Κ. Χλωμούδης: Ως μηχανές ανάπτυξης και όχι ως real estate να αντιμετωπιστούν τα λιμάνια της χώρας

Την αποκέντρωση του λιμενικού συστήματος της χώρας με τη δημιουργία περιφερειακών δικτύων, που θα εποπτεύουν και θα ρυθμίζουν τα 900 λιμάνια της χώρας, προτείνει ο πρώην Κοσμήτορας της σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας του Πανεπιστημίου Πειραιά, Κώστας Χλωμούδης.

Σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε προς τιμήν του στο αμφιθέατρο του ιδρύματος, όπου μίλησαν βιντεοσκοπημένα ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης και ο πρόεδρος του ιδρύματος «Μαρία Τσάκος», καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, ο κ. Χλωμούδης ανέφερε ότι «τα λιμάνια θα πρέπει να αντιμετωπιστούν ως μηχανές ανάπτυξης και όχι ως real estate» προσθέτοντας ότι ήρθε η ώρα στο πλαίσιο του περιφερειακού συστήματος στα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα που έχουν οι επιμέρους περιοχές, να δημιουργηθούν κάποιες οντότητες που  θα παίξουν το ρόλο του ρυθμιστή, τη στιγμή που οι δημόσιες αρχές των λιμανιών δεν διαδραματίζουν αυτόν τον ρόλο, αναφέροντας, σε αυτό το σημείο, τις περιπτώσεις της  Θεσσαλονίκης, του Πειραιά, της  Ηγουμενίτσας, του Βόλου και του Ηρακλείου.

Τόνισε ότι αυτά τα περιφερειακά δίκτυα, που θα πρέπει να προσδιοριστούν από την πολιτεία σε αριθμό, θα έχουν την εποπτεία του σχεδιασμού του συνόλου της λιμενικής αγοράς της συγκεκριμένης περιφέρειας που θα συνεργάζεται με την περιφερειακή διοίκηση της τοπικής αυτοδιοίκησης, ανεξαρτήτως ιδιαιτερότητας του παραγόμενου λιμενικού προϊόντος, αν είναι δημόσιο ή ιδιωτικό.

«Εκείνο που έχει σημασία είναι να υπάρχει στα 900 λιμάνια έλεγχος και εποπτεία και όχι το αδιοίκητο καθώς υπάρχουν αρκετά ορφανά λιμάνια που δεν έχουν κανένα, ούτε καν φορέα διαχείρισης» ανέφερε ο καθηγητής και συμπλήρωσε: «Δεν μπορεί να είναι η γενική γραμματεία λιμένων και λιμενικής πολιτικής εκείνη που θα «μανατζάρει» από το τηλέφωνο το κάθε τερματικό ή την κάθε λιμενική υποδομή ανά την Ελλάδα, υπογραμμίζοντας ότι στόχος είναι να οδηγηθούμε σε ένα πιο ολοκληρωμένο και βιώσιμο εθνικό λιμενικό σύστημα για την οικονομία, την ανάπτυξη της χώρας και την εδαφική συνοχής μιας ιδιότυπης χώρας λόγω της πολυνησιωτικότητας και συμμόρφωση των λιμένων με τα εθνικά δίκτυα εφοδιασμού και μεταφορών με έμφαση στην τοπική ανάπτυξη.

Ο κ. Χλωμούδης πρόσθεσε, εξάλλου, ότι η εθνική λιμενική πολιτική πρέπει και μπορεί να προχωρήσει με βάση το ευρωπαϊκό μοντέλο, καθώς  αυτό που ισχύει σήμερα δεν έχει καμία σχέση με την Ευρώπη. Επανέλαβε ότι θα πρέπει να προσδιοριστεί ο ρόλος της λιμενικής αρχής, που σε ένα αναπτυγμένο λιμάνι δεν παράγει λιμενικές υπηρεσίες, αλλά εποπτεύει, ελέγχει και  σχεδιάζει, ενσωματώνοντας δυναμικές της τεχνολογίας, των νόμων και εξελίξεων στα πολιτικοοικονομικά  κοινωνικά περιβαλλοντικά  νομοθετικά δεδομένα που μεταβάλλονται διαρκώς. «Υποστηρίζω ότι αυτή η ολιστική προσέγγιση θα διαμορφώνει όρους και συνεργασιμότητας και ανταγωνιστικότητας ενός ολοκληρωμένου συστήματος στην χώρα και είναι αυτή που θα αποτελέσει βασικό χαρακτηριστικό για τον καλό τρόπο της διακυβέρνησης των συντελεστών παραγωγής, δηλαδή των πόρων που έχει ξοδέψει η χώρα για να φτιαχτούν αυτές οι υποδομές. Αυτή η πρόταση μας είναι αναγκαία νομίζω, διότι επιβάλει στην ουσία την ενίσχυση της διαδικασίας παραχωρήσεων με δικαιώματα όμως και όχι των μετοχών και έχει μεγάλη σημασία αυτή η διαφορά» είπε.

Σε αυτό το σημείο, ο κ.  Χλωμούδης ανέφερε ότι, στην Ευρώπη, η παρουσία ισχυρών δημόσιων αρχών διοίκησης των λιμανιών ενισχύει την ιδιωτική πρωτοβουλία ταυτόχρονα, με παράλληλη επαρκή δυνατότητα άσκησης δημόσιας ουσιαστικής εποπτείας ελέγχου και ρύθμισης όποτε χρειαστεί. Τόνισε τέλος ότι με βάση τις κατακτήσεις στον ευρωπαϊκό χώρο, αυτό δεν μπορεί να γίνει αν δεν επανέλθει η ρυθμιστική αρχή λιμένων στο γενεσιουργό της κείμενο ίδρυσης της η να καταργηθεί εντελώς και να αναζητηθεί ένας άλλος τρόπος αντιμετώπισης των προβλημάτων της διαχείρισης των λιμένων.