Οι συνδυασμένες μεταφορές και ο ρόλος της Ελλάδας στο επίκεντρο ημερίδας του ΥΠΟΜΕΔΙ

 

Με εξαιρετικά μεγάλη επιτυχία, ειδήσεις και νέα για τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας αλλά και συζητήσεις για τις προοπτικές του, ολοκληρώθηκε την Τρίτη 5 Ιουνίου η Ημερίδα με τίτλο «ΣΥΝΔΥΑΣΜΕΝΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ» που διεξήχθη στην αίθουσα εκδηλώσεων του κτιρίου διοίκησης του Εμπορευματικού Κέντρου Θριασίου Πεδίου, υπό την υποστήριξη της επιτελικής δομής ΕΣΠΑ (ΕΔΥΜΕΤ/ΥΠΥΜΕ).

Την έναρξη των εργασιών της ημερίδας κήρυξε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος τόνισε ότι η Ελλάδα δέχτηκε αρκετές πιέσεις, σημειώνοντας ότι «κάποιοι ήθελαν το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο να προκηρυχθεί σε ενιαίο τμήμα, ήθελαν να το πάρουν σε χαμηλή τιμή και απαξιωμένο».

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε, ότι η ο διαχωρισμός σε δυο έργα έφερε θετικά οφέλη για το ελληνικό Δημόσιο, καθώς εξασφάλισε μεγαλύτερες επενδύσεις από τον ανάδοχο. Αντίστοιχες πιέσεις δέχεται το Υπουργείο και για το Εμπορευματικό Κέντρο στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, ωστόσο, σύμφωνα με το κ. Σπίρτζη, το Υπουργείο δε θα ενδώσει και ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί στα ευρωπαϊκά πρότυπα του Θριασίου.

«Όσα συμφέροντα και αν υπάρχουν που θέλουν να πάρουν κοψοχρονιά τις Υποδομές της χώρας, να ψάξουν σε άλλη περιοχή εκτός από την Ευρώπη», τόνισε ο Υπουργός. Πέρα από τα Εμπορευματικά Κέντρα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση των έργων στο βασικό σιδηροδρομικό άξονα, τονίζοντας ότι το Φθινόπωρο θα έχει ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

«Οι βασικές προτεραιότητες του επενδυτικού προγράμματος  είναι η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου. Ήδη πραγματοποιούνται δρομολόγια με ηλεκτροκίνητους συρμούς από τον Πειραιά μέχρι την Τιθορέα και από το Δομοκό έως τη Θεσσαλονίκη και επίκειται η ηλεκτροκίνηση του τμήματος Τιθορέα – Δομοκός. Ο δεύτερος άξονας είναι ο άξονας Πάτρα-Αθήνα και ο τρίτος άξονας είναι Θεσσαλονίκη- Προμαχώνας,  τμήματα ενταγμένα στον Κεντρικό  Διευρωπαϊκό Διάδρομο της Ανατολικής Μεσογείου» ανέφερε ο Υπουργός.

 

 

Επίσης, αναφέρθηκε στη γεωπολιτική σημασία της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, με τα λιμάνια της Βουλγαρίας και τη Ρουμανία και στα οφέλη από τις συνδέσεις ΒΙΠΕ και διυλιστηρίων, όπως της Motor Oil  και των ΕΛΠΕ, με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

«Οι μεταφορές συμβάλλουν στο να πέσουν τα τείχη που είχαν χτιστεί δεκαετίες. Να πέσουν τείχη, να πέσουν σύνορα μεταξύ των Βαλκανικών λαών, να πέσει ένα άσχημο ψυχροπολεμικά κλίμα, να πέσει η νοοτροπία των Βορείων συνόρων της χώρας μας και να εγκαινιαστεί το γεγονός ότι τα σύνορα της Ελλάδας είναι η αρχή της ενδοχώρας των Βαλκανίων, είναι οι διαφορετικοί δρόμοι για να φτάσει κανείς από την Κεντρική Ευρώπη έως τη Μαύρη Θάλασσα. Ο στόχος, το όραμα που μας έχει εμπνεύσει ο Πρωθυπουργός, για να ξεπεραστεί η οικονομική κρίση, περνάει μέσα από τη δική μας δουλειά, το δικό μας έργο, περνάει μέσα από στρατηγικό σχεδιασμό που δε θα κάνει εκπτώσεις και θα έχουμε την ωριμότητα ως κοινωνία να τον υπηρετήσουμε», τόνισε ο κ. Σπίρτζης.

Στον στρατηγικό ρόλο που μπορεί να παίξει η Ελλάδα στη σύνδεση του Βορρά με το Νότο στην Ευρώπη αναφέρθηκε ο Συντονιστής του Διαδρόμου Ανατολή-Ανατολική Μεσόγειος, των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών κ. Mathieu Grosch.

Ο κ. Grosch, Επικεφαλής Κλιμακίου, ήρθε στην Ελλάδα προκειμένου να διαπιστώσει την πορεία των έργων που βρίσκονται σε αυτόν το διάδρομο και να εξετάσει τα προβλήματα και τους τρόπους που αντιμετωπίζονται. Η διατροπικότητα είναι το μέλλον και χρειαζόμαστε αποδοτική πολυτροπικότητα ανέφερε χαρακτηριστικά. Ο κ. Grosch δήλωσε εντυπωσιασμένος από την πορεία των έργων τα τελευταία χρόνια και συνεχάρη τον Υπουργό για τη μεθοδική και αποτελεσματική δουλειά που γίνεται.

 

 

Από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τόνισε ο κ. Grosch, έχουν εγκριθεί 23 δις, εκ των οποίων 19 έχουν ήδη διατεθεί με το 80% από αυτά να έχει δοθεί για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων. Μάλιστα, 2 δις έχει πάρει με απευθείας χρηματοδότηση για 78 έργα η Ελλάδα, ενώ σε άλλα 50 έργα υπάρχει προέγκριση. Ο κ. Grosch παρότρυνε την ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών να αναλάβει πρωτοβουλία και να προχωρά τα έργα ακόμη και αν δεν τα υλοποιούν γειτονικές χώρες. Τέλος, εκτίμησε ότι το 2030 θα έχει ολοκληρωθεί ο διάδρομος που θα ενώνει το Βορρά με το Νότο κατά 95%.

Στις σημαντικές προοπτικές των ελληνικών λιμανιών και τους επιχειρησιακούς στόχους του Υπουργείου αναφέρθηκε ο Ειδικός Συνεργάτης του Γεν. Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων  του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής κ. Κρίτων Αθανάσιος Βαλλεράς.

Στις προτεραιότητες του Υπουργείου Βιομηχανίας αλλά και στα σοβαρά προβλήματα σε χρήσεις γης που αφορούν τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας αναφέρθηκε ο Γενικός Γραμματέας Βιομηχανίας κ. Στρατής Ζαφείρης: «Αυτό που μας απασχολεί σήμερα, είναι το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους» τόνισε.

«Οι εγκαταστάσεις του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο είναι ένα κόσμημα, έργο άρτιο κατασκευασμένο μέσα από δύσκολες συνθήκες», ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος ΟΣΕ Α.Ε. κ. Παναγιώτης Θεοχάρης, επισημαίνοντας ότι ο σιδηρόδρομος έχει μια δυναμική με τον Οργανισμό να έχει κεντρικό ρόλο.

Ο  Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ  αναφερόμενος στις προτεραιότητες του Οργανισμού σημείωσε ότι εξασφαλίζει τη διασύνδεση με τους λιμένες (Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Πάτρα, Καλαμάτα, Πύλο) και εκμεταλλεύεται τη διατροπική αξιοποίηση του δικτύου για προσέλκυση ροών από Ασία προς Ευρώπη. Επιπρόσθετα, μίλησε για εκπόνηση προγράμματος  ανάταξης για όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, το οποίο ξεπερνά τα 100 εκατ. Ευρώ, ανεβάζοντας το δίκτυο των ενεργών γραμμών στα 2.500 χλμ.

 

 

Στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας στις εμπορευματικές μεταφορές αναφέρθηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε., κ. Φίλιππος Τσαλίδης  ανακοινώνοντας ότι θα προχωρήσει στην αξιοποίηση των αποθηκών Κ1 και Κ2 που διαθέτει στην  περιοχή του Θριάσιου Πεδίου για τη δημιουργία ενός σύγχρονου κέντρου logistics.

Για να κερδίσει η Ελλάδα το στοίχημα της μετατροπής της σε ένα σύγχρονο διαμετακομιστικό κέντρο χρειάζεται αξιοποίηση των πόρων που διαθέτει , του ανθρώπινου δυναμικού της και να θέσει σε εφαρμογή το στρατηγικό σχέδιο για τα logistics ανέφερε μεταξύ άλλων, ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του Ομίλου Goldair κ. ο κ. Καλλίνικος Καλλίνικος

Στον ρόλο των συνδυασμένων μεταφορών στα ελληνικά logistics αναφέρθηκε ο  Πρόεδρος Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας  Εφοδιαστικής κ. Ιωάννης Μίνης, επισημαίνοντας τη σημαντική συνεισφορά τους στο εθνικό ΑΕΠ. «Η εφοδιαστική αλυσίδα θεωρείται από την κυβέρνηση βασικός μοχλός ανάπτυξης της χώρας», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Κλείνοντας τις εργασίες της ημερίδας, ο Γενικός Γραμματέας  του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ. Θάνος Βούρδας, αναφέρθηκε στον κομβικό ρόλο των μεταφορών και στη συμβολή τους στην ελληνική οικονομία, τονίζοντας πως η χώρα αλλάζει σελίδα. Η περιοχή (Δυτική Αττική) που χρησιμοποιήθηκε ως «παιδί ενός κατώτερου Θεού» , είπε ο κ. Βούρδας, αποκτά ζωή γιατί η ηγεσία είχε στρατηγική, όραμα και θέληση.  «Το Θριάσιο επικοινωνεί πλέον με το μεγαλύτερο λιμάνι των Βαλκανίων, συνδέεται με το σύγχρονο οδικό δίκτυο και με το πρώτο αεροδρόμιο της χώρας. Συγκεντρώνει όλα τα χαρακτηριστικά για ένα σύγχρονο Εμπορευματικό Κέντρο. Ο σχεδιασμός και οι χρηματοδοτήσεις οφείλουν να καλύπτουν τις οικονομικές, κοινωνικές και  περιβαλλοντικές ανάγκες της χώρας. Οι μεταφορές δεν έχουν σύνορα. Απαιτείται συντονισμός δυνάμεων τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε συνδυασμό με την σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Συνδυάζουμε τις υποδομές για τις μεταφορές του μέλλοντος» κατέληξε ο Γ.Γ. του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ. Θ. Βούρδας.