Απαλλαγή από ΦΠΑ εγχώριων αγαθών σε φορολογική αποθήκη

Την απαλλαγή από ΦΠΑ εγχώριων αγαθών σε φορολογική αποθήκη που προορίζονται για εφοδιασμό και εξαγωγή ανακοίνωσε στο 2ο ετήσιο συνέδριο Freight Forwarding (8 Μαρτίου 2017, Holiday Inn) του Supply Chain Institute, η κα Ειρήνη Γιαλούρη, Γενική Διευθύντρια Τελωνείων και Ε.Φ.Κ. Το επόμενο διάστημα αναμένεται η έκδοση της σχετικής εγκυκλίου. Η απαλλαγή από ΦΠΑ ήδη ισχύει για τα εγχώρια αγαθά εντός Ελεύθερης Ζώνης. Παράλληλα, η κα Γιαλούρη αναφέρθηκε στο πλήρες ηλεκτρονικό περιβάλλον σε όλα τα τελωνεία από 1/1/2017 και στο γεγονός ότι οι πληρωμές και οι επιστροφές χρημάτων γίνονται πλέον υποχρεωτικά μόνο με ηλεκτρονικό τρόπο.

Στο συνέδριο ανακοινώθηκαν από τη Γενική Δ/νση Τελωνείων και Ε.Φ.Κ. διευκολύνσεις και απαλλαγές ΦΠΑ, όπως ενδεικτικά η επιστροφή ΦΠΑ στους κατόχους άδειας Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα (ΑΕΟ) με απαλλαγή φορολογικού ελέγχου για μία τριετία και ο συμψηφισμός ΦΠΑ στα τελωνεία.

Ο κ. Δημήτρης Τσαγκαλάκης (Διεύθυνση Τελωνειακών Διαδικασιών, Τμήμα Γ – Τελωνειακών Αντιπροσώπων, Εγκεκριμένων Οικονομικών Φορέων και Απαγορεύσεων & Περιορισμών) αναφέρθηκε στα οφέλη του θεσμού ΑΕΟ, «τίτλου διεθνούς αξιοπιστίας» όπως τον χαρακτήρισε, με 115 επιχειρήσεις στην Ελλάδα να έχουν λάβει τη σχετική άδεια μέχρι στιγμής.

Η κα Ευδοκία Πετροπούλου (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων/ΓΔΤΕΦΚ/ Διεύθυνση Τελωνειακών Διαδικασιών) μίλησε για τις απλουστευμένες διαδικασίες κατά την εισαγωγή και την εξαγωγή με βάση το νέο Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα και τα πλεονεκτήματα που αποκτούν οι επιχειρήσεις όπως η μείωση του λειτουργικού κόστους, η διενέργεια ελέγχων σε εγκεκριμένο από τα τελωνεία τόπο (π.χ. ΑΕΟ), η μείωση των φυσικών ελέγχων και των ελέγχων εγγράφων (14 σημεία αντί 32), όπως και η δυνατότητα μείωσης της εγγύησης σε σχέση με το ποσό αναφοράς κατά 70% όταν ο κάτοχος της άδειας απλουστεύσεων διαθέτει άδεια ΑΕΟ-C.

Ο κ. Διονύσης Ζορμπάνος, Προϊστάμενος τμήματος ΦΠΑ εισαγωγών – εξαγωγών, τόνισε ότι επιχειρήσεις ναυπήγησης και επισκευής πλοίων οι οποίες θα καθορισθεί να λειτουργούν σε καθεστώς Ελεύθερου Τελωνειακού Συγκροτήματος, απαλλάσσονται από ΦΠΑ για προμήθεια αγαθών με σκοπό αυτά να χρησιμοποιηθούν για την ναυπήγηση των πλοίων. Παράλληλα, απαλλαγής ΦΠΑ έχουν εγχώρια αγαθά με σκοπό την εξαγωγή και παράδοση (πώληση) για εφοδιασμό πλοίων. Ο κ. Ζορμπάνος ανέλυσε τις περιπτώσεις αναστολής καταβολής ΦΠΑ, τα ειδικά καθεστώτα αποθήκευσης και ΦΠΑ, τα οφέλη των Ελεύθερων Ζωνών και την υπαγωγή σε καθεστώς μεταποίησης.

Την ενότητα του συνεδρίου που αφορούσε στις τελωνειακές διατυπώσεις, ολοκλήρωσαν ο κ. Γιώργος Βήτος, τελωνειακός σύμβουλος της ΕΕΚΑ – Επιτροπής Εμπορευματικής Κοινότητας του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών που μίλησε για τη διαμετακόμιση (Τ1, T2, T2L) και την εξαγωγή και οι κ.κ. Χαράλαμπος Σιαφλάς και Φώτης Τσούτσιας (Logistics & Commercial Director και εκτελωνιστής αντίστοιχα του ομίλου Sarmed – Σαραντίτης) οι οποίοι κατέθεσαν συγκεκριμένες προτάσεις για τη βελτίωση λειτουργίας των τελωνειακών και φορολογικών αποθηκών, ως εργαλείο στην εφοδιαστική αλυσίδα των εμπορικών επιχειρήσεων.

Ο κ. Παντελής Ιακωβίδης, Operations Director της Transcombi Express, αναφέρθηκε στις νέες προκλήσεις στις διεθνείς εμπορευματικές μεταφορές όπως, μεταξύ άλλων, στην άνοδο του groupage και το πρόβλημα που δημιουργεί στο cash flow των ελληνικών επιχειρήσεων η απαίτηση προπληρωμής από πολλούς προμηθευτές του εξωτερικού, σε συνδυασμό με τη συνέχιση των capital controls.

Στην ψηφιακή διάσταση του Freight Forwarding εστίασε ο κ. Νίκος Ροδόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics και Διευθύνων Σύμβουλος της ON LINE DATA, επισημαίνοντας την ανάγκη να υπάρχει καταγραφή των εισερχόμενων και εξερχόμενων εμπορευματικών ροών και να αξιοποιηθούν γρήγορα τα εργαλεία της ηλεκτρονικής φορτωτικής, του e-CMR, της ηλεκτρονικής τιμολόγησης και των σύγχρονων συστημάτων track & trace και τηλεματικής.

Ο κ. Αργύρης Παπαντωνόπουλος, Business Development Manager της MANTIS εστίασε στο ηλεκτρονικό εμπόριο και στις εξελιγμένες πλατφόρμες πληροφορικής που προσφέρονται σήμερα και εγγυώνται την αποτελεσματική και αξιόπιστη εξυπηρέτηση των παραγγελιών e-commerce. Ο κ. Παπαντωνόπουλος παρουσίασε το μοντέλο Dark Stores και πώς αυτό υλοποιείται από τη Mantis.

Ακολούθησε η συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με την τοποθέτηση των κ.κ. Θωμά Αρβανίτη – CEO DB Schenker, Νίκου Αλεβίζου – Regional Supply Chain Manager της Intersport, Ζανέτας Βελονάκη – Υπεύθυνης Εισαγωγών & Εξαγωγών της ΠΛΑΙΣΙΟ, Νίκου Αργυρίδη – Γενικού Γραμματέα ΣΥΝΔΔΕ&L και CEO της Go-Freight, Λίνας Πάλλη – Senior Account Supervisor Ground Handling & Cargo Development Dpt του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και Σπύρου Καλούση, CEO της Cargo Group. Στο πλαίσιο της συζήτησης, πραγματοποιήθηκε ζωντανή τηλε-ψηφοφορία, την οποία συντόνισε ο κ. Σταμάτης Ανδριανόπουλος της Planning και προέκυψαν τα παρακάτω αποτελέσματα:

  • Η αξιοπιστία στους χρόνους παράδοσης αναδεικνύεται σε πρώτο κριτήριο επιλογής συνεργάτη διαμεταφορέα (62% των απαντήσεων) και σε δεύτερο κριτήριο η δυνατότητα παροχής συμβουλών σχεδιασμού μεταφορικού έργου (41%), πριν από το θέμα του κόστους (38%).
  • Οι περισσότερες επιχειρήσεις (63%) χρησιμοποιούν σήμερα τη διαδικασία κοινής διαμετακόμισης Τ1 ή Τ2 για τη διακίνηση μη κοινοτικών αγαθών, χωρίς να κάνουν χρήση πιο νέων «εργαλείων» τελωνειακών διατυπώσεων.
  • Ο θεσμός του Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα – ΑΕΟ επεκτείνεται στην αγορά, καθώς το 29% των συμμετεχόντων έχουν ήδη αποκτήσει άδεια Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα (AEOC, AEOS ή AEOF) και το 15% συνεργάζεται ήδη με φορέα ΑΕΟ. 30% σκοπεύει να αποκτήσει σύντομα άδεια ΑΕΟ ενώ 22% δεν γνώριζε την ύπαρξή του.
  • Οι συμμετέχοντες σε ποσοστό 63% αναμένουν από τα τελωνειακά καθεστώτα στο μέλλον τον αυτόματο εκτελωνισμό εμπορευμάτων χαμηλής επικινδυνότητας και σε ποσοστό 52% τη δυνατότητα καταβολής δασμών αλλά όχι ΦΠΑ μέχρι και την πώληση του εμπορεύματος για ενδοχώριες συναλλαγές όπως και την ολοκλήρωση (integration) του ICISnet με άλλες αρμόδιες αρχές (π.χ. κτηνιατρικοί έλεγχοι, τράπεζες, υγειονομικό κ.λπ.).

Το 2ο ετήσιο συνέδριο Freight Forwarding με τίτλο «Λύσεις εμπορευματικών μεταφορών στη μεταβαλλόμενη διεθνή αγορά» πραγματοποιήθηκε από το Supply Chain Institute με την επιστημονική υποστήριξη της Planning και υπό την αιγίδα του ΣΥΝΔΔΕ&L. Συμμετείχαν πάνω από 150 στελέχη εισαγωγών – εξαγωγών εμπορικών και βιομηχανικών επιχειρήσεων, στελέχη εταιρειών freight forwarding, στελέχη τελωνείων, θεσμικοί φορείς, σύμβουλοι και προμηθευτές συστημάτων και υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας.

Αναλυτικά, οι παρουσιάσεις των εισηγητών στην ιστοσελίδα www.scisce.eu