Διαβάστε αναλυτικά τα ευρήματα της έρευνας benchmarking για την ανταγωνιστικότητα των ε.α. γαλακτοκομίας & κρέατος

Η έρευνα παρουσιάστηκε από την Mentor Chain στο πλαίσιο των LOGI.C FOOD EDITION

Στο πλαίσιο των φετινών LOGI.C FOOD EDITION, που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της τριπλής έκθεσης Meat/Dairy/Frozen Expo 2024, την Κυριακή 10 Νοεμβρίου, η ομάδα συμβούλων της Mentor Chain, υπό τον κ. Ανέστη Μαγκανάρη, παρουσίασε τα ευρήματα της κλαδικής έρευνας που διενεργήθηκε το καλοκαίρι, αναφορικά με την Ανταγωνιστικότητα των Εφοδιαστικών Αλυσίδων Γαλακτοκομίας/Τυροκομίας και Κρέατος.

Στο πολύ ενδιαφέρον event, πέραν της παρουσίασης των συμπερασμάτων της μελέτης -τα κυριότερα συμπεράσματα της οποίας μπορείτε να δείτε παρακάτω- συμμετείχαν και μια σειρά υψηλόβαθμων στελεχών επιχειρήσεων που παρακάθισαν σε διαδοχικά πάνελ και είτε σχολίασαν τα ευρήματα είτε προσέθεσαν από τη γνώση τους, κατόπιν ερωτήσεων, που τους έθετε ο κ. Μαγκανάρης, ως συντονιστής.

Τα κύρια συμπεράσματα της έρευνας στον τομέα Dairy

Στην ενότητα που αφορούσε τη Γαλακτοκομία και την Τυροκομία, 61 εταιρείες συμμετείχαν στην έρευνα. Από αυτές, η πλειονότητα προερχόταν από τον τομέα των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, ενώ ένα μικρότερο ποσοστό εκπροσωπούσε τις μεγάλες επιχειρήσεις, αποτυπώνοντας

έτσι το χαρακτηριστικό προφίλ της αγοράς στην Ελλάδα. Στο σύνολό τους, οι συμμετέχουσες εταιρείες παρήγαγαν τζίρο που αγγίζει τα 2,14  δισ. ευρώ.

Σε επίπεδο καθαρών οικονομικών στοιχείων, φαίνεται ότι την εξεταζόμενη περίοδο που αφορά το 2023 ως οικονομικό έτος, οι εταιρείες γαλακτοκομικών (και πουλερικών αντίστοιχα στο κομμάτι του κρέατος) είχαν τη μεγαλύτερη συμμετοχή τζίρου και οι επιχειρήσεις φέτας κατέγραψαν την ισχυρότερη ανοδική τάση τζίρου. Βέβαια, ως φαίνεται, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στηριζόμενες στο καλό προϊόν τους, αρχίζουν και κερδίζουν έδαφος +3% στην συνολική πίτα της αγοράς.

Γενικά, αποδεικνύεται πως οι επιχειρήσεις φέτας κατέγραψαν την υψηλότερη συμμετοχή του κόστους παραγωγής στις πωλήσεις, ενώ, ταυτόχρονα, η έρευνα καταγράφει χαμηλή σχέση ως προς το κόστος διάθεσης/εξωστρέφειας. Παράλληλα, σημειώνεται πως οι επιχειρήσεις γαλακτοκομικών είναι αυτές με το μεγαλύτερο περιθώριο μικρού κέρδους.

Όσον αφορά το κεφάλαιο κίνησης, η έρευνα παρατηρεί πως η παραγωγή κίτρινου τυριού είναι αυτή με τη μεγαλύτερη ευκαιρία για βελτίωση του cash cycle, το οποίο βρίσκεται σε επικίνδυνα επίπεδα. Από την άλλη, η κατηγορία των Γαλακτοκομικών εμφανίζεται με το καλύτερο cash cycle.

 

Ανταγωνιστικότητα Εφοδιαστικής Αλυσίδας ως προς το ΑΠΟΘΕΜΑ

Η έρευνα, ύστερα από τα γενικά οικονομικά στοιχεία, εξειδικεύει και αναζητά στοιχεία ανταγωνιστικότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας με βάση συγκεκριμένες μετρήσεις, μια εκ των οποίων είναι τα Αποθέματα.

Πάντα αναφερόμενοι στο κομμάτι του dairy της έρευνας, καταγράφηκε αύξηση αποθεμάτων σε όλους τους υποκλάδους. Για το 2023, λοιπόν, παρατηρήθηκε βελτίωση στην ταχυκινησία των Υλικών, ενώ, από την άλλη, καταγράφηκε πως ο δείκτης που μετρά την Ανακύκλωση των Ετοίμων ήταν σε ακόμα υψηλότερα επίπεδα από αυτά της covid εποχής.

Εάν θέλαμε να επιχειρήσουμε μια σύγκριση ανά κλάδο και μέγεθος, θα παρατηρούσαμε πως «οι Μικρομεσαίες εταιρείες του κλάδου έχουν ευκαιρία για βελτίωση της κερδοφορίας τους 0,5-0,7%, μέσω βελτίωσης της διαχείρισης αποθέματος», ενώ οι μεγαλύτερες αποκλίσεις ανταγωνιστικότητας εμφανίζονται στους κλάδους Γαλακτοκομικών/Φέτας.

Ανταγωνιστικότητα Εφοδιαστικής Αλυσίδας ως προς τις ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ

Αναλύοντας έναν άλλο κρίσιμο παράγοντα για την ανταγωνιστικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως είναι οι Προμήθειες, για τον τομέα του dairy, προκύπτει πως, το 2022, ήταν μια δύσκολη χρονιά για τις προμήθειες στο σύνολο των κλάδων. Επίσης, παρατηρείται πως ο κλάδος της Φέτας συνέχισε να έχει υψηλό κόστος προμηθειών.

Εάν, αντίστοιχα με πριν, επιχειρούσαμε μια σύγκριση ανά κλάδο/μέγεθος, θα προέκυπτε ότι «οι μικρομεσαίες εταιρείες όλων των κλάδων είναι αυτές με τις μεγαλύτερες ευκαιρίες βελτίωσης της ανταγωνιστικότητάς τους στις αγορές. Μάλιστα, ακόμα και στις μεγάλες (που θα αναμέναμε οικονομίες κλίμακας), υπάρχουν ευκαιρίες βελτίωσης κερδοφορίας, που κυμαίνονται μεταξύ 1,5-2,5%».

Ανταγωνιστικότητα Εφοδιαστικής Αλυσίδας ως προς την ΠΑΡΑΓΩΓΗ και τα LOGISTICS

Στο συγκεκριμένο πεδίο, η έρευνα δείχνει ότι ο υποκλάδος των γαλακτοκομικών προϊόντων σημειώνει το χαμηλότερο βιομηχανικό κόστος, τις υψηλότερες επενδύσεις και, ταυτόχρονα, τις σημαντικότερες ευκαιρίες για βελτίωση της ανταγωνιστικότητας μεταξύ των εταιρειών του. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί από το γεγονός ότι, παρά την πρόοδο στην αυτοματοποίηση, δεν έχει επιτευχθεί ακόμη η αναμενόμενη μείωση του κόστους εργασίας ανά μονάδα παραγωγής.

Καταγράφεται, επίσης, πως στον κλάδο των Γαλακτοκομικών βελτιώθηκε το κόστος Logistics το 2023, ενώ, αντίθετα, στο Κίτρινο Τυρί ανέβηκε. Ως γενικό συμπέρασμα μπορεί να σημειωθεί πως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν ευκαιρία για 0,5 της μονάδας στην κερδοφορία, από βελτίωση του κόστους μεταφορών.

 

Τα κύρια συμπεράσματα της έρευνας στον τομέα Meat

Όσον αφορά τη βιομηχανία κρέατος & κρεατοσκευασμάτων, στην έρευνα συμμετείχαν περίπου 58 επιχειρήσεις, κατά κύριο λόγο μικρές ή μεσαίες, με συνολικό τζίρο της τάξεως του 1,81  δισ. ευρώ.

Εδώ καταγράφονται τα εξής συμπεράσματα:

Ο κλάδος των Αλλαντικών παρουσιάζει τη μεγαλύτερη κερδοφορία, ενώ ο κλάδος των Πουλερικών σημειώνει τη χαμηλότερη κερδοφορία, με αξιοσημείωτη, ωστόσο, βελτίωση, το 2023, σε σχέση με τα προηγούμενα έτη. Στον κλάδο του Κρέατος, αυτό που κάνει εντύπωση, ως εύρημα, είναι η συνεχής άνοδος του κόστους παραγωγής.

Σε επίπεδο κεφαλαίου κίνησης, ο κλάδος των Πουλερικών είναι αυτός που εμφανίζεται με αρνητικό cash cycle. Ο κλάδος του Κρέατος καταγράφει τον υψηλότερο δείκτη ρευστότητας, ενώ ο κλάδος των Αλλαντικών σημειώνει τα υψηλότερα αποθέματα.

Ανταγωνιστικότητα Εφοδιαστικής Αλυσίδας ως προς το ΑΠΟΘΕΜΑ

Όσον αφορά την εξέταση του αποθέματος ως KPI, η έρευνα καταγράφει πως όλοι οι υποκλάδοι παρουσίασαν σημαντική βελτίωση, με τη μεγαλύτερη να παρατηρείται στα Αποθέματα Υλικών (σχεδόν -50%).

Εάν επιχειρούσαμε μια σύγκριση ανά κλάδο/μέγεθος, θα παρατηρούσαμε ότι σε όλες τις υποκατηγορίες εμφανίζεται απόκλιση ανταγωνιστικότητας από 0,2% έως 2,2%. Οι μεγαλύτερες ευκαιρίες, ωστόσο, εντοπίζονται στην κατηγορία των Πουλερικών.

Ανταγωνιστικότητα Εφοδιαστικής Αλυσίδας ως προς τις ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ

Σε αυτό το πεδίο, καταγράφονται σημαντικές αυξήσεις, το 2023, για τον υποκλάδο του κόκκινου κρέατος. Ταυτόχρονα, παρατηρείται προσπάθεια μείωσης στον κλάδο των Πουλερικών, ο οποίος παραδοσιακά βρισκόταν 8-10 μονάδες υψηλότερα από τους άλλους υποκλάδους του κρέατος, τα προηγούμενα χρόνια.

Εάν, παράλληλα, επιχειρήσουμε μια σύγκριση ανά κλάδο/μέγεθος, θα παρατηρήσουμε πως ευκαιρίες βελτίωσης κόστους προμήθειας παρουσιάζονται σε όλες τις κατηγορίες και τα μεγέθη, ενώ αναδεικνύεται πως οι μικρές εταιρείες Αλλαντικών είναι αυτές με τις μεγαλύτερες ευκαιρίες.

Ανταγωνιστικότητα Εφοδιαστικής Αλυσίδας ως προς την ΠΑΡΑΓΩΓΗ και τα LOGISTICS

Εδώ καταγράφονται τα εξής στοιχεία:

  • Οι κλάδοι Κρέατος & Αλλαντικών φαίνεται να μειώνουν τις επενδύσεις τους
  • Αντίθετα, ο κλάδος των Πουλερικών έκανε ένα δυναμικό ξεκίνημα το 2023
  • Παρομοίως, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου παρουσιάζουν ευκαιρίες βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας από 1 έως και 5 μονάδες στην κερδοφορία

 

Την παρουσίαση της μελέτης μπορείτε να βρείτε εδώ

 

Προκλήσεις & τάσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες Γαλακτοκομίας και Κρέατος

Ποιες είναι, όμως, οι τρέχουσες προκλήσεις και κατ’ επέκταση οι τάσεις όσον αφορά στις εφοδιαστικές αλυσίδες σε Γαλακτοκομία & Τυροκομία και στον κλάδο του Κρέατος;

Όπως καταγράφηκαν στην έρευνα και τις παρουσίασε στο κοινό ο κ. Μαγκανάρης, η No 1 τάση αφορά στο προσωπικό και την έλλειψή του, ενώ αυτές οι βιομηχανίες εμφανίζουν συχνό turnover προσωπικού, όπου απαιτείται εκπαίδευση, κίνητρα για την παραμονή του, mentoring και βελτίωση κουλτούρας και συνθηκών εργασίας.

Η επόμενη πρόκληση, που ισχύει συνολικά για τις ελληνικές επιχειρήσεις αλλά και γι’ αυτές στους προαναφερθέντες κλάδους, αφορά στην ψηφιοποίηση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε έναν τομέα που είτε δεν είναι καθόλου ψηφιοποιημένος είτε -βάση μεγέθους- είναι αυτοματοποιημένος. Εδώ, ανάγονται ανάγκες για υιοθέτηση λύσεων WMS, Supply Chain Management, Demand Planning, Production Data και Advanced Analytics.

Και η νούμερο 3 πρόκληση-τάση αφορά, προφανώς, στις διαδικασίες. Εδώ, μπορούμε να μιλήσουμε για περισσότερη εσωτερική (ενδοεταιρική) και εξωτερική (πελάτες/προμηθευτές) συνεργασία, ενώ, αναπόφευκτα, ο τελευταίος και αρκετά κρίσιμος πυλώνας πρόκλησης για το μέλλον αφορά στο περιβάλλον και τον τρόπο που οι βιομηχανίες του κλάδου ανταποκρίνονται σε θέματα υιοθέτησης ΑΠΕ, ανακύκλωσης, μείωσης ρύπων, περιορισμού του ενεργειακού κόστους, κ.λπ.

Ρωτήσαμε τον κ. Μαγκανάρη να σχολιάσει τα ευρήματα της έρευνας και ο ίδιος μας είπε:

«Τα ευρήματα της έρευνας επιβεβαιώνουν και πάλι ότι οι εφοδιαστικές αλυσίδες είναι οι βασικοί παράγοντες ανταγωνιστικότητας, αντί των εμπορικών σημάτων ή των προϊόντων καθαυτών. Αυτή η διαπίστωση είναι ιδιαίτερα προφανής στους τομείς του κρέατος και των γαλακτοκομικών, όπου η περιορισμένη διαφοροποίηση των προϊόντων και τα κοινά κανάλια προμήθειας και διανομής κάνουν τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας -μέσω σωστού προγραμματισμού και αποθέματος- θεμελιώδους σημασίας για την κερδοφορία. Οι εταιρείες που έχουν επενδύσει στην βελτίωση της εφοδιαστικής τους αλυσίδας, ανεξαρτήτως μεγέθους, καταγράφουν υψηλότερα επίπεδα κερδοφορίας και πιο βιώσιμη ανάπτυξη. Η Mentor-Chain, με τη μακρόχρονη εμπειρία της στην ανάπτυξη αποδοτικών εφοδιαστικών αλυσίδων, είναι εδώ για να υποστηρίξει στελέχη και επιχειρήσεις στην ανακάλυψη ευκαιριών και τη διαμόρφωση στρατηγικών. Το πρώτο βήμα σε αυτήν τη διαδικασία είναι η «Ανάλυση Ανταγωνιστικότητας της Εφοδιαστικής Σας Αλυσίδας», μια υπηρεσία της Mentor-Chain που εστιάζει ακριβώς σε αυτό».

 

Ποιοι σχολίασαν την έρευνα

Τα παραπάνω συμπεράσματα κλήθηκαν να σχολιάσουν σε πάνελ συζήτησης οι κ.κ. Χρήστος Παπαζηλάκης, εκ μέρους της Εβροφάρμα, Ευθύμιος Σπυριδόπουλος, από την ACTUM, ο οποίος, παράλληλα, έκανε και μια πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίαση για την εργαλειοθήκη που μπορεί να έχει στην διάθεσή της κάθε εταιρεία, αναζητώντας να μειώσει το κόστος προμηθειών της, Κυριάκος Δαμιανίδης, μεταφέροντας την εμπειρία της Entersoft από τα πολλαπλά έργα εφαρμογής που έχει σε εταιρείες του κλάδου στην Βόρεια Ελλάδα και όχι μόνο, και Σπύρος Βαμβακάς, εξουσιοδοτημένος συνεργάτης της Evocon για την Ελλάδα και την Κύπρο, που, παράλληλα, με τις απαντήσεις του στα ερωτήματα του συντονιστή, έδωσε σαφή παραδείγματα του πώς βοηθά το evocon ως εργαλείο στην παραγωγή.

Στο δεύτερο μέρος της συζήτησης, υπήρξαν ακόμα τρεις εξαιρετικές παρουσιάσεις: η πρώτη, από την κα Ελεάνα Γιαννάτση, επίσης από την Entersoft, η οποία κλήθηκε να μιλήσει για την πλατφόρμα worklife και τον τρόπο που αυτή διαχειρίζεται το ανθρώπινο δυναμικό εντός μιας εταιρείας, απαντώντας έτσι και στο ερώτημα πώς διαχειριζόμαστε την πρόκληση No 1 που αφορά στους ανθρώπους. Η  δεύτερη, από τον κ. Ελευθέριο Χατζή, ο οποίος μίλησε για την εφαρμογή διαδικασιών ISO και τη μείωση κόστους συνεπειών από καταστάσεις κρίσεων και η τρίτη, από τον Δρ. Βύρωνα Πισσαλίδη, ο οποίος, ως CEO του Culture for Climate Actions, ανέλαβε να απαντήσει στις προκλήσεις No 4 που σχετίζονται με το Περιβάλλον, μιλώντας για το πώς το ανθρώπινο δυναμικό, η διαχείριση αλλαγών και η αλλαγή επιχειρηματικής κουλτούρας μπορούν να συμβάλλουν στην δημιουργία βιώσιμου μέλλοντος.