Διεθνές ενδιαφέρον για τα περιφερειακά αεροδρόμια
Έντονο είναι τελικώς το ενδιαφέρον, όπως άλλωστε αναμενόταν από αεροπορικούς κύκλους, διεθνών κοινοπραξιών για την συμμετοχή τους στους διαγωνισμούς που αφορούν στην αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, κατά ομάδες, όπως έχουν αυτές οριστεί από το τη διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ.
Οι προσφορές άνοιξαν στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, με 11 συνολικά ομίλους από όλο τον κόσμο να εκδηλώνουν ενδιαφέρον τόσο για την ομάδα Α, όσο και την ομάδα Β των περιφερειακών αεροδρομίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι εκτός των αρκετών σημαντικών ονομάτων από τη διεθνή επιχειρηματική κοινότητα, ισχυρό ενδιαφέρον εκδήλωσαν και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα, με προεξάρχοντα τον όμιλο Κοπελούζου που ουσιαστικά υπέβαλε δύο προσφορές, μία σε συνεργασία με την γερμανική Fraport, και μία αυτόνομα μέσω του ΑΙΑ (στον οποίο διατηρεί μετοχικό μερίδιο).
Έτσι, οι όμιλοι που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τη διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων είναι:
1. Aeroports De La Cote d’Azur (Γαλλία)
2. Agrokor Development – Νοvaport (Κροατία – Ρωσία)
3. Engelinvest Israel Ltd. (Ισραήλ)
4. Global Liman Isletmeleri (66.66%) από Τουρκία – Flughafen München (33.34%) από Γερμανία
5. Zurich Airport (63%) από Ελβετία – J&P Avax (37%)
6. Athens International Airport
7. Fraport (Γερμανία) – Copelouzos
8. TAV (Τουρκία)
9. Vinci (Γαλλία) – Ellaktor
10. Corporacion America (Αργεντινή) – Metka
11. Advent (ΗΠΑ)
Οι “καλές” γλώσσες της αγορές, εκτιμούν ότι σημαντικό προβάδισμα μπορούν να λάβουν τόσο οι ελληνικές συμμετοχές της Ελλάκτωρ με τη γαλλική Vinci (η οποία πριν από λίγους μήνες, όπως είχε γράψει και το Supply Chain & Logistics magazine, απέκτησε και τα πορτογαλικά αεροδρόμια), αλλά και του ομίλου Κοπελούζου, όσο γερμανικές προτάσεις.
Πάντως, η διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ προκρίνει ξεκάθαρα όποιον δώσει την πιο συμφέρουσα προσφορά, ενώ ο ανάδοχος αναλαμβάνει τη διαχείριση των αεροδρομίων για 30+10 χρόνια.
Υπενθυμίζεται πως, όπως αναφέρεται στην προκήρυξη του διαγωνισμού, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμπεριλάβει στην Ομάδα Α μέχρι τρία από τα παρακάτω αεροδρόμια: Αλεξανδρούπολης, Καλαμάτας, Νέας Αγχιάλου και Αράξου.
Στη δεύτερη ομάδα εντάσσονται τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σαντορίνης, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Σκιάθου και Σάμου, ενώ σε αυτήν πορεί να προστεθούν μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου.