ΕΚ: Υποχρεωτικές στα νέα οχήματα οι νέες τεχνολογίες που σώζουν ζωές
Νέους κανόνες που υποχρεώνουν όλα τα καινούργια αυτοκίνητα, ημιφορτηγά, φορτηγά και λεωφορεία που θα εισέρχονται στη αγορά από τον Μάιο του 2022 να έχουν στον βασικό εξοπλισμό τους εξελιγμένα συστήματα ασφαλείας ενέκριναν οι Ευρωβουλευτές σε μια προσπάθεια μείωσης των τροχαίων δυστυχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
Το 2018, περίπου 25.100 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Ε.Ε. και 135.000 τραυματίστηκαν σοβαρά, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σύμφωνα με τους νέους υποχρεωτικούς κανόνες χαρακτηριστικά ασφαλείας όπως η έξυπνη υποβοήθηση ταχύτητας και το προηγμένο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης θα πρέπει να ενσωματωθούν στα νέα οχήματα από τον Μάιο του 2022. «Αυτή η νομοθεσία δείχνει τον δρόμο για να σώσουμε χιλιάδες ζωές τα επόμενα χρόνια. Προτεραιότητά μας ήταν εξαρχής η ασφάλεια όσων χρησιμοποιούν τους δρόμους, ειδικά τα πιο ευάλωτα μέλη της ομάδας αυτής. Ο πρόσθετος υποχρεωτικός εξοπλισμός για αυτοκίνητα, τα φορτηγά και τα λεωφορεία θα συμβάλλει σε αυτήν την προσπάθεια» δήλωσε η Róża Thun (ΕΛΚ, Πολωνία), η οποία ήταν υπεύθυνη για την πορεία της νέας νομοθεσίας στο Κοινοβούλιο. Η προσωρινή συμφωνία με τους υπουργούς της Ε.Ε. ανακοινώθηκε στις 26 Μαρτίου.
Οχήματα εξοπλισμένα για την αποφυγή ατυχημάτων
Τα εξελιγμένα συστήματα που θα πρέπει να εγκατασταθούν σε όλα τα νέα οχήματα περιλαμβάνουν: ευφυή υποβοήθηση ταχύτητας, μηχανισμό που εμποδίζει την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, σύστημα προειδοποίησης υπνηλίας και απόσπασης προσοχής του οδηγού, σήμα επείγουσας διακοπής της πορείας και καταγραφέα των δεδομένων πορείας του οχήματος (μαύρο κουτί).
Το σύστημα Έξυπνης Υποβοήθησης Ταχύτητας (ISA), θα μπορούσε να μειώσει τα θανατηφόρα τροχαία στους ευρωπαϊκούς δρόμους κατά 20%, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις. «Το ISA θα παρέχει στον οδηγό πληροφόρηση, βάσει οδικών χαρτών και σήμανσης, όταν υπερβαίνεται το όριο ταχύτητας. Δε μιλάμε για ‘κόφτη’ ταχύτητας αλλά για ένα έξυπνο σύστημα που θα προειδοποιεί τους οδηγούς όταν παραβιάζουν το όριο. Αυτό δε θα βοηθήσει μόνο στην ασφάλειά μας, αλλά και στο να αποφεύγουμε τα πρόστιμα της τροχαίας» είπε η κυρία Thun.
Για τα επιβατηγά και τα ελαφρά εμπορικά οχήματα θα είναι επίσης υποχρεωτική η εγκατάσταση συστήματος πέδησης έκτακτης ανάγκης (το οποίο είναι ήδη υποχρεωτικό για φορτηγά και λεωφορεία) καθώς και ο μηχανισμός για την επείγουσα διατήρηση του οχήματος εντός της λωρίδας κυκλοφορίας στην οποία κινείται.
Η υποχρεωτική χρήση για τις περισσότερες από αυτές τις τεχνολογίες και τα συστήματα θα τεθεί σε ισχύ από το Μάιο του 2022 για τα νέα μοντέλα και από το Μάιο του 2024 για όσα βρίσκονται ήδη στην παραγωγή.
Φορτηγά και λεωφορεία πιο ασφαλή για ποδηλάτες και πεζούς
Τα φορτηγά και τα λεωφορεία θα πρέπει να σχεδιάζονται και να κατασκευάζονται με τρόπο που να καθιστά τους πιο ευάλωτους χρήστες των δρόμων, όπως τους ποδηλάτες και τους πεζούς, πιο εύκολα ορατούς στον οδηγό (η λεγόμενη «άμεση ορατότητα»). Τα οχήματα αυτά θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με προηγμένα χαρακτηριστικά για να ελαττώσουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό τα «τυφλά σημεία» μπροστά και στο πλάι του οδηγού, σύμφωνα με το κείμενο.
Η «άμεση ορατότητα» θα πρέπει να εφαρμοστεί στα νέα μοντέλα από το Νοέμβριο του 2025 και σε υφιστάμενα από το Νοέμβριο του 2028.
Βελτιωμένες δοκιμές πρόσκρουσης (crash test) και ανεμοθωράκων (παρμπρίζ)
Οι νέοι κανόνες βελτιώνουν επίσης τις προδιαγραφές παθητικής ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένων των εμπρόσθιων και πλευρικών δοκιμών πρόσκρουσης, καθώς και των ανεμοθωράκων, για να ελαττωθεί το μέγεθος των τραυματισμών σε πεζούς και ποδηλάτες. Η διαδικασία έγκρισης τύπων ελαστικών θα βελτιωθεί επίσης με τη θέσπιση δοκιμών για χρησιμοποιημένα ελαστικά.
Επόμενα βήματα
Ο κανονισμός, ο οποίος υιοθετήθηκε από το Κοινοβούλιο με 578 ψήφους έναντι 30 και 25 αποχών, θα υποβληθεί τώρα στο Συμβούλιο των Υπουργών για έγκριση.