Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει ευελιξία στους στόχους CO2

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε πρόσφατα μια στοχευμένη τροποποίηση του κανονισμού που ορίζει πρότυπα απόδοσης εκπομπών CO2 για νέα αυτοκίνητα και van, με τη σχετική τροπολογία να εισαγάγει ένα μέτρο ευελιξίας για τους στόχους CO2 μεταξύ 2025 και 2027.

Αναλυτικότερα, το προτεινόμενο μέτρο ευελιξίας επιτρέπει την αξιολόγηση της συμμόρφωσης των κατασκευαστών με τους στόχους CO2 για το 2025, το 2026 και το 2027, υπολογίζοντας τον μέσο όρο της απόδοσής τους για ολόκληρη την τριετή περίοδο, αντί για ετήσια. Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει στους κατασκευαστές να εξισορροπούν τυχόν υπερβολικές ετήσιες εκπομπές, υπερκαλύπτοντας τον στόχο κατά τα υπόλοιπα έτη.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, αυτή η πρόσθετη ευελιξία θα συμβάλλει στην διασφάλιση της ικανότητας του κλάδου να επενδύει στην καθαρή μετάβαση, διατηρώντας τον στόχο του 2025 και, παράλληλα, κρατώντας τη βιομηχανία σε τροχιά για τον επόμενο γύρο μειώσεων εκπομπών. Κοινός στόχος είναι να καταστεί το σύστημα μεταφορών της ΕΕ πιο βιώσιμο και να τεθούν οι οδικές μεταφορές σε σταθερή πορεία προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών το 2050.

«Η εξαιρετικά καινοτόμος αυτοκινητοβιομηχανία μας απελευθερώνεται για να συμβάλλει στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής αλλά και να διατηρήσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα στις παγκόσμιες αγορές» δήλωσε η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen.

Σημειώνεται πως η παραπάνω πρόταση ανακοινώθηκε ως μέρος του Σχεδίου Βιομηχανικής Δράσης της Επιτροπής για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, που εγκρίθηκε στις 5 Μαρτίου 2025. Το εν λόγω σχέδιο ακολούθησε τον Στρατηγικό Διάλογο για το Μέλλον της Αυτοκινητοβιομηχανίας που ξεκίνησε από την Πρόεδρο Ursula von der Leyen, στις 30 Ιανουαρίου 2025, και περιλάμβανε ανοιχτή δημόσια διαβούλευση και πολλαπλές συζητήσεις με τους περισσότερους εταίρους του κλάδου. Η Επιτροπή καλεί τους συννομοθέτες να καταλήξουν σε συμφωνία σχετικά με αυτήν την τροπολογία χωρίς καθυστέρηση, προκειμένου να διασφαλιστεί η προβλεψιμότητα και βεβαιότητα για την αυτοκινητοβιομηχανία και τους επενδυτές.