Αποτελέσματα εργασιών της 14ης Πανελλήνιας Επιμελητηριακής Συνδιάσκεψης Μεταφορών
Οι εργασίες της συνδιάσκεψης με θέμα «Νησιωτικές Μεταφορές-Προβληματισμοί και Προκλήσεις» που διοργανώθηκε στην Μυτιλήνη από τον Ελληνικό Επιμελητηριακό Σύνδεσμο Μεταφορών (Ε.Ε.ΣΥ.Μ.) σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Λέσβου, ανέδειξαν τη σημασία των νησιωτικών μεταφορών για την εθνική οικονομία, την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών νησιωτικών επιχειρήσεων και την ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών της χώρας, ιδιαίτερα σε μια τόσο κρίσιμη περίοδο της εθνικής οικονομίας.
Παράλληλα, οι σύνεδροι συζήτησαν τα σημαντικά προβλήματα που απασχολούν τον κλάδο της Ακτοπλοΐας, και τα οποία μπορούν να οδηγήσουν στην κατάρρευσή του, και επισήμαναν την ανάγκη συνεργασίας όλων των εμπλεκομένων και λήψης γενναίων αποφάσεων προκειμένου να αποφευχθεί η δυσοίωνη αυτή προοπτική που θα σήμαινε την διακοπή της συγκοινωνιακής σύνδεσης των ελληνικών νησιών με την ελληνική ενδοχώρα, με τεράστιες εθνικές, οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες.
Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λέσβου, κ. Θρασύβουλος Καλογρίδης, χαιρέτησε τις σημαντικές προσπάθειες του Ε.Ε.ΣΥ.Μ. και των Ελληνικών Επιμελητηρίων στο χώρο των μεταφορών, αναφέρθηκε στη σημασία των ακτοπλοϊκών μεταφορών σαν αναπόσπαστο κομμάτι της βιωσιμότητας και ανάπτυξης των νησιωτικών περιοχών και ενημέρωσε για τα ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Λέσβος σε σχέση με τις ακτοπλοϊκές της συνδέσεις με την ηπειρωτική χώρα.
Ο τ. Γενικός Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Κ. Μουτζούρης, αναγνωρίζοντας την εξαιρετικά κρίσιμη κατάσταση που αντιμετωπίζει η ακτοπλοΐα, αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες τις οποίες έχει αναλάβει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, προκειμένου να βρεθούν λύσεις στα αδιέξοδα. Ενημέρωσε για ενδιαφέροντα αναπτυξιακά σχέδια και πρωτοβουλίες ανάδειξης της χώρας σε διαμετακομιστικό κόμβο της νοτιοανατολικής Ευρώπης, και ιδιαίτερα στις εξελίξεις στο λιμάνι του Πειραιά, σε άλλα λιμάνια της χώρας και στην προοπτική ίδρυσης και λειτουργίας του Εμπορευματικού Κέντρου Αιγαίου στη νήσο Λέσβο, η Μελέτη Βιωσιμότητας/Σκοπιμότητας ανάπτυξης του οποίου είχε εκπονηθεί από τον Ε.Ε.ΣΥ.Μ. το 1999 (με χρηματοδότηση του Ταμείου Συνοχής της Ε.Ε.) και η οποία είχε θετικά αποτελέσματα.
Ενημέρωσε πως εξακολουθεί η διαβούλευση του Υ.Ν.Α. με τις εμπλεκόμενες πλευρές σχετικά με την από κοινού αντιμετώπιση της κατάστασης στην Ακτοπλοΐα, απάντησε σε πλήθος σχετικών ερωτήσεων, και δεσμεύτηκε να μεταφέρει προς συζήτηση στην ηγεσία του Υ.Ν.Α. τα αιτήματα και τις προτάσεις των Επιμελητηρίων και των εκπροσώπων του κλάδου των ακτοπλοϊκών μεταφορών.
Η κα Joanna Warnel, Υπεύθυνη Πολιτικής στη Μονάδα Θαλασσίων Μεταφορών και Logistics της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της Ε.Ε. ανέλυσε την Ευρωπαϊκή Πολιτική Θαλασσίων Μεταφορών και παρουσίασε τις δράσεις της Ε.Ε. για τη βελτίωση του κλάδου. Έκανε γνωστό τον προβληματισμό της Ε.Ε. σχετικά με τον ιδιαίτερο γεωγραφικό χαρακτήρα της Ελλάδας, ο οποίος χρήζει προσεκτικής αντιμετώπισης σε επίπεδο πολιτικής, ειδικά σε αυτή την κρίσιμη περίοδο.
Ανέλυσε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν και χρησιμοποιούνται τα διάφορα εργαλεία άσκησης πολιτικής, όπως οι κρατικές ενισχύσεις, προκειμένου για την καλύτερη σύνδεση των περιφερειών της Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένων των νησιωτικών περιοχών, ενώ διευκρίνισε πως η διαμόρφωση της Ευρωπαϊκής Λιμενικής Πολιτικής, η οποία ήδη εφαρμόζεται και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2015.
Ο κ. Μιχάλης Σακέλλης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, παρουσίασε με γλαφυρό τρόπο την πορεία της ακτοπλοΐας μέσα από την οικονομική κρίση που βιώνει τα τελευταία χρόνια η χώρα, καθώς και τις μελλοντικές προοπτικές της. Ανέφερε συγκεκριμένα παραδείγματα που αποδεικνύουν με τον πιο εύγλωττο τρόπο το σημερινό αδιέξοδο και παρουσίασε τις θέσεις και τις προτάσεις του Σ.Ε.Ε.Ν. για τις προϋποθέσεις και τα μέτρα που πρέπει να αναληφθούν για την έξοδό της από την επικίνδυνη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει.
Ο κ. Σακέλλης παρουσίασε επιτυχή παραδείγματα περιφερειακών ακτοπλοϊκών συνδέσεων, όπως αυτά της Σύμης και των «Μικρών Κυκλάδων» και τόνισε την ανάγκη επανασχεδιασμού του Ακτοπλοϊκού Δικτύου σύνδεσης των νησιών μας, κύριων και «άγονων» γραμμών, στη βάση ρεαλιστικών δεδομένων, με πλήρη κατανόηση των Ελληνικών ιδιαιτεροτήτων, όπως της έντονης εποχικότητας, του πολυνησιακού χαρακτήρα, των πληθυσμιακών χαρακτηριστικών και των χαρακτηριστικών ζήτησης και, τέλος, του κόστους εκτέλεσης δρομολογίων και λειτουργίας των πλοίων.
Ο Πρόεδρος του Ε.Ε.ΣΥ.Μ., κ. Μιχάλης Αδαμαντιάδης, παρουσίασε τα προβλήματα που ταλανίζουν τον κλάδο της ακτοπλοΐας, και τα οποία ο κλάδος καλείται να αντιμετωπίσει προκειμένου να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών με την ενδοχώρα. Επίσης, αναφέρθηκε συνοπτικά στις αιτίες που οδήγησαν στην παρούσα κατάσταση, ενημέρωσε για τη λειτουργία σχετικής Ομάδας Εργασίας από τον Ε.Ε.ΣΥ.Μ. και τον Σ.Ε.Ε.Ν με συμετοχή των εμπλεκομένων, της ακαδημαικής κοινότητας και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και τόνισε ότι «επειδή τα νησιά μας δεν μπορεί να παραμείνουν χωρίς συγκοινωνία, και επειδή σε περίπτωση διακοπής δρομολογίων το κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό θα είναι τεράστιο και δύσκολα αντιμετωπίσιμο, υπάρχει ανάγκη ανάληψης άμεσων πρωτοβουλιών και γενναίων μέτρων από την πλευρά των ελληνικών Αρχών, των ακτοπλοϊκών εταιρειών και της Ε.Ε. και ανασχεδιασμού των ακτοπλοϊκών συνδέσεων των νησιών μας στην βάση γραμμών-κορμών και περιφερειακών ή/και ακτινικών συνδέσων (Σύστημα “Hub and Spoke”).
Η Συνδιάσκεψη προσέφερε επίσης την ευκαιρία να συζητηθούν προβλήματα μεταφορών της περιοχής, καθώς και άλλων περιφερειών της χώρας.
Η Γενική Συνέλευση ενέκρινε ομόφωνα το σημαντικό έργο που πραγματοποίησε η Διοίκηση του Ε.Ε.ΣΥ.Μ. κατά την διάρκεια της χρονικής περιόδου Ιούλιος 2012 – Ιούνιος 2013, καθώς και τον οικονομικό απολογισμό για το έτος 2012 και τον προϋπολογισμό για το έτος 2014 και συζήτησε τις μελλοντικές δράσεις του Συνδέσμου.