεις

Μπορεί επίσης να σας αρέσει Περισσότερα από τον συγγραφέα