Ναυτιλία και Έλληνες εξαγωγείς επαναπροσδιόρισαν τον ρόλο της Θεσσαλονίκης στη θαλάσσια οικονομία
Μια νέα αρχή για την ναυτιλία και τη θαλάσσια οικονομία σηματοδότησε το συνέδριο του ΣΕΒΕ με τίτλο «Export Summit VII: Fostering Maritime Economy», το οποίο πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία την Πέμπτη 13 Ιουνίου 2019 στο ξενοδοχείο Porto Palace στην Θεσσαλονίκη. Το Export Summit παρακολούθησαν συνολικά περισσότερα από 3.200 άτομα, δια ζώσης αλλά και online, μέσω livestreaming και αναμετάδοσης μέσω κοινωνικών δικτύων και ΜΜΕ. Παράλληλα, με την παρουσία τους τίμησαν το συνέδριο του ΣΕΒΕ επιχειρηματίες, στελέχη επιχειρήσεων, ανώτατοι εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας, ακαδημαϊκοί και άλλοι συμμετέχοντες, οι οποίοι παρακολούθησαν με έντονο ενδιαφέρον τις εργασίες του συνεδρίου.
Εναρκτήριο χαιρετισμό απηύθυνε ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Δρ. Γιώργος Κωνσταντόπουλος, ο οποίος εξήρε τη θετική επιρροή της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, τονίζοντας την επιτακτική ανάγκη συμμετοχής των εξαγωγικών επιχειρήσεων προϊόντων και υπηρεσιών στον κλάδο καθώς υπάρχουν σημαντικές αναξιοποίητες επιχειρηματικές ευκαιρίες. Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην προοπτική ανάπτυξης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και της επίδρασης που δύναται να έχει το λιμάνι και το περί αυτού οικοσύστημα με παραγωγή/μεταποίηση και υποστηρικτικές υπηρεσίες ως πύλη εισόδου από την Ανατολή στην Δύση στην οικονομική περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, ενώ έθεσε τη συνεργασία του ναυτιλιακού κλάδου με τη βιομηχανία, το εμπόριο και τις υπηρεσίες ως τον βασικό στόχο του Συνεδρίου.
Τη σκυτάλη από τον Πρόεδρο του ΣΕΒΕ πήρε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Φώτης Κουβέλης, ο οποίος στάθηκε στη δυναμική που ενέχει η συνεργασία της βιομηχανίας με την ναυτιλία, ενώ αναφέρθηκε στις προοπτικές του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, το οποίο αξιώνει να ανέβει πολλές κατηγορίες παγκοσμίως, καθώς και στην αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της περιοχής, η οποία θα λειτουργήσει ως αναπτυξιακός παράγοντας για τη Βόρεια Ελλάδα.
Εκπροσωπώντας την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ο κ. Κωνσταντίνος Γιουτίκας, Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, ανέδειξε την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου ως προτεραιότητα για την Περιφέρεια, η οποία θα ενισχύσει την εφοδιαστική αλυσίδα και τις μεταφορές στην Βόρεια Ελλάδα. Στη συνέχεια η κα. Βούλα Πατουλίδου, Αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, που παρομοίασε τον κλάδο της ναυτιλίας με τον πρωταθλητισμό, καθώς οι Έλληνες έχουν καταφέρει με προσπάθειες ετών να αποτελούν τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο, ενώ αναφέρθηκε στις κρουαζιέρες τις οποίες πρέπει να προσεγγίσουμε στην Βόρεια Ελλάδα.
Χαιρετισμό στο συνέδριο απηύθυνε, τέλος, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος μίλησε για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τον κομβικό ρόλο του στην ανάπτυξη της πόλης, ενώ αναφέρθηκε και στην προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων, η οποία θα συνδράμει στην οικονομική ενίσχυση της Βόρειας Ελλάδας.
Κεντρικοί ομιλητές στο Export Summit VII ήταν ο κ. Θόδωρης Βενιάμης, Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και ο Δρ. Γεώργιος Πατέρας, Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας. Ο κ. Βενιάμης δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η ποντοπόρος ναυτιλία και το ευρύτερο ναυτιλιακό πλέγμα μπορούν να αποτελέσουν αναπτυξιακό πόλο της πατρίδας μας για τα επόμενα χρόνια, εφόσον διαφυλαχθεί η ανταγωνιστικότητα και άρα η βιωσιμότητα του κλάδου, δημιουργώντας προοπτικές ενίσχυσης της προστιθέμενης αξίας της οικονομίας. Οι ευκαιρίες που ανοίγονται για την Ελλάδα από την ελληνική εμπορική ναυτιλία είναι μεγάλες και επιβάλλεται να τις εκμεταλλευτεί, αξιοποιώντας αποφασιστικά και σε όλα τα επίπεδα την καίρια γεωπολιτική της θέση και τη μεγάλη σύγχρονη ναυτιλιακή δύναμη που διαθέτει, αναπόσπαστο στοιχείο της εθνικής μας ταυτότητας και του DNA του λαού μας». Αντίστοιχα, ο κ. Πατέρας αναφέρθηκε αρχικά στο ελληνικό ναυτιλιακό cluster, τονίζοντας τη δυναμική του και στάθηκε στη σημασία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης λέγοντας ότι «Η καρδιά του εμπορίου και του θαλάσσιου τουρισμού είναι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Οι προοπτικές για ανάπτυξη είναι στα χέρια όλων μας».
Ομιλητές στην Ενότητα Α’ – Το Λιμάνι Θεσσαλονίκης: Πρόκληση Προόδου και Αριστείας ήταν οι: Σωτήρης Θεοφάνης, Πρόεδρος ΔΣ και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, Καπετάνιος Δημήτριος Ματθαίου, Διευθύνων Σύμβουλος της Arcadia Shipmanagement Co. Ltd και Πρόεδρος της Green Award Foundation, Γεώργιος Ξηραδάκης, Πρόεδρος του Propeller Club και Διευθύνων Σύμβουλος της XRTC Business Consultants, Γεώργιος Καστελλάνος, Εκτελεστικός Διευθυντής της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος και Βασίλης Καμπάκης, Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ναυτικών Πρακτόρων Ελλάδος και του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Θεσσαλονίκης. Στην ομιλία του ο κ. Θεοφάνης επισήμανε την πολύ μεγάλη σημασία της επέκτασης του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων για την υποδοχή πλοίων κυριών γραμμών που θα προσδώσει ουσιαστική θέση κύριας λιμενικής πύλης για τη βαλκανική στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα σημειώθηκε η ενεργός στρατηγική της αξιοποίησης των συνεργασιών στις γειτονικές Βαλκανικές Χώρες για τη δημιουργία/συνεργασία με Εμπορευματικά Κέντρα, που παγιώνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του λιμανιού στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Τα παραπάνω, μαζί με την ενεργή ανάπτυξη πρωτοβουλιών Λιμενικής Εφοδιαστικής, ενισχύουν την εμπορική και επιχειρηματική αξία του όχι μόνο για τους επενδυτές/κύριους μετόχους τους, αλλά επίσης και για το σύνολο της επιχειρηματικής κοινότητας, είτε αυτή βρίσκεται στην Ελλάδα, είτε στις γειτονικές χώρες και συμμετέχει σε άμεσα ή έμμεσα συνδεδεμένες με το λιμάνι επιχειρηματικές δραστηριότητες.
Ο κ. Ματθαίου αναφέρθηκε στο τριαδικό μοντέλο αριστείας, το οποίο έχει ως πυλώνες την τεχνολογία, το περιβάλλον και τον άνθρωπο, αναφέροντας ότι η ναυτιλία είναι πολιτισμός τον οποίο πρέπει να ενστερνιστούμε στην Ελλάδα. Ο κ. Ξηραδάκης τόνισε τη γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής, αναφέροντας ότι η χώρα μας πρέπει να καταστεί ο σημαντικότερος γεωπολιτικός και οικονομικός κόμβος. Ο κ. Καστελλάνος ανέπτυξε τη σημασία της βιομηχανίας της κρουαζιέρας στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα και τη συμβολή της στην εθνική οικονομία, εστιάζοντας στις συνέργειες που πρέπει να γίνουν μεταξύ λιμένων και προορισμών μίας ενιαίας περιοχής. Ο κ. Καμπάκης τόνισε ότι μέσω της αξιοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης θα μπορέσει η Ελλάδα να επιβληθεί σε όλο το γεωγραφικό φάσμα που αφορά τα Βαλκάνια, τη Μαύρη Θάλασσα, την Κεντρική Ευρώπη και τη Βόρεια και Ανατολική Αφρική. Συντονιστής της ενότητας ήταν ο κ. Παναγιώτης Χασάπης, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων – ΣΕΒΕ.
Ομιλητές στην Ενότητα Β’: Νέες τεχνολογίες και νέα προϊόντα – Εργαλεία εξυπηρέτησης της Ναυτιλίας ήταν οι: Μαρία Μποϊλέ, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, Ρομπέρτο Καραχάννας, Γενικός Διευθυντής Εγχώριας και Διεθνούς Εμπορίας στα Ελληνικά Πετρέλαια ΑΕ και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΚΟ ΑΒΕΕ, Δρ. Γεωργία Αϋφαντοπούλου, Διευθύντρια Ερευνών του ΕΚΕΤΑ και Αναπληρώτρια Διευθύντρια του Ινστιτούτου Μεταφορών, Νικήτας Κλαδάκης, Συνιδρυτής και Διευθυντής Ασφαλείας Πληροφοριών της Netbull, Δρ. Αντώνης Καλής, Επικεφαλής του τμήματος έρευνας και ανάπτυξης της SignalGenerix Ltd. και εκπρόσωπος του Cluster Strategis και Βαγγέλης Ασβεστάς, Υπεύθυνος Διανομής της Cisco για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα. Η κα Μποϊλέ αναφέρθηκε στις σύγχρονες τάσεις στη ναυτιλία και πώς αυτές συνδέονται με την τάση ανάπτυξης ευφυών συστημάτων σε λιμάνια και πόλεις, ενώ αναφέρθηκε και στα στοιχεία «ευφυούς» επιχειρηματικότητας, τα οποία παρουσιάζει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Στη συνέχεια, ο κ. Καραχάννας αναφέρθηκε στη χρήση καυσίμων στη ναυτιλία μετά και την οδηγία της MARPOL για χαμηλότερου θείου καύσιμα μετά το 2020 και ανέλυσε την παγκόσμια αγορά, η οποία αλλάζει ριζικά. Η κα. Αϋφαντοπούλου επικεντρώθηκε στην παρουσίαση εφαρμογών του διαδικτύου των πραγμάτων (ΙοΤ) για τη βελτίωση της περιβαλλοντικής συμπεριφοράς των Ευρωπαϊκών λιμένων, στις δυνατότητες χρήσεων μοντέλων πρόβλεψης και βελτιστοποίησης σε τομείς όπως η παραγωγή-χρήση ενέργειας εντός λιμένων, οι λειτουργίες μεταφόρτωσης, η κυκλοφοριακή συμφόρηση γύρω από τη λιμενική ζώνη και η αποτίμηση και βελτίωση της περιβαλλοντικής συμπεριφοράς τους. Ο κ. Κλαδάκης ανέλυσε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ασφάλεια στο χώρο της ναυτιλίας, τους κινδύνους που διατρέχει και πώς μπορεί να σχεδιάσει μία στρατηγική στην ασφάλεια πληροφοριών. Ο κ. Καλής αναφέρθηκε στις νέες τεχνολογίες, οι οποίες εισέρχονται όλο και πιο δυναμικά στον χώρο της ναυτιλίας και απάντησε στο πώς μπορεί κανείς να προσαρμοστεί σε αυτό το υπό διαμόρφωση δυναμικό περιβάλλον, προς ποιες λύσεις στρέφεται ο ανταγωνισμός παγκοσμίως και ποιος είναι ο ρόλος που μπορούν να παίξουν οι ελληνικές εταιρίες έτσι ώστε να βοηθήσουν την ελληνική ναυτιλία να διατηρήσει την ηγετική της θέση στην παγκόσμια αγορά. Ο κ. Ασβεστάς παρουσίασε ένα case study για τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα των έξυπνων υποδομών για λιμάνια, καθώς και των έξυπνων μεταφορών μέσω του project του πρώτου έξυπνου-διασυνδεδεμένου Container αλλά και των έξυπνων δρόμων. Τον συντονισμό της ενότητας είχε ο Δρ. Γιάννης Χατζηδημητρίου, Καθηγητής και Πρόεδρος του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
Στην Ενότητα Γ’: Συνεργατικοί σχηματισμοί (Clusters) – Συνεισφέροντας στην Ναυτιλία μέσω συνεργασίας με άλλους κλάδους της Ελληνικής Οικονομίας συμμετείχαν οι: Κωστής Αχλαδίτης, Διευθύνων Σύμβουλος της Golden Cargo, Ανδρέας Σχοινάς, Γενικός Διευθυντής Πωλήσεων και Εξυπηρέτησης Ελλάδας, Κύπρου, Αλβανίας και Κοσόβου στη Lufthansa Cargo AG, Ηλίας Χατζηευφραιμίδης, Πρόεδρος της WIMA – Διεθνής Ναυτική και Βιομηχανική Ένωση, Ελένη Πολυχρονοπούλου, Πρόεδρος της HEMEXPO – Έλληνες Κατασκευαστές Ναυτιλιακού Εξοπλισμού, Μπάμπης Μαρμάγγελος, Commercial Director της OLYMPIA ELECTRONICS ΑΕ, Γιάννης Σανιδιώτης, Γενικός Διευθυντής της KLEEMANN ΕΛΛΑΣ ΑΒΕΕ. Ο κ. Αχλαδίτης αναφέρθηκε στον καθοριστικό ρόλο του Logistics Provider στη θαλάσσια εφοδιαστική αλυσίδα, ο οποίος αποτελεί το συνδετικό κρίκο του πλοίου με τον εφοδιασμό των αναγκών του και λειτουργεί ως συντονιστής των αποφάσεων για την εξεύρεση αποτελεσματικών λύσεων με το καλύτερο δυνατό κόστος. Ο κ. Σχοινάς αναφέρθηκε στη σημασία των συνεργειών στον ναυτιλιακό κλάδο και στο πώς οι συνεργασίες που πραγματοποιεί η Lufthansa Cargo λειτουργεί θετικά στον τομέα των ανταλλακτικών πλοίων. Ο κ. Χατζηευφραιμίδης παρουσίασε το συνεργατικό σχήμα της WIMA, το οποίο έχει κατορθώσει να καλύπτει όλες τις ανάγκες σε κάθε τομέα της ναυτιλιακής βιομηχανίας και συγκεκριμένα κατασκευές, μετασκευές και επισκευές πλοίων, ανταλλακτικά και εφόδια, τεχνικές και γενικές ναυτιλιακές υπηρεσίες, παραγωγή εξοπλισμού, καθώς και υπηρεσίες για yachts. Η κα. Πολυχρονοπούλου αναφέρθηκε στον κλάδο των κατασκευαστών και εξαγωγέων ναυτιλιακού εξοπλισμού, που εκπροσωπείται από την ΗΕΜΕΧΡΟ, ο οποίος αποτελεί έναν πολύ δυναμικό κλάδο με τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Αντίστοιχα, ο κ. Μαρμάγγελος αναφέρθηκε στην επιτυχημένη συμμετοχή της OLYMPIA ELECTRONICS στο cluster της HEMEXPO και ανέλυσε τις προοπτικές που έχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις από την ανάπτυξη ναυτιλιακού εξοπλισμού. Τέλος, ο κ. Σανιδιώτης ανέπτυξε τη σταδιακή συμμετοχή της KLEEMANN ΕΛΛΑΣ στον κλάδο της ναυτιλίας ως success story και πώς έχει αναπτύξει ένα παγκόσμιο δίκτυο εξυπηρέτησης πελατών σε όλα τα κύρια λιμάνια. Τον συντονισμό του πάνελ έκανε η κα. Δανάη Μπεζεντάκου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Navigator Shipping Consultants.
Ομιλητές στην Ενότητα Δ’: Υποστηρικτικές Λειτουργίες στη Ναυτιλία ήταν οι: Θεόδωρος Παπακωνσταντίνου, Principal, Υπεύθυνος Συμβουλευτικών Υπηρεσιών Γραφείου Θεσσαλονίκης της DELOITTE, Άρης Σφακιανάκης, Διευθυντής Ελληνικής Περιφέρειας της DHL EXPRESS (HELLAS) SA, Δρ. Γεώργιος Σαρανταυγάς, Διευθυντής στην Standards & Solutions GS! Association Greece, Ιωάννης Καπλάνης, Γενικός Διευθυντής του Οργανισμού Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας – ΟΒΙ και Νικόλαος Α. Βερνίκος, Εφοπλιστής και Πρόεδρος επί τιμή στο Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο – ICC Hellas. Ο κ. Παπακωνσταντίνου τόνισε ότι ο κλάδος της ναυτιλίας επηρεάζεται σημαντικά από τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις, την ψηφιοποίηση, τους αυτοματισμούς και κυρίως τη διασυνδεσιμότητα των συστημάτων, σε ένα περίπλοκο και συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον που αφορά λειτουργίες τόσο επί του πλοίου, όσο και στην στεριά, γεγονός το οποίο επανακαθορίζει την έννοια της κυβερνοασφάλειας και θέτει νέα δεδομένα και απαιτήσεις για τον κλάδο. Στη συνέχεια, ο κ. Σφακιανάκης εστίασε στον κλάδο των μεταφορών και στην αναγκαιότητα συνεργασίας με τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, παρέχοντας υπηρεσίες υψηλού επιπέδου και συμβάλλοντας στην ανταγωνιστικότητα του κλάδου. Ο κ. Σαρανταυγάς αναφέρθηκε στις πολλαπλές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι θαλάσσιες μεταφορές και ως εκ τούτου την αναγκαιότητα για διεθνή πρότυπα στη θαλάσσια εφοδιαστική αλυσίδα της ψηφιακής εποχής. Τον λόγο στη συνέχεια πήρε ο κ. Καπλάνης, ο οποίος τόνισε ότι η ενίσχυση της εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας περνάει μέσα από την καινοτομία και ειδικότερα μέσα από την ανάπτυξη της έρευνας και της εφευρετικής δραστηριότητας, τόσο στον τομέα των ευρεσιτεχνιών όσο και του βιομηχανικού σχεδίου. Ως σημαντικά πεδία καινοτόμας δραστηριότητας στον τομέα της ναυτιλίας κατά την 4η Βιομηχανική Επανάσταση ανέφερε τον αυτοματισμό των πλοίων, τον εντοπισμό τοποθεσίας, την κυβερνοασφάλεια, την εφοδιαστική αλυσίδα και την βελτιστοποίηση της ενεργειακής απόδοσης. Το πάνελ έκλεισε με την ομιλία του κ. Βερνίκου, ο οποίος, επικαλούμενος τη θετική εμπειρία από το Λιμάνι του Πειραιά με τη Διοίκηση της COSCO και τη σημαντική αύξηση των αντίστοιχων εργασιών για το ίδιο το λιμάνι και τους εμπλεκόμενους με αυτό, στάθηκε στην προσδοκώμενη ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης υπό τη νέα διοίκηση, ενώ αναφέρθηκε εκτενώς στην ανάγκη κατάρτισης των εξαγωγέων σε θέματα διεθνούς εμπορίου όπως οι Incoterms που έχουν διαμορφωθεί από το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο. Συντονιστής αυτής της ενότητας ήταν ο κ. Ηλίας Μπίσιας, Διευθυντής στο Ελληνικό Περιοδικό Ναυτιλίας, Ναυτικά Χρονικά.
Η Ενότητα Ε’ αφορούσε στις Επιχειρηματικές υπηρεσίες στον ναυτιλιακό κλάδο με τους Θάνο Ταντανόζη, Εμπορικό Διευθυντή Συναλλακτικής Τραπεζικής Βορείου Ελλάδος της Eurobank, Ελένη Σταθάτου, Πρόεδρο του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων – ΟΑΕΠ, Βασίλης Κεχαγιάς, Συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος στην Κεχαγιάς Β & Λ. ΟΕ – SUPERALLOYS ENGINEERING, Γεώργιος Μαρωνίδης, Δικηγόρος LL.M – Διαχειριστής Εταίρος στην Μαρωνίδης & Συνεργάτες Δικηγορική Εταιρεία και Νίκος Λυγερός, Στρατηγικός Σύμβουλος. Ο κ. Ταντανόζης δήλωσε: «Η συνεχής διάδοση του διαδικτύου και η εξέλιξη στις επικοινωνίες σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις θα λειτουργούν όλο και περισσότερο σε περιβάλλον διαφάνειας όσο και ανταγωνισμού. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ εξαγωγέων και εισαγωγέων θα εξακολουθήσουν να είναι πολύπλοκες και ο τομέας των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών θα πρέπει να συνεχίσει να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη, παροχή συμβουλών και χρηματοδότηση των εμπορικών συναλλαγών». Αντίστοιχα, η κα. Σταθάτου παρουσίασε εξειδικευμένα προγράμματα ασφάλισης του ΟΑΕΠ για την κάλυψη αναγκών της ναυτιλίας και της θαλάσσιας οικονομίας. Τον λόγο πήρε στη συνέχεια ο κ. Κεχαγιάς, ο οποίος μίλησε για τον τομέα της ναυπηγοεπισκευής, ο οποίος μπορεί να γίνει πυλώνας εξωστρέφειας αλλά και αξιοποίησης της στρατηγικής θέσης της Θεσσαλονίκης. Στο πλαίσιο αυτό ανέλυσε τα πλεονεκτήματα που έχει η Θεσσαλονίκη ως τοποθεσία και διαμετακομιστικό κέντρο, τις βασικές απαιτούμενες παραγωγικές εγκαταστάσεις και υποδομές που θα πρέπει να γίνουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης για να λειτουργήσει μια τέτοια δραστηριότητα και παρουσίασε υπαρκτά παραδείγματα άλλων παρόμοιων εγχειρημάτων σε λιμάνια στο εξωτερικό. Στη συνέχεια, ο κ. Μαρωνίδης δήλωσε χαρακτηριστικά: «Τα τελευταία χρόνια και παρά την οικονομική ύφεση, η σταδιακή υλοποίηση ή η ολοκλήρωση αρκετών επενδυτικών σχεδίων στις λιμενικές και εμπορευματικές υποδομές, έδωσαν την ώθηση στη ναυτιλία, που ούτως ή άλλως αποτελεί πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, να γίνει μοχλός ανάπτυξης και ενδυνάμωσης των συνδυασμένων μεταφορών και των logistics στην Ελλάδα. Η χώρα μας καθίσταται ένα σημαντικό κέντρο εμπορευματικής μεταφόρτωσης και διαμετακόμισης από την ανατολή και σε ευρωπαϊκό επίπεδο με σημαντικότατες προοπτικές.» Την ενότητα έκλεισε ο κ. Λυγερός, ο οποίος ανέπτυξε την ελληνική στρατηγική Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών (ΑΟΖ) και τις δυνατότητες και τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η ελληνική ΑΟΖ. Το πάνελ συντόνισε ο κ. Αναστάσιος Ντούγκας, Ταμίας του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης.
Το 7ο Export Summit ολοκληρώθηκε με την ομιλία του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος αναφέρθηκε στην σχεδιαζόμενη πολιτική για αύξηση επενδύσεων, εξαγωγών και εν γένει εξωστρέφειας μέσα από τη μείωση της φορολογίας, το δραστικό περιορισμό της γραφειοκρατίας και του διοικητικού βάρους των επιχειρήσεων, ένα φιλικό αναπτυξιακό περιβάλλον για τις επενδύσεις και στήριξή τους με μια πραγματική αποκατάσταση της ρευστότητας. Επίσης αναφέρθηκε στην ανάγκη βελτίωσης των υποδομών της Βόρειας Ελλάδας, στην προσδοκώμενη περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης μετά και την εκτέλεση των έργων για τα οποία έχει δεσμευτεί ο παραχωρησιούχος, αλλά και στην ανάπτυξη των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, η παραχώρηση των οποίων στον ιδιωτικό τομέα πρέπει να προχωρήσει ταχύτατα από το ΤΑΙΠΕΔ. Για την ελληνική ναυτιλία τόνισε τη στήριξη του ελληνικού νηολογίου με απλές κινήσεις ώστε να γίνει πραγματικά ανταγωνιστικό, αλλά και της ναυτικής εκπαίδευσης ώστε τα νέα παιδιά να επιστρέψουν στην ελληνική ναυτιλία. Μια ανταγωνιστικότερη ναυτιλία μπορεί να δημιουργήσει και πολλές περισσότερες θέσεις εργασίας συνολικά για τον κλάδο της ναυτιλίας. Σημαντική θεωρείται και η ανάπτυξη της ίδιας της Θεσσαλονίκης ως μιας πόλης καινοτομίας, πολιτισμού και εξωστρέφειας.
Το Export Summit VII πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, του Υπουργείου Εξωτερικών, του Υπουργείου Εσωτερικών (τομέας Μακεδονίας–Θράκης) και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και με την υποστήριξη του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, του Ελληνοβρετανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας και του Ελληνο-Αμερικάνικου Εμπορικού Επιμελητηρίου, Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης(ΕΚΕΤΑ)/ Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ).