Με καθαρότερα ναυτιλιακά καύσιμα

Τη θεσμοθέτηση αυστηρότερου πλαισίου που θα προβλέπει μέχρι το 2020 τη σταδιακή μείωση της περιεκτικότητας των ναυτιλιακών καυσίμων σε θείο, αποφάσισε η Ευρωβουλή, εγκρίνοντας τη σχετική συμφωνία που είχε επιτευχθεί στο Συμβούλιο Υπουργών.

Οι νέοι αυτοί κανόνες προσαρμόζουν την ευρωπαϊκή νομοθεσία στα όρια που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Το γενικό όριο περιεκτικότητας σε θείο στις ευρωπαϊκές θάλασσες θα μειωθεί από 3,5% σε 0,5% μέχρι το 2020, κατόπιν επιμονής των Ευρωβουλευτών για τη διαγραφή διατάξεων που θα επέτρεπαν την αναβολή λήξης της προθεσμίας κατά πέντε έτη.

Το καύσιμο που χρησιμοποιείται στη Βαλτική Θάλασσα, τη Βόρεια Θάλασσα και τη Μάγχη, «Περιοχές Ελέγχου των Εκπομπών Θείου» (ΠΕΕΘ) στην Ευρώπη, θα πρέπει να πληροί το νέο διεθνές πρότυπο του 0,1% μέχρι το 2015.
Tα όρια μπορούν να επιτευχθούν χρησιμοποιώντας καθαρότερα καύσιμα ή τεχνολογία όπως αυτή των πλυντρίδων που έχουν ισοδύναμο αποτέλεσμα.

Κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων σε επίπεδο Συμβουλίου υπήρξε διάσταση απόψεων μεταξύ των Κρατών Μελών της Ε.Ε., καθώς κάποια εξ αυτών πρότειναν αυστηρότερες διατάξεις σε σύγκριση με τις αντίστοιχες προβλέψεις της διεθνούς σύμβασης MARPOL του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού. Επίσης σε επίπεδο Επιτροπής Περιβάλλοντος Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου υιοθετήθηκαν τροπολογίες που προέβλεπαν αυστηρότερες διατάξεις ως προς τη περιεκτικότητα σε θείο των καυσίμων πλοίων σε σχέση με τις προβλέψεις της διεθνούς σύμβασης, αλλά και με προτάσεις αριθμού Κρατών Μελών της Ε.Ε., μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.


Η νέα Οδηγία
Το κείμενο της νέας Οδηγίας, όπως έχει διαμορφωθεί, συνάδει, όπως αναφέρουν κύκλοι ελλήνων ευρωβουλευτών, σε σημαντικό βαθμό με τις Ελληνικές προτεραιότητες, καθώς προβλέπει:

• Ανώτατα επιτρεπόμενα όρια περιεκτικότητας των καυσίμων πλοίων σε θείο που ταυτίζονται με τις αντίστοιχες προβλέψεις της Δ.Σ. ΜΑRPOL και αποφυγή επέκτασης των περιοχών ΠΕΕΘ στο σύνολο των χωρικών υδάτων της Ε.Ε..

• Διατήρηση των υφιστάμενων ορίων περιεκτικότητας σε θείο των καυσίμων πλοίων που χρησιμοποιούνται από επιβατηγά πλοία που εκτελούν τακτικά δρομολόγια προς ή από λιμένες της Ευρ. Ένωσης (ήτοι 1.5%) έως το Δεκέμβριο του 2019.

• Σύστημα δειγματοληψίας για τον έλεγχο εφαρμογής της Οδηγίας.

• Κατάρτιση κατάλληλων μέτρων για τη προώθηση της συμμόρφωσης προς τα περιβαλλοντικά πρότυπα έως το Δεκέμβριο 2012 που περιλαμβάνονται στην παρούσα Οδηγία και για την ελαχιστοποίηση των ενδεχόμενων επιπτώσεων.

Επίσης, στο κείμενο της νέας Οδηγίας αναφέρεται ότι στο πλαίσιο της αναθεώρησης της νομοθεσίας για την ποιότητα του αέρα, ζητείται από την Επιτροπή να εξετάσει το ενδεχόμενο επέκτασης των αυστηρότερων ορίων ΠΕΕΘ στα χωρικά ύδατα των κρατών μελών της Ε.Ε., δηλαδή εντός 12 ναυτικών μιλίων από τις ακτογραμμές τους.

Επισημαίνεται ότι το αναθεωρημένο παράρτημα VI της Marpol επιβάλλει, μεταξύ άλλων, αυστηρότερα όρια περιεκτικότητας των καυσίμων πλοίων σε θείο, τόσο στις ΠΕΕΘ (1,00% από την 1η Ιουλίου 2010 και 0,10% από την 1η Ιανουαρίου 2015), όσο και στις θαλάσσιες περιοχές εκτός των ΠΕΕΘ (3,50 % από την 1η Ιανουαρίου 2012 και, κατ’ αρχήν, 0,50 % από την 1η Ιανουαρίου 2020).

Τα περισσότερα κράτη μέλη οφείλουν, βάσει των διεθνών τους δεσμεύσεων, να απαιτούν από τα πλοία να χρησιμοποιούν στις ΠΕΕΘ καύσιμα μέγιστης περιεκτικότητας σε θείο 1,00 % από την 1η Ιουλίου 2010. «Χρειάζεται από όλους μας παραγωγικός συνδυασμός οικολογικής ευαισθησίας αλλά και απαραίτητου ρεαλισμού», τόνισε ο ευρωβουλευτής ΝΔ, Γώργος Κουμουτσάκος στην παρέμβασή του κατά τη διάρκεια της συζήτησης χαρακτηρίζοντας το τελικό κείμενο της οδηγίας ως «ικανοποιητικό συμβιβασμό». Τόνισε, όμως, τις σοβαρές του ανησυχίες σχετικά με την προβλεπόμενη ρήτρα αναθεώρησης. Η έκθεση εγκρίθηκε με 606 ψήφους υπέρ, 55 κατά και 13 αποχές.