Με επιτυχία στέφθηκε η 5η διημερίδα της ITS Hellas για τα Ευφυή Συστήματα Μεταφορών και τις εξελίξεις στην Ελλάδα

 

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκαν στις 17-18 Δεκεμβρίου 2019 στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, οι εργασίες της 5ης Ετήσιας Διημερίδας του «Ελληνικού Οργανισμού Συστημάτων Ευφυών Μεταφορών – ΙΤS Hellas» με θέμα «Ευφυή Συστήματα Μεταφορών και εξελίξεις στην Ελλάδα». Στη διημερίδα συμμετείχαν ανώτερα κυβερνητικά στελέχη, εκπρόσωποι Δημόσιων φορέων, πρόεδροι και στελέχη ελληνικών επιχειρήσεων που αποτελούν πυλώνες για την ανάπτυξη, την προώθηση και τον εκσυγχρονισμό των Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών στην Ελλάδα.

Φέτος, η Διημερίδα σημείωσε ρεκόρ συμμετοχών αφού προσέλκυσε περισσότερους από 250 συνέδρους, ενώ φιλοξένησε πάνω από 50 διακεκριμένους Έλληνες και ξένους ομιλητές, με μια ισχυρή αντιπροσώπευση από τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Το «παρών» έδωσαν η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας, ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, η Ελληνική Ένωση Βιομηχανιών Ψύχους & Logistics, η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας, ο Σύνδεσμος Εταιρειών Κινητών Εφαρμογών Ελλάδας και το Ινστιτούτο Logistics Management Ελλάδος (ILME), που προσέφεραν την αιγίδα τους για τη διεξαγωγή της διημερίδας.

Τους συνέδρους καλωσόρισε ο Πρόεδρος του ΙΤS Hellas, Πρόεδρος του ILME και Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας TELENAVIS A.E., κ. Κωνσταντίνος Χανιώτης, ο οποίος, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στη σπουδαιότητα της συγκεκριμένης διημερίδας, που αποτελεί πλέον θεσμό για την ανάδειξη της δυναμικής του ελληνικού κλάδου των Μεταφορών. Ο κ. Χανιώτης έθεσε το πλαίσιο της συζήτησης, τονίζοντας ότι στόχος της διημερίδας είναι η ανάδειξη των προκλήσεων και των αναγκών που παρουσιάζει ο κλάδος των Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών για την εξομάλυνσή τους, καθώς και η εξεύρεση μέσα από τον διάλογο των πλέον κατάλληλων λύσεων σε θέματα που εμπίπτουν στην ασφάλεια και την αποδοτικότητα του συστήματος μεταφορών της χώρας.

Τη σκυτάλη έλαβε ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, κ. Νικόλαος Σταθόπουλος, ο οποίος έδωσε έμφαση στον τελικό χρήστη των Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών, τονίζοντας την ανάγκη εμπλοκής του στις διαδικασίες σχηματισμού δεδομένων προς μια ευφυή μελλοντική χρήση των σύγχρονων συστημάτων μεταφορών. Παράλληλα, αναφέρθηκε στην ανάγκη ολοκλήρωσης και χρήσης του Εθνικού Σημείου Πρόσβασης ως μέρος των διαδικασιών σχηματισμού ενός περιβάλλοντος αποτελεσματικότερων, αποδοτικότερων, ασφαλέστερων και φιλικότερων προς τον τελικό χρήστη Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών.

Στη συνέχεια, έλαβε τον λόγο ο υφυπουργός Υποδομών – Μεταφορών, κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο οποίος, αφού όρισε την έννοια των Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών, στάθηκε στα οφέλη της ενσωμάτωσής τους στην καθημερινότητα. Επίσης, επεσήμανε πως ένας από τους βασικούς στόχους του Υπουργείου είναι οι καλύτερες, ολοκληρωμένες και απρόσκοπτες μετακινήσεις, η μείωση των καθυστερήσεων, οι περισσότερο ανταγωνιστικές και ενεργειακά αποδοτικές μεταφορές, καθώς και η μείωση των ατυχημάτων. Ο κ. Κεφαλογιάννης δήλωσε την αμέριστη συμπαράσταση του υπουργείου στις πρωτοβουλίες και τα ερευνητικά προγράμματα που o ITS Hellas έχει θέσει σε εφαρμογή, ενώ δεσμεύτηκε να συμβάλλει ενεργά στην πρακτική εφαρμογή τους.

Χαιρετισμό απηύθυνε επίσης ο Δρ. Άγγελος Αμδίτης, Πρόεδρος της ERTICO-ITS Europe, Αντιπρόεδρος του ΙΤS Hellas και Διευθυντής Έρευνας του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ). Ο κ. Αμδίτης, ως υπεύθυνος διοργάνωσης της διημερίδας, ευχαρίστησε θερμά τους συνέδρους για την παρουσία τους και τη στήριξη στην προσπάθεια ανάδειξης των νέων τάσεων υλοποίησης και εφαρμογής των ΕΣΜ τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Αμδίτης: «Η ηλεκτροκίνηση, η χρήση των επικοινωνιών και της τηλεματικής στις μεταφορές, η βέλτιστη χρήση ενός απίστευτου όγκου δεδομένων που παράγονται στις μεταφορές, η ενσωμάτωση του Internet και του Internet of Τhings στο σύστημα μεταφορών μας, η αυτοματοποίηση οχημάτων, αλλά και συστημάτων μεταφορών, τα έξυπνα διόδια και οι νέες μέθοδοι διαχείρισης και βελτιστοποίησης της κυκλοφορίας και των υποδομών μας (αυτοκινητόδρομοι κ.τλ.) και πολλές άλλες τεχνολογίες εξελίσσουν σταδιακά τις μεταφορές και τις κάνουν ολοένα πιο ευφυείς, συμβάλλοντας με τη σειρά τους στη μεταμόρφωση των αστικών κέντρων σε έξυπνες και βιώσιμες πόλεις» και συμπλήρωσε: «Οι ελληνικές εταιρείες και οι οργανισμοί που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτόν διαθέτουν σήμερα όλη την απαραίτητη τεχνογνωσία και τις ανάλογες συνεργασίες που καθιστούν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους ανταγωνιστικές. Αυτές οι ελληνικές εταιρείες και οι οργανισμοί θα μπορούσαν να συμβάλλουν καθοριστικά στη βιώσιμη ανάπτυξη της χώρας». Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Αμδίτη, για να υλοποιηθεί αυτό το όραμα, θα πρέπει «όλοι οι ενδιαφερόμενοι να εξασφαλίσουν επαρκείς επενδύσεις στην έρευνα και ένα στρατηγικό σχέδιο και πολιτικές που θα επιτρέψουν την εφαρμογή όλων αυτών των νέων ιδεών, αλλά πάνω απ’ όλα, αυτό που έχει κρίσιμη σημασία είναι η συνεχής συνεργασία και η διασταύρωση μεταξύ όλων των ενδιαφερομένων».

Στην εναρκτήρια συνεδρία συμμετείχαν με σύντομες ομιλίες ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Παναγιώτης Σταμπουλίδης,  ο Πρόεδρος της International Road Federation (IRF) και Διευθύνων Σύμβουλος της «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.», κ. Βασίλειος Χαλκιάς, καθώς και ο Πρόεδρος στις Ελληνικές Υποδομές και Οδοί με Διόδια – Hellastron, κ. Σταύρος Σταυρής, οι οποίοι τόνισαν τη σημασία μίας συλλογικής προσπάθειας προσδιορισμού του θεσμικού, ρυθμιστικού πλαισίου και της στρατηγικής που διέπει τους διάφορους τομείς των μεταφορών στην Ελλάδα, για την ευρεία χρήση τεχνολογιών ΤΠΕ στις μεταφορές, αστικές και εμπορευματικές.

Κεντρικός ομιλητής της Διημερίδας ήταν ο Mohamed Mezghani, γενικός γραμματέας της Διεθνούς Ένωσης Δημόσιων Μεταφορών UITP, ο οποίος αναφέρθηκε στην ανάγκη επαναπροσδιορισμού των συστημάτων δημοσίων μεταφορών για την ενίσχυση της βιώσιμης και ασφαλούς κινητικότητας, ενώ επεσήμανε ότι μία από τις βασικές προκλήσεις για τον κλάδο των ΕΣΜ είναι η μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου και η εξασφάλιση μιας ανθρωποκεντρικής κινητικότητας.

Κατά τη διάρκεια της διημερίδας πραγματοποιήθηκαν επτά συνεδρίες, καλύπτοντας βασικές θεματικές αναφορικά με τις διεθνείς εξελίξεις και τις καλές πρακτικές στον τομέα των ΕΣΜ, τις νέες τεχνολογίες ΕΣΜ στην Ελλάδα, τις ανάγκες και προκλήσεις του κλάδου, τη στρατηγική και τις πολιτικές ανάπτυξης των ΕΣΜ για βιώσιμη αστική κινητικότητα, καθώς και τα το ρόλο των ΕΣΜ στις εμπορευματικές μεταφορές. Επιπλέον, έλαβε χώρα μία ακόμα συνεδρία, αφιερωμένη στο ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Crocodile 2.

Οι ενδιαφέρουσες εισηγήσεις και προτάσεις των ομιλητών και των παρευρισκόμενων οδήγησαν σε σημαντικά συμπεράσματα και γόνιμους προβληματισμούς αναφορικά με τη θέσπιση περιβαλλοντικών στόχων, την παροχή κινήτρων προς τους καταναλωτές για στροφή προς τις βιώσιμες λύσεις μεταφορών, την ανάγκη αναθεώρησης της Εθνικής Στρατηγικής για τα ΕΣΜ με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, ώστε να συμπεριληφθούν νέοι τομείς εφαρμογών, όπως οι έξυπνες πόλεις, η έξυπνη αστική κινητικότητα, οι ευφυείς εμπορευματικές μεταφορές κ.ά.

Επίσης, ανέδειξαν την αναγκαιότητα της ανάπτυξης συνεργασιών μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για την επίτευξη της ευρείας χρήσης ΕΣΜ και τη διαλειτουργικότητα των συστημάτων μέσω της προτυποποίησης τεχνολογιών και διαδικασιών. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην αναγκαιότητα ενίσχυσης του κλάδου των ΕΣΜ με νέα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα πλαισιώσουν τις ήδη υπάρχουσες ιδιωτικές επενδύσεις, ενώ σταθμός για τη διευκόλυνση της ελληνικής οικονομίας και των μικρομεσαίων ελληνικών επιχειρήσεων είναι η εφαρμογή φόρο-ελαφρύνσεων, καθώς και η μείωση της γραφειοκρατίας με την απαραίτητη ψηφιοποίηση των διαδικασιών.

Τις εισηγήσεις, τις παρεμβάσεις και τη διαλογική συζήτηση που ακολούθησε επί των επιμέρους θεματικών της διημερίδας πλαισίωσε και η παράλληλη έκθεση που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της Διημερίδας, στην οποία συμμετείχαν σημαίνουσες εταιρείες και δημόσιοι φορείς, παρουσιάζοντας τις τεχνολογικές λύσεις που προτείνουν και τις ερευνητικές δραστηριότητες που επιτελούν στον τομέα των ΕΣΜ. Πιο συγκεκριμένα στην έκθεση συμμετείχαν το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το ΕΠΙΣΕΥ, η “e-Trikala”, η “Telenavis A.E. ”, η “Seability” και το ILME.

Σπουδαία ήταν η παρουσία των χορηγών της Διημερίδας, της “ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε.”, της “Anytime”, της “Optimum” και του ΕΠΙΣΕΥ, η στήριξη των οποίων ήταν καίρια για την διεξαγωγή των εργασιών της.

Μεταξύ των Χορηγών Επικοινωνίας ήταν το περιοδικό Supply Chain & Logistics.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει Περισσότερα από τον συγγραφέα