Επετειακή 10χρονη, η πρώτη φετινή συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής

Τέθηκαν οι 20 στόχοι για την επόμενη 4ετία

Με πλήρη και ανανεωμένη -καθώς πρόσφατα προστέθηκαν νέα μέλη από την αγορά- σύνθεση, συνεδρίασε το απόγευμα της Τετάρτης 30 Οκτωβρίου, το Εθνικό Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής, υπό την προεδρία του δρ. Θανάση Ζηλιασκόπουλου και με την συμμετοχή του υπουργού Ανάπτυξης κ. Τ. Θεοδωρικάκου, του υφυπουργού Μεταφορών κ. Β. Οικονόμου, αλλά και την παρουσία της γενικής γραμματέως Βιομηχανίας, Β.Λοϊζου, του γενικού γραμματέα Εμπορίου, Σ. Αναγνωστόπουλου, και της γενικής γραμματέως Μεταφορών, Δ. Παληαρούτα.

Ύστερα από την γνωριμία των 40 και άνω υψηλόβαθμων στελεχών της αγοράς με τους κ.κ. υπουργούς, ο κ. Θεοδωρικάκος ανέδειξε την κομβική σημασία των logistics στον παραγωγικό μετασχηματισμό της πατρίδας μας και επισήμανε πως η αύξηση της συμμετοχής των logistics στο ΑΕΠ της χώρας αποτελεί στρατηγικό στόχο της κυβέρνησης. Μάλιστα επεσήμανε, πως η  κυβέρνηση – μέσω της προηγούμενης Κυβερνητικής Επιτροπής – έχει υιοθετήσει την Εθνική Στρατηγική για:

  • Αποτελεσματικά εθνικά Logistics που θα κάνουν φτηνότερες και γρηγορότερες τις μεταφορές και τη διαχείριση των προϊόντων από το σημείο παραγωγής στο σημείο κατανάλωσης, συμπεριλαμβανομένων και όλων των ενδιάμεσων σταδίων αποθήκευσης και τυποποίησης.
  • Συνεχίζουμε να στηρίζουμε το όραμα ώστε η Ελλάδα να γίνει πύλη εισόδου για την Ευρώπη αλλά και παγκόσμιο διαμετακομιστικό κέντρο.
  • Στην πρόσφατη Στρατηγική αναδεικνύεται ο σημαντικός ρόλος των ψηφιοποίησης της Εφοδιαστικής και η επιτακτική ανάγκη να μειωθεί το ανθρακικό αποτύπωμα των δραστηριοτήτων της. Αυτοί είναι πολύ σημαντικοί στόχοι που εναρμονίζονται με τις γενικότερες πολιτικές της Κυβέρνησης για την παραγωγική ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας.

Όπως είπε “αναγνωρίζουμε ότι η Εφοδιαστική συμμετέχει αυξανόμενα στο ΑΕΠ της χώρας μας, σχεδόν 12%, το οποίο αν και είναι εντυπωσιακό, ακόμη όμως υστερεί από ευρωπαϊκές χώρες με παρόμοια χαρακτηριστικά, δηλαδή με σημαντικά λιμάνια και πύλες εισόδου παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων”. Επεσήμανε ότι ο στόχος για άνοδο από το no19 του LPI στην πρώτη δεκάδα, είναι φιλόδοξος και απαιτεί την σύμπνοια αγοράς και πολιτείας, εξαίροντας τον ρόλο του συμβουλίου που διαδραματίζει ακριβώς αυτό τον σκοπό.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο χαιρετισμός του υφυπουργού Μεταφορών κ. Οικονόμου, ο οποίος επεσήμανε τον ρόλο της πολιτείας στην ανάληψη και ουσιαστικά στην εκτέλεση των πρωτοβουλιών ώστε να προχωρήσουν γοργότερα οι ληφθείσες αποφάσεις για την αναβάθμιση του κλάδου, ώστε να μπορούμε όντως να μιλάμε για έναν κομβικό ρόλο της χώρας ως HUB στην ευρύτερη περιοχή. Έδωσε ως παράδειγμα την μετακίνηση των πρακτορείων διαμεταφοράς από τον Βοτανικό στην Φυλή -κίνηση που αναμενόταν 30 και πλέον χρόνια και επεσήμανε ότι η πολιτεία αναμένει και άλλες προτάσεις από το Συμβούλιο, προτάσεις που να νομοθετούνται εύκολα, να λύνουν χρόνια προβλήματα και να είναι προς όφελος της αγοράς και του στόχου της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας.

20 δράσεις στην ατζέντα του Συμβουλίου για τα επόμενα χρόνια

Στο δεύτερο μέρος της συνεδρίασης, αναλύθηκαν από τον πρόεδρο του Συμβουλίου, Θανάση Ζηλιασκόπουλο, οι δράσεις που θα το απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια, οι οποίες αριθμητικά ανέρχονται στις 20, αλλά όπως και ο ίδιος χαρακτηριστικά είπε “θα βρίσκονται σε συνεχή ζύμωση και αναμόρφωση, καθώς αποτελούν εν πολλοίς τον απολογισμό των προηγούμενων χρόνων του Συμβουλίου, και κάποιες θα βγουν σύντομα από την 20άδα -όπως η μετεγκατάσταση των διαμεταφορέων στην Φυλή, αλλά και η προώθηση των logistics centers σε Θριάσιο Ι & ΙΙ αλλά και τον Γκόνο στην Θεσσαλονίκη, η ψηφιοποίηση μέσω eFTI- ενώ κάλεσε τα μέλη του Συμβουλίου να δουλέψουν σε ομάδες για να ενταχθούν στις δράσεις νέα ζητήματα που απασχολούν την βιομηχανία της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Στο πλαίσιο της 20άδας είναι προφανώς η αναθεώρηση του νόμου για την Εφοδιαστική Αλυσίδα, η ένταξη επιμέρους τομέων και σε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως ο Αναπτυξιακός Νόμος (2022-23), το ΕΣΠΑ κ.λπ., ενώ έγινε σοβαρή συζήτηση για το πώς το Συμβούλιο μπορεί να εισηγηθεί στην κυβερνητική επιτροπή μέτρα και δράσεις που να αφορούν σε ζητήματα όπως:

  • η αναβάθμιση των Οδικών μεταφορών / η πιθανότητα επιδότησης για το τροχαίο υλικό κατά τα παραδείγματα άλλων ευρωπαϊκών κρατών/ η λύση του προβλήματος της έλλειψης οδηγών
  • η απαραίτητη αναβάθμιση των σιδηροδρομικών μεταφορών, τουλάχιστον σε επίπεδο εμπορευματικών συνδέσεων
  • η διακυβερνησιμότητα των Διαδρόμων ΤΕΝ-Τ 10, 7 και ίσως του 4
  • η διευκόλυνση των logistics υπηρεσιών της νησιωτικής Ελλάδας
  • η προώθηση των ΑΚΕΕ
  • η ενίσχυση των επιχειρήσεων για μείωση του ανθρακικού τους αποτυπώματος, και η διασύνδεση των ενισχύσεων με τον νέο κλιματικό νόμο
  • η χωροταξική τακτοποίηση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων εφοδιαστικής (Ασπρόπυργος και όλες οι ‘άτυπες’ συγκεντρώσεις)
  • η καθιέρωση road enforcement system για τον έλεγχο εισερχόμενων φορτηγών τρίτων χωρών
  • η διερεύνηση της πιθανότητας ύπαρξης ξεχωριστού cargo αεροδρομίου

Και μια σειρά ακόμη δράσεων που απασχολούν την καθημερινότητα του κλάδου, δυσχεραίνουν την εκτέλεση του transit αλλά και εσωτερικού φορτίου και μειώνουν τις δυνατότητες που έχει ο ευρύτερος κλάδος των Logistics να ξεπεράσει κατά πολύ το σημερινό 11,5% συνεισφοράς επί του ΑΕΠ σε ετήσια βάση.