Η μεγαλύτερη σήραγγα στον κόσμο εγκαινιάστηκε στην Ελβετία κι αλλάζει το σιδηροδρομικό χάρτη της Ευρώπης

Το θαύμα της μηχανικής, όπως την αποκαλούν, θα διευκολύνει την κίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων βορρά – νότου προωθώντας κυρίως τις μεταφορές στον καίριο άξονα Ρότερνταμ – Γένοβας. Η κατασκευή της σήραγγας είχε αποφασιστεί με δημοψήφισμα το 1982 και επιταχύνθηκε λόγω της απόφασης, πάλι με δημοψήφισμα, να απαγορευθούν οι μεταφορές εμπορευμάτων από το αλπικό οδικό δίκτυο.Ένα νέο άξονα εμπορικών και επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ευρώπη φιλοδοξεί να δημιουργήσει η σήραγγα GBT που δόθηκε στην κυκλοφορία στις 11 Δεκεμβρίου 2016 και είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο. Έχει συνολικό μήκος 57 χιλιόμετρα και διασχίζει τους πρόποδες του ελβετικού όρους Γκότχαρντ.

Το κατασκευαστικό αυτό επίτευγμα χρειάστηκε 17 χρόνια εργασιών για να ολοκληρωθεί και κόστισε 11 δισεκατομμύρια ευρώ. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής του βρήκαν τον θάνατο 9 εργάτες.

Ο νέος αυτός σιδηροδρομικός διάδρομος ανάμεσα στον Ρήνο και τις Άλπεις ενώνει σε ευθεία γραμμή τη βόρεια θάλασσα με τη Μεσόγειο, από το λιμάνι του Ρότερνταμ μέχρι το λιμάνι της Γένοβας. Από τη σήραγγα θα διέρχονται κάθε ώρα έξι εμπορικοί συρμοί με ταχύτητα 100 χλμ. την ώρα και δύο επιβατικοί με ταχύτητα που θα φθάνει τα 250 χλμ. την ώρα. Τα μεγαλύτερο πλεονέκτημα για τις εμπορευματικές μεταφορές, εκτός από τη μείωση του χρόνου, θα είναι το γεγονός ότι κάθε μηχανή των συρμών θα μπορεί να μεταφέρει 44% μεγαλύτερο βάρος εμπορευμάτων λόγω των ηπιότερων κλίσεων.

Ο χρόνος ταξιδιού από τη Ζυρίχη έως το Μιλάνο μειώνεται κατά 15 λεπτά για τα εμπορεύματα και κατά 30 λεπτά για τους επιβάτες. Η ολοκλήρωση της επόμενης σήραγγας στους πρόποδες του Τσένερι, μήκους 15 χιλιομέτρων, το 2020, θα αυξήσει την εξοικονόμηση χρόνου στα 50 λεπτά.

Στα εγκαίνια της μεγαλύτερης σήραγγας του κόσμου παρέστησαν ο παραιτηθείς Ιταλός πρωθυπουργός Ματέο Ρέντσι, ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ και η Γερμανίδα Καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ.