
Οι επενδύσεις σε υποδομές και logistics στο επίκεντρο του Economist Greece Transportation & Infrastructure Summit
Τα θέματα της διασυνδεσιμότητας μέσα από τις επενδύσεις σε υποδομές που αναβαθμίζουν τις μεταφορές ανθρώπων και αγαθών τέθηκαν στο επίκεντρο του συνεδρίου του Economist Greece Transportation & Infrastructure Summit, με θέμα «Προτεραιότητες για τη διασυνδεσιμότητα στην Ευρώπη». Το συνέδριο, το οποίο τελέστηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, επικεντρώθηκε στην ασφάλεια, τη βιωσιμότητα και την τεχνολογία των μεταφορών, εξετάζοντας το αναπτυξιακό τους αποτύπωμα για την ελληνική οικονομία.
Ο Θανάσης Τσιάνος, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, ανέφερε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα δημιουργήσει εντελώς νέες συνθήκες στα logistics και στα μέσα μεταφοράς, στα επόμενα 20-30 χρόνια, απαριθμώντας τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος. Σημείωσε ότι η εφοδιαστική αλυσίδα συνεισφέρει 11,4% στο ΑΕΠ της χώρας και απασχολεί πάνω από 225.000 άτομα. Κατά την άποψή του, η Ελλάδα πρέπει να αναπτύξει ανθρώπινο δυναμικό ικανό να σχεδιάζει και να διαχειρίζεται έξυπνες υποδομές, έχοντας καταφέρει -παρά την οικονομική κρίση- κυρίως με τη συμβολή ιδιώτη παραχωρησιούχου, να ολοκληρώσει ένα εκτεταμένο σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων και να αναβαθμίσει σημαντικά λιμάνια και αεροδρόμια. Τόνισε ότι, τα τελευταία χρόνια, γίνονται επενδύσεις σε logistics, αλλά σχετικά άναρχα, χωρίς master plan εμπορευματικών μεταφορών και στρατηγικό πολεοδομικό και συγκοινωνιακό σχεδιασμό. Πρόσθεσε ότι σήμερα υλοποιούνται ή σχεδιάζονται έργα άνω των 25 δισ. ευρώ. Ειδικά, για τον σιδηρόδρομο, ο κ. Τσιάνος σημείωσε ότι μόνο 2,5% των χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών γίνονται σιδηροδρομικά στην Ελλάδα, έναντι 18% στην ΕΕ και η χώρα θα πρέπει να στοχεύσει στην ενδοχώρα των Βαλκανίων και κατ’ επέκταση στην ενδοχώρα της Ευρώπης, με διακρατικές στρατηγικές συμφωνίες. Τέλος, πρότεινε τη δημιουργία φορέα που θα λειτουργεί παράλληλα με τη δημόσια διοίκηση, ως παρατηρητήριο μεταφορών και logistics, που θα επιλύει προβλήματα, στελεχωμένος με έμπειρους επιστήμονες και επαγγελματίες.
Από την πλευρά του, ο Βασίλης Μαγκλάρας, Διευθύνων Σύμβουλος του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου, τόνισε την ανάγκη απελευθέρωσης της αγοράς, σημειώνοντας ότι, τα τελευταία χρόνια, όλοι οι κλάδοι της οικονομίας βρέθηκαν αντιμέτωποι με δυσχέρειες, όπως η πανδημία, η ενεργειακή κρίση και ο πόλεμος στην Ουκρανία, ενώ πλέον προστίθεται στις προκλήσεις και ο εμπορικός πόλεμος. Ο ίδιος θεωρεί ότι οι κρίσεις δεν φέρνουν κυρίως ευκαιρίες, αλλά απώλειες, ωστόσο, εστίασε στις δυνατότητες που ανέδειξαν για ανάπτυξη της αγοράς logistics. Όπως επεσήμανε, τα τελευταία 4 χρόνια, επήλθαν ραγδαίες αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, με αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και εκτόξευση των αναγκών για αποθήκευση και υπηρεσίες logistics.
Προέβλεψε ότι ο κλάδος θα αποτελέσει πρόσφορο πεδίο για επενδυτική δράση στο μέλλον, αποτελώντας ήδη έναν από τους πιο ραγδαία αναπτυσσόμενους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας. Ειδικά, η Ελλάδα καλείται να αξιοποιήσει την προνομιακή της θέση και να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο, σύμφωνα με τον κ. Μαγκλάρα, που σημείωσε ότι υπάρχει έλλειψη νεόδμητων αποθηκών για τις σύγχρονες ανάγκες των επιχειρήσεων, ενώ οι υπάρχουσες υποδομές είναι σε παλαιά κτήρια, μικτής επιφάνειας και συχνά σε σημεία χωρίς εύκολη πρόσβαση, με το πρώτο ολοκληρωμένο logistic park να αναπτύσσεται στο Θριάσιο. Μίλησε για την επένδυση 300 εκατ. ευρώ, τη δεύτερη μεγαλύτερη στη χώρα μετά το Ελληνικό, σε έκταση 265.000 τ.μ., που θα καταστήσει τη χώρα κεντρική πύλη για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή. Τόνισε, ωστόσο, την κρισιμότητα της σύνδεσης με το σιδηροδρομικό δίκτυο, που θα συνεισφέρει στην μείωση του κόστους μεταφοράς για τις επιχειρήσεις, στην ενίσχυση της εξωστρέφειας της οικονομίας και στην δημιουργία θέσεων εργασίας.
O υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, μίλησε για τη σημασία της ελληνικής ναυτιλίας στις παγκόσμιες μεταφορές, ενώ, αναφερόμενος στις επενδύσεις στους ελληνικούς λιμένες, επεσήμανε ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω win-win συνεργασίας με την Cosco. Ειδικότερα, μίλησε για τη σημασία που έχουν οι επενδύσεις σε υποδομές -συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας- για μια χώρα όπως η Ελλάδα, με ισχυρή παράδοση στην ναυτιλία. Όπως ανέφερε, από τα αρχαία χρόνια, το εμπόριο γινόταν μέσω θαλάσσης και παρόλο που η τεχνολογία και ο τρόπος που ταξιδεύουμε άλλαξαν άρδην, οι θαλάσσιοι διάδρομοι εξακολουθούν να μεταφέρουν τα περισσότερα αγαθά που φτάνουν στους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο. Τόνισε ότι το 60% του παγκόσμιου στόλου είναι σε ελληνικά χέρια, με ό,τι αυτό σημαίνει για την ισχύ μιας μικρής χώρας.
Αναφερόμενος στις επενδύσεις και συνεργασίες που αναπτύσσει η χώρα, σημείωσε ότι το λιμάνι του Πειραιά είναι σημαντικός πυλώνας σύνδεσης Ανατολής και Δύσης, με τις επενδύσεις της Cosco να ικανοποιούν μεν, αλλά να υπάρχουν και περιθώρια για περαιτέρω win-win συνεργασίες. Ο υπουργός έδωσε, επίσης, έμφαση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπου αναδεικνύονται περιθώρια περαιτέρω επενδύσεων, ενώ, αναφορικά με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, υπενθύμισε τη σημασία του, όπως αναδείχθηκε με τις τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις, μεταφέροντας ενέργεια από τον νότο στον βορρά. Σημείωσε, ενδεικτικά, το λιμάνι της Σούδας στην Κρήτη, με ειδικό βάρος για τον Δυτικό κόσμο και εξέφρασε αισιοδοξία για την προσέλκυση επενδύσεων και την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων λιμένων, όπως π.χ. του λιμένα Βόλου, για τον οποίο ερωτήθηκε από την πρόεδρο του συνεδρίου Joan Hoey.
Ο κρίσιμος ρόλος που διαδραματίζουν τα ελληνικά λιμάνια ως παράγοντες διευκόλυνσης της οικονομικής δραστηριότητας εντός και εκτός Ελλάδας βρέθηκε στο επίκεντρο της παρουσίασης του Luis Blancas, senior transport and logistics specialist από την Παγκόσμια Τράπεζα. Αναφέρθηκε ειδικότερα στην μεταμόρφωση του λιμανιού του Πειραιά σε ένα λιμάνι-κόμβο παγκόσμιας σημασίας, εντός των 5 μεγαλύτερων λιμένων εμπορευματοκιβωτίων της Ευρώπης. Πρόσθεσε ότι η Ελλάδα εμφανίζει Δείκτη Απόδοσης Logistics (σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα) πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και σε συνδυασμό με τις σημαντικές οικονομικές της επιδόσεις, τα τελευταία χρόνια, έχει προωθήσει επενδύσεις στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, αν και μπορούν να γίνουν πολλά περισσότερα. Σημείωσε, ενδεικτικά, ότι ο κύριος σιδηροδρομικός διάδρομος Βορρά-Νότου της Ελλάδας χρειάζεται περισσότερες επενδύσεις και εκσυγχρονισμό. Οι εγκαταστάσεις logistics που βρίσκονται υπό ανάπτυξη στην Αττική και την Θεσσαλονίκη είτε έχουν αργήσει πολύ είτε δεν διαθέτουν κατάλληλη συνδεσιμότητα στο last mile ή και στα δύο, ενώ η χώρα έχει περιορισμένο ρόλο ως πύλη προς την Κεντρική Ευρώπη, όπως είπε. Αναφορικά με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σημείωσε την επέκταση και την ιδιωτική επένδυση που το καθιστά κόμβο στην Βόρεια Ελλάδα και βασική πύλη προς τα Δυτικά Βαλκάνια. Τόνισε δε τον σημαντικό ρόλο και άλλων λιμανιών, όπως του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, ως πύλης μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας κ.ά.
Στο συνέδριο, συμμετείχαν, επίσης, ο Περιφερειάρχης Αττικής, Νίκος Χαρδαλιάς, η Αναπληρώτρια Διευθύντρια και Διευθύντρια Ερευνών στο Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών, Γεωργία Αϋφαντοπούλου, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών, Γιώργος Σπηλιόπουλος, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Αθανάσιος Κοτταράς, ο Επίκουρος Καθηγητής και Διευθυντής του Εργαστηρίου Σιδηροδρομικής και Μεταφορών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Κωνσταντίνος Γκιοτσαλίτης, η Πρόεδρος του Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου, Δήμητρα Τζουρμακλιώτου, ο Τομεάρχης Σχεδιασμού Αερολιμένα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», Μίλτος Σταματόπουλος, ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, ο Επικεφαλής τομέα Transport Mobility and Logistics από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Ντελφτ στην Ολλανδία, Gonçalo Correia και η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών, Ζωή Χριστοφόρου, οι οποίοι, στις ομιλίες τους, εστίασαν σε θέματα αστικής κινητικότητας και ΜΜΜ.