ECR HELLAS: «Οι συνεχείς προσφορές εκπαιδεύουν τον καταναλωτή σε λάθος κατεύθυνση, αυξάνοντας τα κόστη της εφοδιαστικής αλυσίδας»

Tην Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου 2018, πραγματοποιήθηκε η ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση της «ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ECR», στην οποία συμμετείχαν περισσότερα από 100 στελέχη των εταιρειών μελών του Συνδέσμου.

Ο κος Αριστοτέλης Παντελιάδης Διευθύνων Σύμβουλος METRO AEBE και Πρόεδρος του ECR Hellas από την πλευρά του λιανεμπορίου, καλωσορίζοντας τα μέλη ανέφερε ότι χρονικά βρισκόμαστε σε μία στιγμή όπου η αγορά έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζοντας σταθεροποίηση μετά από δέκα χρόνια ύφεσης. Παρόλα αυτά  προκλήσεις συνεχίζουν να υπάρχουν, με έναν μικρότερο τζίρο που πρέπει να αναδιανεμηθεί σε περισσότερα σημεία πώλησης, ενώ το μέγεθος της αγοράς δεν παρουσιάζει κάποια αξιόλογη αύξηση. Οι συνεχείς προσφορές, εκπαιδεύουν τον καταναλωτή σε λάθος κατεύθυνση, αυξάνοντας τα κόστη της εφοδιαστικής αλυσίδας, συμβάλλοντας παράλληλα στην καταστροφή της αξίας της μάρκας αλλά και της πιστότητας προς τις αλυσίδες.  Όλα αυτά δημιουργούν ένα περιβάλλον πίεσης μεταξύ των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου και των προμηθευτών.

Ο ρόλος του ECR Hellas, είναι η ανάδειξη όλων εκείνων των σημείων που αξίζει οι επιχειρήσεις να συνεργαστούν και να  μελετήσουν από κοινού, ώστε να ωφεληθεί και ο καταναλωτής, αλλά και οι ίδιες. Αυτή άλλωστε ήταν και παραμένει η καινοτομία του ECR, να μπορεί να φέρνει τις επιχειρήσεις σε ένα κοινό τραπέζι εργασίας, αναγνωρίζοντας τη σημαντική συμβολή της κάθε πλευράς. Καταλήγοντας ο κος Παντελιάδης, τόνισε ότι η ελληνική αγορά των FMCG και των καταστημάτων Super Market είναι μία αγορά εφάμιλλη των  καλύτερων ευρωπαϊκών αγορών.

Στη συνέχεια ο κος Χ. Τσεντεμεΐδης, Director South East Europe JOHNSON & JOHNSON AEE και Πρόεδρος του ECR Hellas από την πλευρά των προμηθευτών, έκανε τον απολογισμό των ενεργειών του Συνδέσμου για το 2017 και αναφέρθηκε στο πλάνο δράσεων για τη διετία 2018 – 2019. Αναγνωρίζοντας τις σύγχρονες τάσεις του εμπορίου, τα προγράμματα στα οποία θα εστιάσει το ECR Hellas είναι τα: Big Data Analytics, e- Supply Chain – new route to market και Αγοραστικές τάσεις και καταναλωτική συμπεριφορά σε περιβάλλον omni channel. Επιπλέον το ECR Hellas, πιστεύοντας στη σημαντική αξία της εκπαίδευσης των στελεχών του κλάδου θα συνεχίσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Executive Program in Retail Innovation σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο καθώς και μία σειρά διαδικτυακών σεμιναρίων. Παράλληλα μελετάται και η διεξαγωγή του 3ου κύματος της έρευνας ShopperHood ενώ ο Σύνδεσμος μέσα από συναντήσεις με άλλους Συνδέσμους και φορείς διερευνά κοινά σημεία συνεργασίας.

Ακολούθως ο καθηγητής Γιώργος Δουκίδης, Επιστημονικός Σύμβουλος ΙΕΛΚΑ, παρουσίασε τα αποτελέσματα της έρευνας του Ινστιτούτου ΙΕΛΚΑ με θέμα: «Τάσεις και απόψεις των Ελλήνων καταναλωτών super-market».

Μερικά από τα σημαντικά ευρήματα της έρευνας είναι:

  • Τα σημεία με την μεγαλύτερη εβδομαδιαία επισκεψιμότητα παραμένουν τα super markets και οι φούρνοι- αρτοπωλεία.
  • Το 53% των ερωτηθέντων καταναλωτών ψάχνει στο internet και σε φυλλάδια προσφορές πριν επισκεφθεί ένα φυσικό κατάστημα. Παράλληλα διαμορφώνεται μία μικρή πελατειακή βάση (5%) που προτιμά να κάνει τα εβδομαδιαία ψώνια της σε online super markets).
  • Οι κυριότερες κατηγορίες που αγοράζουν από το Super Market είναι κυρίως τρόφιμα, καλλυντικά, έτοιμο φαγητό.
  • Φαίνεται ότι υπάρχει σύνδεση των αγορών στα super markets με συγκεκριμένα missions δηλ. αγορά υλικών για την προετοιμασία των κύριων ή συμπληρωματικών γευμάτων.
  • Παρατηρείται μία διαχρονική μείωση των αγορών.
  • Τα σημαντικότερα κριτήρια επιλογής προϊόντων παραμένουν οι τιμές και η ποιότητα.
  • Η αγοραστική εμπειρία επίσης θεωρείται σημαντική κυρίως όσον αφορά στην εξυπηρέτηση από το προσωπικό, στην ταχύτητα, στην άνεση και την προϊοντική ποικιλία.
  • Ο ρόλος των προσφορών παραμένει καταλυτικός με το 45% των καταναλωτών που εστιάζει σε αυτές να δηλώνει όμως ότι μπερδεύεται πλέον από το πλήθος τους.
  • Ο καταναλωτής εκτιμά ότι επιτυγχάνει μία εξοικονόμηση της τάξης του 12% μέσω των προσφορών.

Ο κος Παναγιώτης Μπορέτος Αν/της Διευθύνων Σύμβουλος και Εμπορικός Διευθυντής  IRI Hellas, παρουσίασε το θέμα: «Super Markets: Overview 2017 – Forecasting 2018». Τα σημαντικότερα ευρήματα από το σύνολο της αγοράς το 2017 συνοψίζονται στα εξής:

  • Καταγράφεται μία θετική τάση σε όγκο και αξία για το 2017 και μία μικρή μείωση της ανεργίας του πρώτους δέκα μήνες του 2017.
  • Τα προϊόντα σταθερού barcode (FMCG) παρουσίασαν μία αύξηση 3,4% σε όγκο και 2,3% σε αξία, ενώ τα επί ζυγίω 6% σε αξία και 5,8 % σε όγκο.
  • Παρόλα αυτά, η τάση της διετίας παραμένει αρνητική και προέρχεται κυρίως από τα προϊόντα FMCG αφού τα επί ζυγίω παρουσιάζουν μία σταθεροποίηση.
  • Τα επί ζυγίω προϊόντα και οι κατηγορίες των τροφίμων και ποτών παρουσιάζουν τη σημαντικότερη αύξηση σε αξία στα super/ hyper markets το 2017.
  • Από τον Απρίλιο του 2017, οι 5 μεγαλύτεροι λιανέμποροι φαίνεται να έχουν καλύτερη επίδοση (8,1%) συγκρινόμενοι με την συνολική αγορά (7,4%).
  • Η πρόβλεψη για το 2018, είναι ότι θα συνεχιστεί η θετική τάση (με αύξηση του ΑΕΠ κατά 1.28% προβλέπεται μία αύξηση τζίρου για τις κατηγορίες FMCG & επί ζυγίω της τάξης του 3,1%, ενώ με αύξηση ΑΕΠ 2.8% προβλέπεται μία αύξηση στις ίδιες κατηγορίες της τάξης του 4,8%) εφόσον έχουμε τις ίδιες συνθήκες στην αγορά. Υποθέτοντας ότι δεν θα υπάρξει αύξηση των καταστημάτων ο μόνος μακροοικονομικός παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει την κατάσταση είναι το ΑΕΠ.

Ο κος Θάνος Μαύρος, Partner Ernst & Young CSE SC&O Head, παρουσίασε το θέμα: «Trends & Challenges  in a fast changing retail environment”. Τα κυριότερα σημεία συνοψίζονται παρακάτω:

  • Οι καταναλωτές επιζητούν από τις μάρκες, value for money, προσωποποιημένη εξυπηρέτηση και αγοραστική εμπειρία. Θέλουν να έχουν τη δυνατότητα να αγοράζουν με πολλούς τρόπους σε διάφορα αγοραστικά κανάλια.
  • Φαίνεται ότι για τα επόμενα πέντε χρόνια στις αναπτυγμένες αγορές κυριαρχούν οι πωλήσεις στα φυσικά καταστήματα, ενώ το 38% των καταναλωτών χρησιμοποιεί πολλά κανάλια κατά τα αγοραστικά τους ταξίδια.
  • Οι omni channel καταναλωτές ξοδεύουν περισσότερα αλλά δεν θεωρούνται καθοριστικοί όσον αφορά την κερδοφορία ενώ παράλληλα δημιουργούν προκλήσεις για την ευρύτερη αλυσίδα αξίας.
  • Η εξέλιξη της τεχνολογίας αυξάνει την αποτελεσματικότητα κατά μήκος της αλυσίδας αξίας.
  • Είναι επιτακτικό οι επιχειρήσεις να επανασχεδιάσουν την επιχειρηματική τους στρατηγική ώστε να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις που αφορούν στην οργάνωση, στις διαδικασίες, στους πελάτες, στις συνεργασίες κ.ά.

Κλείνοντας την ενότητα των παρουσιάσεων η κα Έλενα Χαϊλαζοπούλου, Head of eRetail Audit, Convert Group, παρουσίασε το θέμα «Η ελληνική αγορά του Online Grocery: στοιχεία, μεγέθη και καταναλωτική συμπεριφορά». Συγκεκριμένα:

  • Η εκτίμηση τζίρου από το online grocery για 2017 είναι 19,5 εκατ. ευρώ από τους key players συν 17,5 εκατ. ευρώ από τους Secondary players (e.g multistores etc).
  • Το 2017 παρουσιάζεται μία ανάπτυξη τζίρου 32% σε σχέση με το 2016.
  • Σύμφωνα με το δείγμα του eRetail Audit Market, ένα μέσο καλάθι περιέχει κατά μέσο όρο 34 προϊόντα και έχει μέση αξία περίπου 88,5 εκατ. ευρώ. Το 70% των αγορών γίνεται από desktop και το 10% από tablets.
  • Τα τρία κυριότερα κανάλια marketing που επηρέασαν τους καταναλωτές των online supermarkets είναι Direct Traffic 30%, Google CPC 31% και Organic Searches 19%.
  • Η Τετάρτη και η Πέμπτη φαίνεται να είναι οι προτιμώμενες ημέρες για ηλεκτρονικές αγορές.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει Περισσότερα από τον συγγραφέα