Παράταση μέχρι 1η Ιανουαρίου 2025 της απαγόρευσης ταξινόμησης ΦΔΧ με προγενέστερη τεχνολογία EURO VI D ζητά το Σωματείο Εμπόρων Φορτηγών Νομού Τρικάλων
Την έντονη αντίθεσή του στην νέα διάταξη του νόμου 3887/2010 (Άρθρο 18 Πρότυπα εκπομπών ρύπων φορτηγών ΔΧ) που προβλέπει ότι, από την 1η Ιανουαρίου του 2024, η χορήγηση νέων αδειών για φορτηγά δημοσίας χρήσης θα επιτρέπεται μόνο σε φορτηγά αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας EURO VI D, εκφράζει σε επιστολή διαμαρτυρίας του το Σωματείο Εμπόρων Φορτηγών Νομού Τρικάλων. Ζητά να παραταθεί έως την 1η Ιανουαρίου του 2025 η χορήγηση νέων αδειών κυκλοφορίας σε φορτηγά ΔΧ οχήματα που πληρούν τις προδιαγραφές EURO V, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ικανός αριθμός-στόλος μεταχειρισμένων φορτηγών αυτοκινήτων με τις προδιαγραφές EURO VI D στις χώρες της ΕΕ, για να καταστεί δυνατόν να τα εμπορεύονται και στην Ελλάδα. Το Σωματείο καταγγέλλει ότι αυτό το μέτρο πλήττει τον ελεύθερο ανταγωνισμό σε βάρος των εισαγωγέων-εμπόρων μεταχειρισμένων φορτηγών και ευνοεί τις αντιπροσωπείες καινούργιων φορτηγών.
Αναλυτικότερα, το Σωματείο Εμπόρων Φορτηγών Νομού Τρικάλων αναφέρει ότι «η ελληνική κυβέρνηση, προσφάτως, με πρόσχημα την τεχνολογική εξέλιξη και προστασία του περιβάλλοντος, υιοθέτησε και άρχισε από 1η Ιανουαρίου του 2024 να εφαρμόζει νομοθετικά μέτρα και διοικητικές πρακτικές (αντίθετες προς την ευρωπαϊκή νομοθεσία), οι οποίες επιβάλλουν επιπρόσθετες και προκλητικά δυσανάλογες παρεμποδιστικές προϋποθέσεις για την εισαγωγή, ταξινόμηση και διάθεση στην ελληνική αγορά των μεταχειρισμένων φορτηγών αυτοκινήτων που προέρχονται από χώρες-κράτη μέλη της ΕΕ (δηλαδή των προϊόντων που διαθέτουμε). Συγχρόνως με αυτά τα μέτρα, τα οποία συνιστούν αθέμιτες/ανταγωνιστικές πρακτικές, προκαλεί σοβαρότατες στρεβλώσεις στο εμπόριο επαγγελματικών φορτηγών αυτοκινήτων στην ελληνική αγορά».
Ειδικότερα, συνεχίζει το Σωματείο, προβλέπεται ότι, από 1η Ιανουαρίου του 2024, η χορήγηση νέων αδειών για φορτηγά δημόσιας χρήσης θα επιτρέπεται μόνον σε φορτηγά αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας EURO VI D. «Αυτό πρακτικά συνεπάγεται ότι καταργείται η εμπορία/εισαγωγή και διάθεση στην ελληνική αγορά μεταχειρισμένων φορτηγών αυτής της κατηγορίας, καθώς δεν υπάρχει στόλος μεταχειρισμένων φορτηγών EURO VI D στην ευρωπαϊκή αγορά, διότι άρχισαν να παράγονται και να τίθενται στην κυκλοφορία μετά το 2020. Συνεπώς δεν έχουν ακόμη μεταπωληθεί ως μεταχειρισμένα. Αυτό σημαίνει ότι τα καταστήματά μας αφενός δεν έχουν προϊόντα να πουλήσουν εφεξής, συνεπώς θα αντιμετωπίσουμε το φάσμα του κλεισίματος, αφετέρου θα παραμείνουν αδιάθετα στα καταστήματά μας 1.000 περίπου μεταχειρισμένα φορτηγά αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας EURO V, τα οποία έχουν νόμιμα εισαχθεί μέχρι την εφαρμογή του μέτρου από χώρες κράτη-μέλη της ΕΕ, αλλά δεν κατέστη δυνατόν να εκποιηθούν και για τα οποία, βεβαίως, έχουν καταβληθεί οι προβλεπόμενες δασμοφορολογικές υποχρεώσεις προς το ελληνικό κράτος» αναφέρει το Σωματείο Εμπόρων Φορτηγών Νομού Τρικάλων.
Το μέτρο αυτό, καταγγέλλει το Σωματείο, ωφελεί ευθέως τις αντιπροσωπείες των καινούργιων φορτηγών αυτοκινήτων, οι οποίες και μόνο διαθέτουν καινούργια φορτηγά αυτοκίνητα με κινητήρες EURO IV D, σε τιμή, όμως, απαγορευτική για τον μέσο Έλληνα μεταφορέα.
Να σημειωθεί ότι στα Τρίκαλα βρίσκεται η μεγαλύτερη αγορά επαγγελματικού μεταχειρισμένου φορτηγού αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Τα φορτηγά, που διατίθενται, προέρχονται από την αγορά της ΕΕ και είναι όλα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας EURO V και μετέπειτα.
Το Σωματείο Εμπόρων Φορτηγών Νομού Τρικάλων ζητά να παραταθεί έως την 1η Ιανουαρίου του 2025 η χορήγηση νέων αδειών κυκλοφορίας σε φορτηγά ΔΧ οχήματα που πληρούν τις προδιαγραφές EURO V. Από την 1η Ιανουαρίου 2025 και μετά, οι νέες άδειες κυκλοφορίας ΦΔΧ του άρθρου 5 να χορηγούνται για φορτηγά που πληρούν ανάλογα τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων EURO VI (όχι EURO VI D) για βαρέα οχήματα. Όπως αναφέρει το Σωματείο, ο λόγος που ζητά αυτήν την παράταση είναι διότι, μέχρι εκείνη την ημερομηνία, δηλαδή μέχρι την 1η Ιανουαρίου του 2025, θα έχει δημιουργηθεί ικανός αριθμός-στόλος μεταχειρισμένων φορτηγών αυτοκινήτων με τις προδιαγραφές EURO VI D στις χώρες της ΕΕ, έτσι ώστε να καταστεί δυνατόν να τα εμπορεύονται και στην Ελλάδα και δύνανται να ζητήσουν άδεια κυκλοφορίας ΦΔΧ.
Ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσε ο Κυριάκος Βελόπουλος για το θέμα της απαγόρευσης ταξινόμησης φορτηγών οχημάτων δημοσίας χρήσης που φέρουν Ευρωπαϊκή Οδηγία ρύπων προγενέστερη της EURO VI D και ζητά να δοθεί ένα εύλογο περιθώριο παράτασης της σχετικής απαγόρευσης τουλάχιστον για δύο έτη, ώστε να προκύψουν εμπορεύσιμα μοντέλα μεταχειρισμένων φορτηγών οχημάτων χαμηλού κόστους.