Επτά σημαντικά ελληνικά έργα πήραν πράσινο φως από τον Χρηματοδοτικό Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη»
Εγκρίθηκε η χρηματοδότηση 7 ελληνικών έργων, συνολικού προϋπολογισμού 661.756.515 ευρώ, κατά τη συνεδρίαση της Συντονιστικής Επιτροπής του Χρηματοδοτικού Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF), που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες. Το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που εκπροσώπησε τη χώρα στην συνεδρίαση, ανακοίνωσε ότι εγκρίθηκαν επενδύσεις για την αναβάθμιση υποδομών σιδηροδρομικών αξόνων, προσαρμογή σε σύγχρονες προδιαγραφές διαλειτουργικότητας και ασφάλειας καθώς και η αναβάθμιση της υπάρχουσας υποδομής.
Επιπλέον, εγκρίθηκαν έργα για την εγκατάσταση νέων συστημάτων τηλεδιοίκησης και προσαρμογής στα σύγχρονα Πληροφοριακά Συστήματα, την αναβάθμιση των τηλεπικοινωνιών και των σηράγγων καθώς και την εγκατάσταση ηλεκτροδότησης.
Το μεγαλύτερο από τα εγκριθέντα έργα είναι η αναβάθμιση της γραμμής μήκους περίπου 52 χλμ. από το Κέντρο Αχαρνών μέχρι τον Σταθμό Οινόης, με συνολικό προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 240 εκατ. ευρώ. Το έργο περιλαμβάνει κατασκευές γεφυρών, σηράγγων και διαβάσεων, ενίσχυση ανθεκτικότητας της γραμμής, ανακατασκευή του σιδηροδρομικού σταθμού (ΣΣ) Οινόης, κατασκευή σε νέα θέση για το ΣΣ Οινοφύτων και βελτίωση του επιπέδου ασφαλείας κυκλοφορίας στον ΣΣ Αλιάρτου.
Αναβαθμίζεται, επίσης, η υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή Πύθιο – Ορμένιο, έργο με προϋπολογισμό περίπου 220 εκατ. ευρώ, που θα διευκολύνει τις εμπορευματικές μεταφορές με την Βουλγαρία και την Τουρκία. Η αναβάθμιση της γραμμής θα συμβάλλει στην δημιουργία του προτεινόμενου διαδρόμου Sea2Sea, που θα συνδέει το Αιγαίο με την Μαύρη Θάλασσα και τον ποταμό Δούναβη.
Η υφιστάμενη Σιδηροδρομική Γραμμή Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα (στο τμήμα Μουριές έως Προμαχώνα) αναβαθμίζεται ως προς την υποδομή και επιδομή της, χρηματοδοτούνται μελέτες ώστε να ενταχθεί σε ηλεκτροδοτούμενο δίκτυο, ενώ ολοκληρώνεται η μελέτη ηλεκτροκίνησης για το σύνολο της γραμμής Θεσσαλονίκης-Προμαχώνα (έργο με συνολικό προϋπολογισμό 144 εκατ. ευρώ).
Εγκαθίσταται, επίσης, σύστημα σηματοδότησης στην σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ Σ.Σ Λιοσίων και περιοχής ελέγχου Σ.Σ. Κορίνθου με ETCS και τηλεδιοίκηση, και πιστοποίηση σύμφωνα με τις απαιτήσεις διαλειτουργικότητας και ασφάλειας, με συνολικό προϋπολογισμό περίπου 28 εκατ. ευρώ.
Ένα ακόμα σημαντικό έργο αφορά την κατασκευή υποδομών ηλεκτροφόρτισης/ηλεκτροδότησης στο λιμάνι της Ραφήνας και μελέτες για την ηλεκτροφόρτιση σε άλλα ελληνικά λιμάνια, που θα συμβάλλουν στην μείωση εκπομπών άνθρακα: έργο συμβατό με τον στόχο για «μια πιο πράσινη και ανθεκτική Ευρώπη χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα».
Τέλος, εγκρίθηκαν δύο έργα που αφορούν καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις για την μείωση εκπομπών ρύπων των αεροπορικών πτήσεων και τη δημιουργία μιας εθνικής πλατφόρμας εγγράφων μεταφορών που θα εναρμονίζεται με το διασυνοριακό σύστημα ηλεκτρονικών Πυλών Πληροφοριών στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών.
Ο Μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» αποτελεί βασικό χρηματοδοτικό μέσο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που στοχεύει στην ενοποίηση των δικτύων μεταφορών, ενέργειας και τηλεπικοινωνιών. Επιπλέον, διευκολύνει τη διασυνοριακή συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών, ενώ προσφέρει οικονομική υποστήριξη σε έργα μέσω καινοτόμων χρηματοδοτικών μέσων, προσελκύοντας περαιτέρω χρηματοδότηση από τον ιδιωτικό τομέα και άλλους δημόσιους φορείς.