
Η MAN ξεκινά τη σειριακή παραγωγή ηλεκτρικών φορτηγών MAN eTruck
Ένα ιστορικό ορόσημο για την MAN Truck & Bus: ξεκίνησε η σειριακή παραγωγή ηλεκτρικών φορτηγών. Ο CEO της MAN, Alexander Vlaskamp και το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου για την Παραγωγή και Εφοδιαστική Aλυσίδα, Michael Kobriger, μαζί με τον ευρωβουλευτή και πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, Manfred Weber, έδωσαν το έναυσμα από το εργοστάσιο του Μονάχου. Πλέον, φορτηγά diesel και ηλεκτρικά θα παράγονται με έναν πλήρως ενσωματωμένο μικτό τρόπο παραγωγής στην ίδια γραμμή.
Το μέλλον της MAN ξεκινά τώρα
Ο Alexander Vlaskamp δήλωσε: «Η έναρξη της σειριακής παραγωγής των ηλεκτρικών μας φορτηγών είναι ιστορική. Σηματοδοτεί μια καμπή στην ιστορία μας! Το μέλλον της MAN ξεκινά τώρα. Η ομάδα της MAN είναι περήφανη που διαμορφώνει ενεργά τον μετασχηματισμό από το diesel στην ηλεκτροκίνηση. Τα αποδοτικά μας ηλεκτρικά φορτηγά θα κάνουν πραγματικότητα τις μεταφορές χωρίς εκπομπές σε τοπικό επίπεδο. Σημαντικό βήμα για να γίνουμε κλιματικά ουδέτεροι έως το 2050. Επενδύσαμε σχεδόν 400 εκατομμύρια ευρώ στην Έρευνα & Ανάπτυξη για να είμαστε σε θέση να προσφέρουμε το υπάρχον χαρτοφυλάκιο φορτηγών μας και με ηλεκτρική μετάδοση. Η σειρά καλύπτει εύρος από 12 έως 50 τόνους και περιλαμβάνει οχήματα κάθε τύπου, από απορριμματοφόρα έως φορτηγά μεγάλων αποστάσεων. Έχουμε κάνει τη δουλειά μας. Στόχος μας είναι να παραδώσουμε τα πρώτα 1.000 ηλεκτρικά φορτηγά μέχρι το τέλος του έτους. Ανάλογα με τη χρήση τους και το ενεργειακό μείγμα ηλεκτροπαραγωγής, η ενέργεια αυτή θα μπορούσε να εξοικονομήσει εκπομπές CO₂ αντίστοιχες με εκείνες μιας μικρής πόλης. Πρόκειται για τεράστια μόχλευση! Οι πολιτικοί οφείλουν πλέον να χαράξουν τη σωστή πορεία όσον αφορά στην επέκταση των υποδομών και την τιμολόγηση του CO₂, ώστε η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης να συνεχίσει να επιταχύνεται».
Ο Manfred Weber πρόσθεσε: «Η καινοτομία και η τεχνολογία δεν είναι μόνο το κλειδί για την οικονομική επιτυχία και τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης, αλλά είναι επίσης ζωτικής σημασίας για τη συμφιλίωση των στόχων της οικονομικής και της κλιματικής πολιτικής. Η MAN πρωτοστατεί με το ηλεκτρικό φορτηγό της και δείχνει πώς μπορεί να είναι η μεταφορά εμπορευμάτων με χαμηλότερες εκπομπές».
Το Μόναχο έτοιμο για την ηλεκτροκίνηση: ντίζελ και ηλεκτρικά στην ίδια γραμμή
Ο Michael Kobriger, μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου για την Παραγωγή και τη Λογιστική, ανέφερε: «Επενδύουμε περίπου ένα δισεκατομμύριο ευρώ στην μετατροπή των ευρωπαϊκών εργοστασίων μας σε ηλεκτροκίνηση κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας -μεγάλο μέρος του ποσού αυτού στην Γερμανία. Αυτό αποτελεί, επίσης, ένα ισχυρό μήνυμα βιομηχανικής πολιτικής για τη Βαυαρία ως επιχειρηματική τοποθεσία, καθώς διαμορφώνουμε ενεργά τη μεταμόρφωση στην Νυρεμβέργη και το Μόναχο».
Η μεταμόρφωση είναι, πλέον, σαφώς ορατή στο κύριο εργοστάσιο της MAN. Η μέγιστη παραγωγική ικανότητα ανέρχεται σήμερα σε περίπου 100 φορτηγά την ημέρα, ανεξάρτητα από τον τύπο κίνησης. Η κατασκευή ενός φορτηγού διαρκεί περίπου οκτώ ώρες.
«Η παραγωγή ηλεκτρικών ή ντιζελοκίνητων φορτηγών σε μία μόνο γραμμή μπορεί να προσαρμοστεί με ευελιξία στις εξελίξεις της αγοράς, και τα οχήματα μπορούν να κατασκευαστούν ακριβώς με τη σειρά που τα παραγγέλνουν οι πελάτες. Αυτό το καινοτόμο concept συνοδεύεται από εκτεταμένες αλλαγές κατά μήκος της γραμμής συναρμολόγησης καθώς και στην αλυσίδα εφοδιασμού και τη λογιστική» τόνισε ο Kobriger.
Για παράδειγμα, ενώ οι κινητήρες εσωτερικής καύσης εξοπλίζονται αρχικά με άξονες, δεξαμενές και συστήματα εξάτμισης, τα ηλεκτρικά μοντέλα εξοπλίζονται με δύο μπαταρίες κάτω από την καμπίνα μαζί με άλλα ηλεκτρικά εξαρτήματα -το λεγόμενο power pack. Περισσότεροι από 5.000 εργαζόμενοι έχουν εκπαιδευτεί στην τεχνολογία υψηλής τάσης για αυτή τη μεταμόρφωση.
700 ηλεκτρικά φορτηγά πωλήθηκαν – Αυτονομία έως 740 χιλιόμετρα χωρίς φόρτιση
Πριν από την έναρξη της μαζικής παραγωγής, η MAN έχει ήδη κατασκευάσει σχεδόν 200 ηλεκτρικά φορτηγά προ σειράς και τα έχει παραδώσει στους πελάτες. Αυτά τα οχήματα έχουν ήδη διανύσει περίπου δύο εκατομμύρια χιλιόμετρα σε πραγματική χρήση από πελάτες σε ευρωπαϊκούς δρόμους -μερικά με ημερήσιες διαδρομές έως 850 χιλιόμετρα και πολύ χαμηλή κατανάλωση 97 kWh ανά 100 χιλιόμετρα κατά μέσο όρο. Η MAN έχει ήδη λάβει περίπου 700 παραγγελίες για ηλεκτρικά φορτηγά.
Το ηλεκτρικό φορτηγό είναι ιδιαίτερα ελκυστικό για χρήση στην αυτοκινητοβιομηχανία, μεταξύ άλλων, καθώς o τράκτορας με χαμηλού ύψους σασί είναι ο μοναδικός στην αγορά με ύψος πετάλου ζεύξης μόλις 950 mm και μεταξόνιο 3,57 μέτρων. Αυτό σημαίνει ότι είναι, επίσης, δυνατή η πλήρως ηλεκτρική μεταφορά με εσωτερικό ύψος φόρτωσης τριών μέτρων. Ο ηλεκτρικός τράκτορας με χαμηλού ύψους σασί χρησιμοποιείται ήδη στο Wolfsburg και την Βαυαρία για την προμήθεια αυτοκινήτων σε διάφορα προφίλ διαδρομών.
Ένα άλλο πλεονέκτημα του ηλεκτρικού φορτηγού είναι οι τρεις έως έξι αρθρωτές μπαταρίες NMC, οι οποίες προέρχονται από το εργοστάσιο της MAN στην Νυρεμβέργη και προσφέρουν συνολική ακαθάριστη χωρητικότητα έως 534 kWh. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να καλυφθούν έως 500 χιλιόμετρα χωρίς επαναφόρτιση. Για ακόμα μεγαλύτερες αποστάσεις, υπάρχει ακόμα και μια προαιρετική έβδομη μπαταρία, η οποία καθιστά δυνατή την οδήγηση έως και 740 χιλιομέτρων με την ισχύ της μπαταρίας χωρίς επαναφόρτιση.
Πρωτοπόρος και στα ηλεκτρικά λεωφορεία
Η MAN προσφέρει ήδη όχι μόνο την ευρύτερη γκάμα ηλεκτρικών φορτηγών, αλλά και ηλεκτρικών λεωφορείων. Υπάρχουν πάνω από ένα εκατομμύριο επιλογές διαμόρφωσης μόνο για τα ηλεκτρικά φορτηγά, προσφέροντας εξατομικευμένες λύσεις για όλες τις συνήθεις εφαρμογές μεταφοράς. Η MAN είναι ηγέτης στην αγορά της Ευρώπης για τα ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία, τα οποία κατασκευάζονται εδώ και αρκετό καιρό στο εργοστάσιό της στο Starachowice της Πολωνίας και ήταν, επίσης, ο πρώτος ευρωπαϊκός κατασκευαστής που παρουσίασε ένα ηλεκτρικό πούλμαν στην Άγκυρα. Πάνω από 2.500 λεωφορεία MAN με ηλεκτρική κίνηση με μπαταρία βρίσκονται σήμερα σε λειτουργία σε ευρωπαϊκές πόλεις. Στο νέο μοντέλο, αυτά θα είναι εξοπλισμένα με μπαταρίες από τη Νυρεμβέργη, όπως και τα φορτηγά. Η MAN έχει επενδύσει 250 εκατομμύρια ευρώ στην κατασκευή μιας μονάδας παραγωγής μπαταριών εκεί.
Ουδέτερο CO2 έως το 2050
Η MAN Truck & Bus στοχεύει να γίνει ουδέτερη ως προς τις εκπομπές CO2 έως το 2050. Η ηλεκτροκίνηση του στόλου οχημάτων είναι απαραίτητη για την επίτευξη των στόχων βιωσιμότητας, καθώς περίπου το 95% των συνολικών εκπομπών της MAN προέρχεται από τα οχήματά της που βρίσκονται σε λειτουργία. Τα ηλεκτρικά φορτηγά είναι, επίσης, εξαιρετικά σημαντικά για την επίτευξη των τρεχόντων στόχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το CO2: η MAN στοχεύει να παραδώσει περισσότερα από 1.000 ηλεκτρικά φορτηγά στους πελάτες της έως το 2025. Σε σύγκριση με 1.000 ντιζελοκίνητα φορτηγά με ετήσια χιλιομετρική απόσταση 120.000 χιλιομέτρων και μέση κατανάλωση 24 λίτρων, αυτά τα πρώτα ηλεκτρικά φορτηγά θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν έως και 80.000 τόνους CO2 σε ένα έτος, εάν τροφοδοτούνταν με 100% πράσινη ηλεκτρική ενέργεια. Αυτό ισοδυναμεί περίπου με τις ετήσιες εκπομπές CO2 μιας μικρής γερμανικής πόλης.
Συνέντευξη με τον Alexander Vlaskamp, CEO της MAN Truck & Bus, για την έναρξη της σειριακής παραγωγής του νέου MAN eTruck
- Κύριε Vlaskamp, έχετε χαρακτηρίσει την έναρξη της σειριακής παραγωγής του ηλεκτρικού φορτηγού ως μια «ιστορική στιγμή» για την MAN. Τι κάνει αυτήν την ημέρα τόσο ξεχωριστή;
Alexander Vlaskamp: Η έναρξη της σειριακής παραγωγής των ηλεκτρικών μας φορτηγών αποτελεί ορόσημο στην ιστορία της MAN. Κατασκευάζουμε πετρελαιοκίνητα φορτηγά για πάνω από 100 χρόνια. Τώρα έχουμε επιτυχώς ξεκινήσει τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Αυτό δεν αποτελεί μόνο τεχνολογική πρόοδο, αλλά και σαφή δέσμευση για τη βιωσιμότητα της εταιρείας μας στο μέλλον και για τη βιώσιμη κινητικότητα στα επαγγελματικά οχήματα.
- Τι σημαίνει αυτή η κίνηση για την εταιρεία σε πρακτικό επίπεδο;
Alexander Vlaskamp: Το εργοστάσιό μας στο Μόναχο μπορεί πλέον να παράγει τόσο πετρελαιοκίνητα, όσο και ηλεκτρικά φορτηγά στην ίδια γραμμή παραγωγής -κάτι που αποτελεί σχεδιαστικό και λογιστικό επίτευγμα. Αυτή η μεικτή παραγωγή μας δίνει μέγιστη ευελιξία: μπορούμε να παράγουμε έως και 100 οχήματα την ημέρα, ακριβώς σύμφωνα με τις ανάγκες των πελατών μας, είτε πετρελαιοκίνητα είτε ηλεκτρικά. Αυτό είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα του πώς οι παραδοσιακές βιομηχανικές εταιρείες μπορούν να αγκαλιάσουν επιτυχώς την τεχνολογική μετάβαση.
- Ποιες επενδύσεις κρύβονται πίσω από αυτήν τη μεταμόρφωση;
Alexander Vlaskamp: Πολύ μεγάλες. Μόνο στην ανάπτυξη των νέων μοντέλων eTruck έχουμε επενδύσει 400 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης, επενδύουμε περίπου ένα δισεκατομμύριο ευρώ στην ηλεκτροκίνηση των ευρωπαϊκών μας εργοστασίων μέσα στη δεκαετία -μεγάλο μέρος αυτών στην Γερμανία. Στο Νυρεμβέργη, για παράδειγμα, έχουμε επενδύσει περίπου 250 εκατομμύρια ευρώ για την υλοποίηση της δικής μας παραγωγής μπαταριών. Αυτό αποτελεί ισχυρό μήνυμα σε επίπεδο βιομηχανικής πολιτικής, όχι μόνο για την Γερμανία, αλλά και για την Ευρώπη.
- Τι χαρακτηρίζει το νέο MAN eTruck σε τεχνολογικό επίπεδο;
Alexander Vlaskamp: Τα eTrucks μας προσφέρουν αυτονομία έως και 740 χιλιόμετρα -χάρη σε ένα αρθρωτό σύστημα έως και επτά μπαταριών. Υπάρχουν πάνω από ένα εκατομμύριο επιλογές διαμόρφωσης -από απορριμματοφόρα μέχρι φορτηγά μεγάλων αποστάσεων. Ιδιαίτερης σημασίας είναι o τράκτορας με χαμηλού ύψους σασί με ύψος πετάλου ζεύξης μόλις 950 mm και ταυτόχρονα το πιο κοντό μεταξόνιο, ιδανικό για τη μεταφορά αυτοκινήτων και μοναδικό στην αγορά μέχρι σήμερα.
- Ποια είναι η ανταπόκριση των πελατών μέχρι στιγμής;
Alexander Vlaskamp: Πολύ θετική. Τα προπαραγωγικά οχήματά μας έχουν ήδη διανύσει πάνω από δύο εκατομμύρια χιλιόμετρα σε χρήση από πελάτες με ημερήσια διαδρομή έως και 850 χιλιόμετρα. Η μέση κατανάλωση μόλις 97 kWh ανά 100 χιλιόμετρα είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή. Με ευνοϊκές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας, ειδικά με φόρτιση σε αμαξοστάσια που χρησιμοποιούν φωτοβολταϊκά συστήματα, τα οχήματα μπορούν να αποσβέσουν το κόστος τους σε λιγότερο από τρία χρόνια. Αυτό δείχνει ότι τα eTrucks μας είναι ήδη οικονομικά ανταγωνιστικά σε σχέση με τα πετρελαιοκίνητα. Αυτό προκαλεί επίσης το ενδιαφέρον των πελατών μας: έχουμε ήδη λάβει περίπου 700 παραγγελίες! Αλλά και οι οδηγοί είναι ενθουσιασμένοι. Πολύ ροπή από το πρώτο δευτερόλεπτο και ένας ήσυχος, με χαμηλές δονήσεις χώρος εργασίας. Σχεδόν όλοι βγαίνουν με χαμόγελο μετά την πρώτη διαδρομή τους.
- Ποιο ρόλο παίζει το eTruck στους στόχους της MAN για το κλίμα;
Alexander Vlaskamp: Κεντρικό. Περίπου το 95% των εκπομπών CO₂ παράγεται κατά τη λειτουργία του οχήματος. Με την ηλεκτροκίνηση του στόλου μας, συμβάλλουμε αποφασιστικά στην απολιγνιτοποίηση των μεταφορών. Ακόμη και με τα πρώτα 1000 eTrucks, θα μπορούσαμε να εξοικονομήσουμε έως και 80.000 τόνους CO₂ ετησίως με τη χρήση 100% ανανεώσιμης ενέργειας που ισοδυναμεί περίπου με τις εκπομπές μιας μικρής γερμανικής πόλης.
- Τι περιμένετε από τους πολιτικούς για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης;
Alexander Vlaskamp: Εμείς έχουμε αναλάβει δράση. Τώρα είναι η σειρά των πολιτικών. Χρειάζονται σαφείς και αξιόπιστοι κανόνες για να διασφαλιστεί ότι η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα συνεχίσει να κερδίζει δυναμική. Αυτό περιλαμβάνει, για παράδειγμα, μια μόνιμη απαλλαγή διοδίων για τα ηλεκτρικά φορτηγά. Επίσης, απαιτείται η μαζική επέκταση της υποδομής φόρτισης στην Ευρώπη με 50.000 δημόσια σημεία φόρτισης, εκ των οποίων 35.000 με συστήματα Megawatt Charging Systems (MCS), και 300.000 σημεία φόρτισης σε αμαξοστάσια μέχρι το 2030. Τα πρόστιμα για τις παραβάσεις CO₂ πρέπει να περιοριστούν σε ρεαλιστικά επίπεδα.
- Τι εννοείτε με ρεαλιστικά;
Alexander Vlaskamp: Προς το παρόν, τα πρόστιμα στον τομέα των επαγγελματικών οχημάτων είναι 25 φορές υψηλότερα απ’ ό,τι στα επιβατικά αυτοκίνητα. Αυτό δεν είναι αναλογικό. Και ένα ακόμα σημείο: ο έλεγχος της νομοθεσίας για τις εκπομπές CO₂ θα πρέπει να προωθηθεί χρονικά και για τα επαγγελματικά οχήματα. Το τρέχον ρυθμιστικό πλαίσιο θέτει σε κίνδυνο το μέλλον της ευρωπαϊκής βιομηχανίας επαγγελματικών οχημάτων, κάτι που δεν μπορούμε να αντέξουμε, ειδικά υπό το πρίσμα της παγκόσμιας πολιτικής αβεβαιότητας.
- Τι σημαίνει αυτή η ημέρα για εσάς προσωπικά;
Alexander Vlaskamp: Όλη η ομάδα της MAN εργαζόταν για αυτή τη στιγμή επί πολλά χρόνια. Για αυτό είμαι περήφανος για όλη την ομάδα μας. Για όλους όσους συμμετείχαν σε αυτή τη μεταμόρφωση. Σήμερα αποδεικνύουμε ότι η MAN μπορεί να αλλάξει και διαμορφώνουμε ενεργά το μέλλον της κινητικότητας.