
Ο κινητήρας PACCAR MX-11 της DAF Trucks προσφέρει μέγιστη απόδοση και οικονομία
Η DAF Trucks ανακοινώνει μια εντελώς νέα γενιά κινητήρων χωρητικότητας 10,8 λίτρων και ιπποδύναμης που κυμαίνεται 290 έως 440 hp. Ο νέος υπερσύγχρονος κινητήρας PACCAR MX-11 είναι μικρός σε διαστάσεις και προσφέρει βέλτιστη οικονομία καυσίμου και χαμηλό βάρος και επίπεδο θορύβου, σε συνδυασμό με εξαιρετική απόδοση και μέγιστη αξιοπιστία.
Ο νέος κινητήρας PACCAR MX-11, αναπτύχθηκε και κατασκευάστηκε από την DAF Trucks στο Eindhoven, έχει προγραμματιστεί να μπει στην παραγωγή το φθινόπωρο του 2013 και θα είναι διαθέσιμος στις νέες σειρές Euro 6 της DAF CF και XF.
“Ο νέος κινητήρας PACCAR MX-11 ταιριάζει απόλυτα με την τάση για επίτευξη υψηλών αποδόσεων με μικρότερες χωρητικότητες”, εξηγεί ο Ron Borsboom, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της DAF Trucks με την ευθύνη για την ανάπτυξη προϊόντων. “Τα 11 λίτρα είναι η ιδανική χωρητικότητα για την επίτευξη αποδόσεων από 290 hp έως 440 hp σύμφωνα με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας για το Euro 6 και χρησιμοποιώντας την αξιόπιστη τεχνολογία υπερσυμπιεστή μονού σταδίου. Για την ανάπτυξη του κινητήρα PACCAR MX-11, ξεκινήσαμε με ένα καθαρό φύλλο χαρτί. Τα βασικά μας κριτήρια για την ανάπτυξη ήταν η υψηλή απόδοση, το χαμηλό βάρος και η χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, καθώς και η μέγιστη αξιοπιστία και αντοχή και η εξαίρετη διαθεσιμότητα των οχημάτων. Ο νέος κινητήρας PACCAR MX-11 έχει διαστήματα συντήρησης έως και 125.000 χιλιόμετρα “.
Διπλοί εκκεντροφόροι επικεφαλής
Το μπλοκ του κινητήρα PACCAR MX-11 είναι ένα εντελώς νέο σχέδιο. Είναι κατασκευασμένο από ισχυρό και συμπαγή γραφιτούχο σίδηρο, με κάθετες ραβδώσεις για τη μεγιστοποίηση της αντοχής και την επίτευξη χαμηλών επιπέδων θορύβου. Όπως και με τον κινητήρα 12,9 λίτρων PACCAR MX-13, όσο το δυνατόν περισσότερες λειτουργίες έχουν ενσωματωθεί για τη μεγιστοποίηση της αξιοπιστίας και της αντοχής. Οι σωληνώσεις, για παράδειγμα, έχουν χυτευθεί εντός του μπλοκ των κυλίνδρων και οι δύο αντλίες που δημιουργούν πίεση για το σύστημα common rail βρίσκονται μέσα στο μπλοκ. Η έδραση του γραναζιού χρονισμού και ο προδιαχωριστής του συστήματος αερισμού του στροφαλοθαλάμου έχουν επίσης ενσωματωθεί όμορφα στο μπλοκ του κινητήρα.
Οι διπλοί επικεφαλής εκκεντροφόροι είναι ένα βασικό χαρακτηριστικό της νέας κυλινδροκεφαλής, η οποία έχει τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο και μία ενσωματωμένη πολλαπλή εισαγωγής. «Αυτή η διάταξη προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα», εξηγεί ο Ron Borsboom. «Κατ ‘αρχάς, ο μηχανισμός των βαλβίδων μπορεί να τοποθετηθεί με έναν έξυπνο και πιο στιβαρό τρόπο, ο οποίος βελτιστοποιεί την αντοχή. Η κυλινδροκεφαλή είναι επίσης εξαιρετικά ανθεκτική, γεγονός το οποίο μας δίνει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε υψηλότερες σχέσεις συμπίεσης σε συνδυασμό με μεγαλύτερα αποθέματα. Αυτοί οι παράγοντες είναι το κλειδί για τη βελτίωση της αντοχής και της αξιοπιστίας καθώς και της αποτελεσματικότητας.
Ο άμεσος έλεγχος της βαλβίδας έχει επίσης θετική επίδραση στην κατανάλωση καυσίμου, καθώς ελαχιστοποιεί τις απώλειες. Οι δύο επικεφαλής εκκεντροφόροι εξασφαλίζουν ότι το ενσωματωμένο βαλβιδόφρενο MX Engine Brake προσφέρει μια εξαιρετική απόδοση πέδησης: απελευθερώνει περισσότερο από το 70% της εξαιρετικής ισχύος των 320 kW στις χαμηλές στροφές (1.500 σ.α.λ.). Οι επικεφαλής εκκεντροφόροι βοηθούν επίσης στη μείωση του βάρους. Οι εκκεντροφόροι μπορεί να είναι κούφιοι καθώς το σύστημα ψεκασμού παίρνει κίνηση από έναν ξεχωριστό FIE (Fuel Injection Equipment) εκκεντροφόρο, εξοικονομώντας 15 κιλά σε βάρος “.
Ψεκασμός common rail και υπερσυμπιεστής με μεταβλητή γεωμετρία
Ο νέος κινητήρας MX-11 μοιράζεται το προηγμένο σύστημα common rail με τον κινητήρα PACCAR MX-13, αν και ο καθένας έχει το δικό του λογισμικού. Το σύστημα common rail επιτρέπει υψηλές πιέσεις ψεκασμού έως και 2500 bar, και παρέχει τη δυνατότητα για προ- και μετά- ψεκασμό, ή ένα συνδυασμό και των δύο. Αυτό οδηγεί σε λεπτότερο ψεκασμό καυσίμου και πολλές περισσότερες ευκαιρίες για τη βελτιστοποίηση της καύσης για να εξασφαλιστούν τα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα εκπομπών καυσαερίων και θορύβου, καθώς και η καλύτερη δυνατή οικονομία καυσίμου.
Το γεγονός ότι η θερμοκρασία των καυσαερίων μπορεί να ελέγχεται τόσο αποτελεσματικά σημαίνει επίσης ότι ο κινητήρας μπορεί να συνεργαστεί άριστα με το σύστημα επεξεργασίας καυσαερίων. Χρησιμοποιούμε ένα υπερσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας (VTG), γεγονός το οποίο εξασφαλίζει ότι ο κινητήρας μπορεί να ζητάει τις καλύτερες ρυθμίσεις του υπερσυμπιεστή ανά πάσα στιγμή και σε όλο το φάσμα στροφών του ώστε να προσφέρει τη μέγιστη απόδοση. Το σύστημα EGR είναι εξαιρετικά μικρό σε διαστάσεις και έχει σχεδιαστεί για ένα τέλειο μείγμα καυσαερίων και καθαρού αέρα. Όλη αυτή η τεχνολογία ελέγχεται άριστα και με ακρίβεια από τρεις ενεργοποιητές: τη βαλβίδα υποπίεσης, τον υπερσυμπιεστή VTG και την βαλβίδα EGR. Η συμπαγής σχεδίαση του PACCAR MX-11 είναι επίσης ένα βασικό χαρακτηριστικό του κινητήρα, καθιστώντας το ιδανικό για χρήση στη σειρά CF της DAF.
Επεξεργασία καυσαερίων μετά την καύση για το Euro 6
Προκειμένου να ανταποκριθεί στις αυστηρές απαιτήσεις εκπομπών καυσαερίων Euro 6, η DAF χρησιμοποιεί διάφορες τεχνολογίες επεξεργασίας των καυσαερίων μετά την καύση, όπως έναν καταλυτικό μετατροπέα SCR και ένα ενεργό φίλτρο μικροσωματιδίων. «Ακριβώς όπως και με τον 12,9 λίτρων κινητήρα PACCAR MX-13, ο στόχος δεν είναι μόνο να επιτευχθεί η σωστή σύνθεση των καυσαερίων, αλλά και η σωστή θερμοκρασία στο φίλτρο μικροσωματιδίων», εξηγεί ο Borsboom. «Η βασική αρχή είναι να έχουμε όσο το δυνατόν περισσότερη παθητική αναγέννηση του φίλτρου μικροσωματιδίων μέσω της δημιουργίας των ιδανικών συνθηκών από τον κινητήρα για να συμβεί αυτό. Αυτός είναι ο λόγος που η πολλαπλή εξαγωγής, καθώς και τα βασικά μέρη του συστήματος εξάτμισης, έχουν μονωθεί. Εάν παρ’ όλα αυτά, η θερμοκρασία των καυσαερίων πέσει πολύ χαμηλά λόγω μιας συγκεκριμένης χρήσης του οχήματος, ο κινητήρας θα γυρίσει σε ενεργή αναγέννηση.
Ένα έβδομο μπεκ, τοποθετημένο μετά τον υπερσυμπιεστή και πριν από το φίλτρο μικροσωματιδίων, έχει προστεθεί στον κινητήρα για το σκοπό αυτό. Αυτό μπορεί να ψεκάζει καύσιμο εντός του οξειδωτικού καταλυτικού μετατροπέα στην εξάτμιση, έτσι ώστε να παράγει ακριβώς τη σωστή ποσότητα θερμότητας. Ο καταλυτικός μετατροπέας SCR έχει επίσης σχεδιαστεί για να διατηρεί τη βέλτιστη θερμοκρασία. Χάρη στην έξυπνη επικάλυψή του, είναι σε θέση να επιτυγχάνει τη μέγιστη απόδοση σε ένα ευρύτερο φάσμα θερμοκρασιών, πράγμα που σημαίνει ότι ο κινητήρας μπορεί να λειτουργεί κατά το βέλτιστο και με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο».
Επιπρόσθετα από τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας, ένα σημαντικό κριτήριο κατά την ανάπτυξη του συστήματος επεξεργασίας καυσαερίων ήταν άριστη διαθεσιμότητα του οχήματος. Χάρη στην χαμηλή και σταθερή κατανάλωση λαδιού του κινητήρα PACCAR MX-11, είναι εφικτά διαστήματα καθαρισμού του φίλτρου μικροσωματιδίων έως 500.000 χιλιόμετρα, ανάλογα με τη χρήση του οχήματος. Ένα άλλο μοναδικό χαρακτηριστικό είναι η δυνατότητα επιλογή της τοποθέτησης του καταλύτη SCR και του φίλτρου αιθάλης ξεχωριστά το ένα από το άλλο, στις απέναντι πλευρές του πλαισίου, πράγμα που είναι σημαντικό, όταν το όχημα φέρει υποστηρίγματα για γερανό ή twist-locks.
Πολλές καινοτομίες
Ο νέος κινητήρας PACCAR MX-11 διαθέτει πολλές καινοτομίες, όπως έναν μονό ιμάντα παρελκομένων V-belt και έναν ανεμιστήρα που είναι τοποθετημένος απευθείας στο στρόφαλο, χωρίς ενδιάμεση μεταφορά κίνησης – εξοικονομώντας σε κόστος συντήρησης, βελτιώνοντας την αξιοπιστία και μειώνοντας το βάρος και την κατανάλωση καυσίμου. Για να επιτευχθεί η βέλτιστη οικονομία καυσίμου, η ελαχιστοποίηση των παρασιτικών απωλειών ήταν ένας πρωταρχικός στόχος κατά τη διαδικασίας ανάπτυξης.
Για παράδειγμα, ο κινητήρας διαθέτει μία νέα αντλία νερού με μια ηλεκτρομαγνητική σύζευξη 2 ταχυτήτων για βέλτιστη απόδοση. Κατά τη διάρκεια της επιβράδυνσης του οχήματος, ο έξυπνος συμπιεστής αέρα φέρνει το σύστημα αέρα μέχρι τη μέγιστη πίεση, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί συχνά να παραμένει απενεργοποιημένος σε επίπεδους δρόμους. Για τη μεγιστοποίηση της αξιοπιστίας και της αντοχής, οι καλωδιώσεις είναι μονωμένες. Ο εναλλάκτης και η αντλία του συμπιεστή για το air condition είναι τοποθετημένα επί του κινητήρα ως μία ενιαία μονάδα, και το σύστημα υπομονάδας καυσίμου με ενσωματωμένη θερμαινόμενη και αυτόματη υδατοπαγίδα βρίσκονται κατευθείαν πάνω στον κινητήρα για μέγιστη προστασία. Η υπομονάδα του συστήματος λαδιού έχει ένα ενσωματωμένο φίλτρο λαδιού και ψυγείο λαδιού εκ των οποίων το τελευταίο είναι κατασκευασμένο από ανοξείδωτο χάλυβα για ακόμα μεγαλύτερη αντοχή.
Μεγαλύτερη επιλογή σε δυναμολήπτες (PTO)
Μία ευρύα γκάμα από PTO θα είναι διαθέσιμη για τον κινητήρα PACCAR MX-11. Στο πίσω μέρος, εκτός από το γνωστό PTO κινητήρα σε θέση 13:00, μία ακόμα έκδοση σε θέση 11:00 (θεωρώντας θέση 12:00 τον προσανατολισμό του κινητήρα) θα είναι διαθέσιμη με ροπή 250 Nm. Μια άλλη νέα επιλογή είναι μια γεννήτρια που είναι τοποθετημένη κατευθείαν στον κινητήρα, ειδικά για ψυκτικούς θαλάμους. Ένας μονός ιμάντας V-belt σε συνδυασμό με αυτόματους τεντωτήρες εξασφαλίζει την αξιόπιστη λειτουργία αυτής της υδρόψυκτης ή αερόψυκτης γεννήτριας Frigoblock, γεγονός το οποίο, με τη σειρά του, έχει μία θετική επίδραση στα κόστη επισκευής και συντήρησης. Καθώς η γεννήτρια είναι τοποθετημένη απευθείας πάνω στον κινητήρα, παρέχεται άριστη απόσταση από το έδαφος. Επιπλέον, υπάρχει μια επιλογή στο μπροστινό μέρος του κινητήρα να παίρνει κίνηση μια υδραυλική αντλία.
Διανομές και βαριές εφαρμογές
Ο νέος κινητήρας 10,8 λίτρων Euro 6 PACCAR MX-11 θα μπει στην παραγωγή μετά το καλοκαίρι του 2013, με όχι λιγότερο από πέντε διαφορετικές εκδόσεις ιπποδύναμης διαθέσιμες για δύο βασικούς τομείς εφαρμογής. Οι εκδόσεις με 210 kW/290 hp, 240 kW/330 hp και 271 kW/370 hp με μέγιστη ροπή 1.200, 1.400 και 1.600 Nm (στις 1,000-1,650 σ.α.λ.) αντίστοιχα είναι ιδανικές για αστικές, περιφερειακές και εθνικές διανομές. Για βαριές εφαρμογές, οι ιποδυνάμεις 291 kW/400 hp και 320 kW/440 hp είναι διαθέσιμες με μέγιστη ροπή 1.900 και 2.100 Nm (στις 1,000-1,450 σ.α.λ.) αντίστοιχα.
Διαθέτοντας υψηλή ροπή σε χαμηλές στροφές, εξαιρετική οικονομία καυσίμου, ηγετική θέση στην αγορά όσον αφορά την αξιοπιστία και ακόμη περισσότερες επιλογές PTO, ο νέος κινητήρας PACCAR MX-11 θα είναι ένας από τους βασικούς κινητήρες για την ευέλικτη σειρά CF, της οποίας το νέο μοντέλο Euro 6 θα παρουσιαστεί τον Απρίλιο. Ο κινητήρας PACCAR MX-11 αποτελεί επίσης μια πολύτιμη προσθήκη για τη Euro 6 σειρά XF της DAF. Η κατανάλωση καυσίμου του 10,8-λίτρων κινητήρα PACCAR MX-11 είναι κατά μέσο όρο έως και επιπλέον 3% χαμηλότερη από εκείνη του ήδη πολύ οικονομικού σε καυσίμο 12,9 λίτρων κινητήρα PACCAR MX-13, ενώ η μείωση του βάρους πάνω από 180 κιλά προσφέρει άλλη μια ευκαιρία για περαιτέρω αύξηση της αποδοτικότητας, ιδιαίτερα στον τομέα των μεταφορών χύδην υλικών και δεξαμενών.