Η Ελλάδα «αγκαλιάζει» το e-CMR

Ένα μεγάλο βήμα προς την πλήρη ψηφιοποίηση των εμπορευματικών μεταφορών στην Ελλάδα έγινε την περασμένη Πέμπτη 22/6 στη Θεσσαλονίκη, με την πιλοτική εκκίνηση της ψηφιακής «φορτωτικής».

Το πρώτο ψηφιακό έγγραφο e-CMR δημιουργήθηκε για λογαριασμό της εταιρείας Hermes Agencies SA (Ερμής Πρακτορεύσεις ΑΕ), στο πλαίσιο ημερίδας που διοργάνωσε η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος, σε συνεργασία με τη Διεθνή Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU) και υπό την αιγίδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Στη συμπλήρωση του πρώτου επίσημου ψηφιακού εγγράφου μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της IRU, παρόντες ήταν ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Μαυραγάνης, η υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης), Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά, ο υφυπουργός Μεταφορών και Ναυτιλίας του Μαυροβουνίου, Dalibor Milošević, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Β. Ελλάδας, Κυριάκος Λουφάκης, ο επικεφαλής του τομέα εμπορευματικών μεταφορών της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (IRU), Jens Huegel, εκπρόσωποι φορέων του κλάδου της εφοδιαστικής αλυσίδας και μεταφορείς.

Η υιοθέτηση των ψηφιακών εγγράφων φορτίου στις διασυνοριακές μεταφορές αναμένεται να αυξήσει την ταχύτητα μεταφοράς, καθώς είναι πλήρως διαφανής όλη η διαδικασία και επιτρέπει αποτελεσματικούς ελέγχους από τις αρχές. Η δε καταγραφή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο δίνει τη δυνατότητα σε όλη την αλυσίδα μεταφοράς να ενημερώνεται άμεσα για όλα τα στάδια και να ανταποκρίνεται γρήγορα και με χαμηλότερο κόστος.

Παράθυρο στο μέλλον

«Ανοίγουμε ένα παράθυρο στο μέλλον, καθώς είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα δοκιμάζει -μαζί με άλλες ευρωπαϊκές χώρες- μια νέα διαδικασία, προτού αυτή γίνει υποχρεωτική» τόνισε ο Απόστολος Κενανίδης, πρόεδρος της ΟΦΑΕ, προσθέτοντας ότι «η ψηφιακή διεθνής φορτωτική CMR μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως μέσο διασφάλισης της νομιμότητας της μεταφοράς, καθώς θα μπει ένα τέλος στη δυνατότητα παραποίησης των εντύπων».

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Μαυραγάνης, υπογράμμισε την επιτακτική ανάγκη η Ελλάδα να «πατήσει γκάζι» για την ανάπτυξη των Logistics και Μεταφορών και τόνισε ότι «για την ελληνική κυβέρνηση αποτελεί πρόταγμα η ώθησή τους, καθώς αποτελούν πυλώνα ανάπτυξης». Πρόσθεσε δε ότι η ελληνική πολιτεία θέλει να έχει λόγο στη διαχείριση των χρήσιμων αυτών πληροφοριών, εξέφρασε τη βεβαιότητά του για τα πολλαπλά οφέλη της χώρας μας από την ψηφιοποίηση και αναφέρθηκε στις στρεβλώσεις που προκαλούν οι παράνομες ενδομεταφορές (καμποτάζ). Μεταξύ άλλων, ο κ. Μαυραγάνης, από το βήμα της ημερίδας χαρακτήρισε ως πολύ καλό εργαλείο το e-CMR και ανακοίνωσε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων η διαμόρφωση και εφαρμογή πλατφόρμας για τη μετακίνηση των εμπορευμάτων, ενώ αναφέρθηκε στο εθνικό σχέδιο που έχει καταρτιστεί για τα Logistics κατά περιφέρειες.

Στον χαιρετισμό της η υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης) Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά, τόνισε τη νευραλγική σημασία να επενδύσουμε σε νέες μεθόδους και τεχνολογίες που επιταχύνουν τη διασύνδεση της Ελλάδας μέσω κάθε διαθέσιμου δικτύου με τις γύρω χώρες.

Στην ημερίδα καταγράφηκε η άποψη των αρχών για την ψηφιοποίηση των εγγράφων μεταφοράς εμπορευμάτων. Ο Κωνσταντίνος Μπουλμέτης, διευθυντής του Πολιτικού Γραφείου του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, τόνισε την ανάγκη άμεσης υιοθέτησης του e-CMR και παρουσίασε τα σημαντικότερα έργα που υλοποιήθηκαν και υλοποιούνται στον τομέα της ψηφιοποίησης των οδικών μεταφορών. Για τη διευκόλυνση των οδικών ελέγχων μίλησε ο αν. διευθυντής Μεταφορών της Περιφέρειας Αν. Θεσσαλονίκης.

Εκ μέρους των επαγγελματικών φορέων μίλησαν ο Δρ. Δημήτρης Βλάχος, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics Βορείου Ελλάδος, ο Σταμάτης Ανδριανόπουλος εκ μέρους της εταιρείας συμβούλων Planning SA και η Δρ. Γεωργία Αϋφαντοπούλου, αν. διευθύντρια του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ), η οποία παρουσίασε το επόμενο στάδιο της ψηφιακής ενοποίησης όλων των διαδικασιών στη μεταφορά, το οποίο προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Στην τελευταία ενότητα εκπρόσωποι των φορέων που συμμετέχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα (Μανώλης Βιτσαράς, πρόεδρος ΣΥΝΔΔΕ&L, Ηλίας Ανδρονικίδης της Hermestrans SA και Δημήτρης Καραγιάννης από τη Sarmed) μίλησαν για τις προσδοκίες τους από την εφαρμογή του e-CMR.

Τα επόμενα βήματα

Γίνονται επίσης προσπάθειες να επεκταθεί το πιλοτικό πρόγραμμα και σε διασυνοριακές μεταφορές. Για το σκοπό αυτό ακολούθησε την Παρασκευή 23/6 κλειστή συνέλευση της IRU με ομολόγους της ΟΦΑΕ και εκπροσώπους κρατικών φορέων (υπουργεία και τελωνεία) από τις γειτονικές χώρες, στην οποία συζήτησαν τη δημιουργία βαλκανικού διαδρόμου e-CMR.

Έγινε μια καταγραφή για το στάδιο υιοθέτησης ή προετοιμασίας για το e-CMR που βρίσκονται οι χώρες που συμμετείχαν, τόσο σε κυβερνητικό επίπεδο όσο και από τους ίδιους τους μεταφορείς. Συζητήθηκαν ιδιαίτερα τα θέματα ανάπτυξης υποδομών, ασφάλειας, ψηφιακής υπογραφής και διαμοιρασμού των δεδομένων, αλλά και θέματα εκπαίδευσης οδηγών και στελεχών στις μεταφορικές εταιρείες.

Διαπιστώθηκε ότι οι γειτονικές χώρες παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις και την πιλοτική δοκιμή στην Ελλάδα, στη βάση ενός υγιούς ανταγωνισμού που αναμένεται να διευκολύνει τις διασυνοριακές μεταφορές. Διαπιστώθηκε επίσης η ανάγκη να τρέξουν άμεσα αντίστοιχα πιλοτικά προγράμματα στα Βαλκάνια για να αποσαφηνιστούν τα προβλήματα, ιδιαίτερα τα νομικά ζητήματα που αφορούν τυχόν νομικές επιπλοκές. Τέτοια ζητήματα δεν έχουν αποσαφηνιστεί ακόμη σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.

Μέχρι το τέλος του έτους που αναμένεται να ολοκληρωθεί η πιλοτική δοκιμή στην Ελλάδα, θα πρέπει να ξεκινήσει η διαδικασία προσχώρησης της χώρας στο επικαιροποιημένο πρωτόκολλο (e-CMR) των Ηνωμένων Εθνών, το οποίο έχουν ήδη υπογράψει 11 ευρωπαϊκές χώρες (μόλις πριν από μερικούς μήνες προσχώρησαν η Γαλλία και η Εσθονία) και να θεσμοθετηθεί το νομικό πλαίσιο για την πλήρη λειτουργία του συστήματος.

Στο θέμα της δημιουργίας βαλκανικού διαδρόμου e-CMR, διαπιστώθηκε ωριμότητα προετοιμασίας για να λειτουργήσει σε προσεχές χρονικό διάστημα, ένας πιλοτικός διάδρομος από την Ελλάδα τουλάχιστον προς Βουλγαρία και Ρουμανία, ενώ ενδιαφέρον έδειξε τόσο η τουρκική πλευρά όσο και άλλες χώρες στους οδικούς άξονες προς την κεντρική Ευρώπη.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει Περισσότερα από τον συγγραφέα