Νέα όρια εκπομπών CO2 για τα φορτηγά εγκρίθηκαν από το ΕΚ

 

Η πρώτη νομοθεσία της Ε.Ε. για τις εκπομπές CO2 από βαρέα οχήματα εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) την Πέμπτη 18 Απριλίου 2019, σε μια προσπάθεια περιορισμού των αυξανόμενων εκπομπών από οδικές μεταφορές. Η νέα νομοθεσία, η οποία έχει συμφωνηθεί ανεπίσημα μεταξύ των ευρωβουλευτών και της ρουμανικής Προεδρίας του Συμβουλίου από τον Φεβρουάριο, υιοθετήθηκε με 474 ψήφους έναντι 47 και 11 αποχές.

Πλέον θα πρέπει οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από βαρέα οχήματα όπως τα φορτηγά και οι νταλίκες να μειωθούν κατά 30% μέχρι το 2030, με ενδιάμεσο στόχο τη μείωση κατά 15% μέχρι το 2025.

Μέχρι το 2025 επίσης θα πρέπει οι κατασκευαστές να διασφαλίσουν ότι τουλάχιστον 2% του μεριδίου τους στις πωλήσεις νέων οχημάτων αποτελείται από οχήματα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών, για να αντιμετωπιστούν οι σταθερά αυξανόμενες εκπομπές από οδικές μεταφορές, από τις οποίες το ένα τέταρτο περίπου αποδίδεται στα βαρέα οχήματα.

Ακόμη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει, μέχρι το 2022, να προτείνει νέους στόχους για το διάστημα μετά το 2030, οι οποίοι θα συνάδουν με τη Συμφωνία του Παρισιού.

Ο εισηγητής Bas Eickhout (Πράσινοι, Ολλανδία), δήλωσε: «Αποτελεί μεγάλη επιτυχία για την ΕΕ η ανάληψη δράσης για πρώτη φορά σχετικά με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από βαρέα οχήματα. Η οδηγία θα συμβάλλει στη μείωση της ρύπανσης στους δρόμους μας και στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα που αναπνέουμε. Το μέλλον των περιβαλλοντικά φιλικών φορτηγών θα καθοριστεί από την καινοτομία. Αυτή η νομοθεσία θα πρέπει συνεπώς να ενθαρρύνει τους κατασκευαστές να κυνηγήσουν αλλαγές και βελτιώσεις στις τεχνολογίες που χρησιμοποιούν».

Επόμενα βήματα

Το Συμβούλιο θα πρέπει να εγκρίνει επίσημα τη νομοθεσία πριν αυτή τεθεί σε ισχύ.

Σχετικές πληροφορίες

Τα βαρέα οχήματα ευθύνονται για το 27% τον εκπομπών CO2 από οδικές μεταφορές και σχεδόν για το 5% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ (δεδομένα 2016). Από το 1990, οι εκπομπές από αυτού του τύπου τα οχήματα έχουν αυξηθεί κατά 25% – κυρίως λόγω της αύξησης των εμπορευματικών μετακινήσεων στους δρόμους. Αυτές προβλέπεται να αυξηθούν περαιτέρω αν δεν υιοθετηθούν και εφαρμοστούν νέες πολιτικές και νέοι κανόνες.