Οι προτάσεις της ΟΦΑΕ για την αναθεώρηση του ευρωπαϊκού κανονισμού ωρών οδήγησης και ανάπαυσης των οδηγών βαρέων οχημάτων
Τις τελευταίες εβδομάδες το Ευρωκοινοβούλιο πραγματεύεται τη νέα δέσμη μέτρων του Πακέτου Κινητικότητας της Ε.Ε. Η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας (ΟΦΑΕ) παρακολουθώντας τις εξελίξεις επί των διαπραγματεύσεων σε όλα τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έχει καταθέσει εδώ και καιρό τις προτάσεις της με κύριο γνώμονα τα συμφέροντα των Ελλήνων αυτοκινητιστών, αλλά και την αποκατάσταση του υγιούς ανταγωνισμού και την μείωση της παραβατικότητας στην διενέργεια μεταφορών στην εσωτερική αγορά της Ευρώπης. Οι ακριβείς προτάσεις της ΟΦΑΕ έχουν αναρτηθεί εξαρχής στην επίσημη ιστοσελίδα της και μπορείτε να τις βρείτε εδώ.
Σε σχετική ανακοίνωσή της η ΟΦΑΕ επισημαίνει τα εξής: «Στις 4 Ιουνίου η Επιτροπή Μεταφορών & Τουρισμού (TRAN) του Ευρωκοινοβουλίου ψήφισε ένα πακέτο προτάσεων, το οποίο η ΟΦΑΕ δημοσίως καλωσόρισε , το οποίο όμως τελικά καταψηφίστηκε από την Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου και πλέον θα πρέπει η Επιτροπή να καταθέσει νέες προτάσεις στην Ολομέλεια. Το αποτέλεσμα αυτό δημιουργεί χρονική καθυστέρηση στην επίσημη υιοθέτηση προτάσεων από το Ευρωκοινοβούλιο, η οποία λειτουργεί εις βάρους του κλάδου των οδικών μεταφορών καθώς η υιοθέτηση νέων, πιο σαφών και δίκαιων κανόνων αποτελεί επιτακτική ανάγκη για την ομαλή λειτουργία της εσωτερικής αγοράς.
Κι ενώ ο κλάδος αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, φαίνεται πως τα θέματα που τον αφορούν αποτελούν ευκαιρία για την δημιουργία σύγχυσης και αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης που αποσκοπούν σε κομματικά συμφέροντα και μόνο και ουδεμία σχέση έχουν με την πραγματική εικόνα και τις ανάγκες του κλάδου. Ο λόγος αυτός γίνεται για τις συζητήσεις που έχουν γίνει τις τελευταίες ημέρες γύρω από το θέμα των ωρών οδήγησης των οδηγών βαρέων οχημάτων και τις προτάσεις που έχει καταθέσει η ΟΦΑΕ, οι οποίες ήταν αρκετά κοντά με αυτές που ψήφισε η πλειοψηφία της Επιτροπής TRAN. Προτάσεις, οι οποίες αποσκοπούν στην ευελιξία των οδικών μεταφορών και κατά συνέπεια του διεθνούς εμπορίου, στην ίση και δίκαιη μεταχείριση των οδηγών από τις περιφερειακές χώρες της Ευρώπης όπως η Ελλάδα, αλλά κυρίως στην βελτίωση των κοινωνικών συνθηκών εργασίας των ίδιων των οδηγών βαρέων οχημάτων!
Συγκεκριμένα, και προς αποκατάσταση της αλήθειας θα πρέπει να αναφέρουμε τα εξής:
Πρώτον, η ΟΦΑΕ ως δευτεροβάθμια επαγγελματική οργάνωση, εκπροσωπεί τους ιδιοκτήτες Φορτηγών & Τουριστικών Λεωφορείων Δημοσίας Χρήσης, οι οποίοι στην Ελλάδα στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι και οδηγοί των ιδιόκτητων οχημάτων τους και υπόκεινται στις διατάξεις του κανονισμού ωρών οδήγησης και ανάπαυσης (ΕΚ 561/2006) ακριβώς όπως και οι μισθωτοί οδηγοί βαρέων οχημάτων. Συνεπώς, οι προτάσεις μας αφορούν άμεσα και τα ίδια τα μέλη της ΟΦΑΕ!
Οι προτάσεις της ΟΦΑΕ, σε καμία περίπτωση δεν έχουν ως σκοπό την «εκμετάλλευση» ή την «εξουθένωση» των οδηγών, όπως λανθασμένα υπονοήθηκε από τις δηλώσεις του Ευρωβουλευτή, κ. Κούλογλου, ο οποίος ασκώντας κριτική στους Ευρωβουλευτές της ΝΔ, οι οποίοι υποστήριξαν τις εν λόγω προτάσεις της ΟΦΑΕ, δήλωσε πως η θέση τους αυτή «…επεκτείνεται και στα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα». Αντιθέτως μάλιστα, οι προτάσεις αυτές είναι υπέρ της βελτίωσης των κοινωνικών συνθηκών της εργασίας των επαγγελματικών οδηγών, καθώς τους δίνεται η ευελιξία να ολοκληρώνουν ένα διεθνές δρομολόγιο μετ’ επιστροφής και να μπορούν να απολαμβάνουν τον χρόνο ανάπαυσής τους στο οικείο τους περιβάλλον. Θα πρέπει να τονιστεί πως τόσο οι προτάσεις της ΟΦΑΕ όσο και αυτές που ψήφισε η TRAN, δεν αφορούν την αύξηση των συνολικών ωρών εργασίας των οδηγών, αλλά την δυνατότητα αυτοί να οδηγούν περισσότερες διαδοχικές ημέρες λαμβάνοντας απαρέγκλιτα όλες τις νόμιμες ώρες ανάπαυσης ημερησίως, έτσι ώστε να μπορούν να ολοκληρώνουν ένα διεθνές δρομολόγιο μετ’ επιστροφής στην έδρα τους. μετά το πέρας των ημερών αυτών, θα μπορούν να λαμβάνουν περισσότερες ημέρες διαδοχικής εβδομαδιαίας ανάπαυσης στην έδρα τους, αντί να υποχρεώνονται να σταθμεύουν το όχημά τους καθ’ οδόν και να περνούν την εβδομαδιαία ανάπαυση που νομίμως δικαιούνται εντός της καμπίνας του οχήματος, απομακρυσμένοι από το οικογενειακό και κοινωνικό τους περιβάλλον. Μια τέτοια τροπολογία και ανάγκη για ευελιξία είναι ακόμα πιο επιτακτική για οδηγούς από τις περιφερειακές χώρες της Ευρώπης και ιδίως της Ελλάδας, καθώς ένα διεθνές δρομολόγιο από/προς την Βόρεια Ευρώπη απαιτεί πολλές περισσότερες ημέρες για να ολοκληρωθεί καθώς μεταξύ μας παρεμβάλλεται θάλασσα, ή/και μη κοινοτικές χώρες οι οποίες πρέπει να διασχιστούν με την ανάγκη πολύωρης αναμονής στα σύνορα για την διεκπεραίωση των απαιτούμενων τελωνειακών διαδικασιών.
Για όσους λοιπόν δεν γνωρίζουν ή δεν κατανοούν τις ιδιαίτερες συνθήκες ενός απαιτητικού επαγγέλματος υψηλής κινητικότητας, που ουδεμία σχέση έχει με τις συνθήκες εργασίας σε σταθερή βάση εργασίας, οφείλουμε να διευκρινίσουμε πως οι ανάγκες του διεθνούς εμπορίου και της ομαλής λειτουργίας της Εφοδιαστικής Αλυσίδας είναι ιδιαίτερα αυξημένες και όσοι απασχολούμαστε σε αυτόν τον κλάδο οφείλουμε να ανταποκριθούμε σε αυτές εξισορροπώντας τις ανάγκες μας ως άνθρωποι και εργαζόμενοι, με απόλυτο σεβασμό απέναντι σε κάθε εργαζόμενο, σε κάθε επαγγελματία, με απόλυτο σεβασμό απέναντι στους ίδιους τους εαυτούς μας!
Καταλήγοντας, δεν μπορούμε παρά να μην εκφράσουμε την έντονη δυσαρέσκειά μας αλλά και την έκπληξή μας, καθώς οι δηλώσεις που δημιούργησαν αυτή την σύγχυση προέρχονται από τον κ. Κούλογλου, ο οποίος έχει διατελέσει μέλος της επιτροπής TRAN και θα έπρεπε να κατανοεί περισσότερο τον κλάδο και τις ιδιαιτερότητες που τον χαρακτηρίζουν. Μάλιστα, η ΟΦΑΕ έχει συνομιλήσει με τον ίδιο, κατά την διάρκεια της θητείας του, καταθέτοντας από κοντά τις προτάσεις της, οι οποίες όπως φάνηκε και κατανοητές αλλά και αποδεκτές είχαν γίνει από τον ίδιο. Προφανώς όμως πρόκειται είτε για δική μας εσφαλμένη εντύπωση, ή για την δημιουργία εντυπώσεων από πλευράς του προκειμένου να διατηρήσει την έδρα του στην Ευρωβουλή!» καταλήγει στην ανακοίνωσή της η ΟΦΑΕ.