Οκτώ τομείς υποδομών και μεταφορών για τη μετατροπή της κλιματικής κρίσης σε ευκαιρία «πράσινης» ανάπτυξης
Τους οκτώ άξονες για τον περιορισμό των δυσμενών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και την επίτευξη της πράσινης μετάβασης, μέσω σταθερής βιώσιμης ανάπτυξης, ανέλυσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, συμμετέχοντας στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο Επιχειρηματικότητας που διοργάνωσε ο Economist, σε συνεργασία με το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών και τη Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας, στην Αθήνα.
Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του, στην ενότητα «Μετατρέποντας την κρίση σε ευκαιρία – Κλιματική αλλαγή και πράσινη ανάπτυξη», ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε ότι οι υποδομές και μεταφορές είναι ένα θεμελιώδες πεδίο στην στρατηγική διαχείρισης των κινδύνων, προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Στην συνέχεια, αναφέρθηκε ενδεικτικά σε οκτώ τομείς, μέσω των οποίων η κλιματική κρίση μετατρέπεται σε ευκαιρία, με στόχο την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη δημιουργία προϋποθέσεων για πράσινη ανάπτυξη:
- Η μόνιμη αποκατάσταση των ζημιών από τον «Daniel» και τον «Elias» με υψηλότερης ανθεκτικότητας υποδομές.
- Η ανθεκτικότητα των υποδομών, μέσα από τον έλεγχο και τη συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών, την κατασκευή φραγμάτων και αντιπλημμυρικών έργων σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, αλλά και την Εθνική Στρατηγική για την εφαρμογή Τεχνολογίας Μοντελοποίησης (Building Information Modeling – BIM) των έργων.
- Η Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα, με έμφαση στον αειφόρο σχεδιασμό των συγκοινωνιακών συστημάτων.
- Η Εθνική Στρατηγική για την Εφοδιαστική Αλυσίδα, η οποία επικεντρώνεται σε πρωτοβουλίες και δράσεις για την αναβάθμιση των υποδομών, τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τη βιώσιμη και πράσινη εφοδιαστική καθώς και τη βελτίωση του επιπέδου εκπαίδευσης των επαγγελματιών του κλάδου.
- Ο σιδηρόδρομος, με τον εκσυγχρονισμό, την αναβάθμιση και την ενίσχυσή του, ως το πλέον φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς.
- Οι αστικές συγκοινωνίες, με την ανανέωση του στόλου, με νέα οχήματα, χαμηλού ενεργειακού αποτυπώματος, έως το τέλος της τετραετίας, όπως τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και τα 110 στην Θεσσαλονίκη, που έχουν ήδη ενταχθεί στο συγκοινωνιακό έργο.
- Η ηλεκτροκίνηση Ι.Χ., μέσα από την προώθηση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ», το οποίο διασφαλίζει τη συνέχεια του προηγούμενου προγράμματος, με πιο απλοποιημένες διαδικασίες, καθώς και την αύξηση των σταθμών φόρτισης στους 13.000 έως το τέλος του 2025.
- Οι αερομεταφορές, με τον νέο κανονισμό AFIR, τον κανονισμό RefuelEU για την αεροπορία, τη στρατηγική για την προσαρμογή των αεροδρομίων στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγές, με όρους ανθεκτικότητας και τη δυνατότητα των αεροδρομίων να χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.