Επιχειρηματική Κοινότητα – Φορείς και Δημόσιες Αρχές ομόψυχα προς μια Εθνική Στρατηγική Μεταφορών (2017-2037)

Ο Ε.Ε.ΣΥ.Μ., το Ε.Β.Ε.Α. και η Ο.Φ.Α.Ε. διοργάνωσαν ημερίδα με θέμα “Προς μία Εθνική Στρατηγική Μεταφορών”, την Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2017, στο Αμφιθέατρο «ΕΡΜΗΣ» του Ε.Β.Ε.Α. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα των Υπουργείων Υποδομών & Μεταφορών καθώς και Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και χορηγό επικοινωνίας το περιοδικό Supply Chain & Logistics.

Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της εκκίνησης του έργου της Εθνικής Στρατηγικής Μεταφορών το οποίο και θα υλοποιηθεί με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (από ανάδοχο κοινοπραξία με επικεφαλής την EGIS International), και είχε στόχο την ενημέρωση αρχών και στελεχών που εμπλέκονται στο έργο αυτό για τα κρίσιμα θέματα μεταφορών καθώς και τις προτεραιότητες του κλάδου από τους ίδιους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Ο κ. Νικόλαος Μαυραγάνης, υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, η εκπρόσωπος του κ. Νεκτάριου Σαντορινιού, υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καθώς και διακεκριμένοι εκπρόσωποι αρμόδιων Αρχών και Φορέων του κλάδου, Πανεπιστημιακοί Καθηγητές και εκπρόσωποι Επιμελητηρίων και Επιχειρήσεων από όλη την χώρα ήταν μεταξύ των εκλεκτών συμμετεχόντων στην ημερίδα.

Η ημερίδα ανέδειξε την ανάγκη ύπαρξης μιας ολοκληρωμένης μακρόπνοης Εθνικής Στρατηγικής Μεταφορών, ως απαραίτητο εργαλείο ανάπτυξης της χώρας και την ετοιμότητα της επιχειρηματικής Κοινότητας, Φορέων και Αρχών να συνεργαστούν με τους μελετητές για την εκπόνησή της. Τόνισε τη σημασία των μεταφορών και της εφοδιαστικής και επιβεβαίωσε τις δυνατότητές της χώρας μας να έλξει ροές, προσφέροντας προστιθέμενη αξία και διαδραματίζοντας ρόλο διαμετακομιστικού κέντρου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Επιπρόσθετα, επεσήμανε την ανάγκη να ληφθούν υπόψη οι συνέπειες στις μεταφορές από πολιτικές και στόχους άλλων σημαντικών κλάδων της οικονομίας που τις επηρεάζουν, όπως π.χ. ο Τουρισμός και η στόχευση αύξησης των τουριστικών αφίξεων στα 30 εκατ.

Επιπλέον πρόβαλε τη σημασία και τα οφέλη από την ανάπτυξη ενός Ελληνικού Δικτύου Εμπορευματικών Κέντρων, καθώς και από την εφαρμογή συστημάτων Συνδυασμένων Μεταφορών (Πολυτροπικότητα), ενώ επεσήμανε την ανάγκη βελτίωσης και εκσυγχρονισμού των νησιωτικών ακτοπλοϊκών συνδέσεων και λιμένων για την εξασφάλιση βιώσιμων νησιωτικών συγκοινωνιών. Ο εκσυγχρονισμός των  οδικών μεταφορών, η βελτίωση της οδικής ασφάλειας και κινητικότητας, καθώς και η αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων των μεταφορών στο περιβάλλον, ήταν επίσης μεταξύ των κύριων ζητημάτων που συζητήθηκαν. Τέλος, η εφαρμογή ευφυών συστημάτων μεταφορών, η εκπαίδευση στελεχών και η Έρευνα και Καινοτομία,  θεωρήθηκαν ως θέματα ιδιαίτερης σημασίας.

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ και της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, στο χαιρετισμό του ανέφερε πως με σχεδόν ολοκληρωμένο το Ελληνικό Δίκτυο Αυτοκινητοδρόμων, η προσοχή μας πλέον στρέφεται στο πώς θα βελτιωθεί η μεταφορική γεωγραφία της χώρας μας με δεδομένη την ύπαρξη ενός προβληματικού τρένου, ανεπαρκών λιμενικών υποδομών, έλλειψη Εμπορευματικών Κέντρων και μη πλήρη ανάπτυξη των Συνδυασμένων Μεταφορών. «Η ύπαρξη μιας ολοκληρωμένης Εθνικής Στρατηγικής Μεταφορών αποτελεί απαραίτητο εργαλείο σε αυτή την προσπάθεια. Για να μπορέσει όμως να αποδώσει καρπούς, θα πρέπει να συνοδευτεί από ισχυρή πολιτική βούληση, συνέπεια και αποφασιστικότητα», επεσήμανε ο κ. Μίχαλος και πρόσθεσε: «Εμείς, ως εκπρόσωποι της αγοράς, είμαστε έτοιμοι να καταθέσουμε τη γνώση και τις προτάσεις μας. Ζητούμε και από την Πολιτεία να ανταποκριθεί στο δικό της ρόλο».

«Αργήσαμε πολύ και χάσαμε πολύτιμο χρόνο πριν προχωρήσουμε στην χάραξη μιας Εθνικής Στρατηγικής Μεταφορών», ανέφερε στον χαιρετισμό του ο Υφυπουργός Υποδομών & Μεταφορών κ. Νικόλαος Μαυραγάνης. Και, συνεχίζοντας, τόνισε ότι «η ψηφιοποίηση των μεταφορών (Digitalization), η συνεργασία μεταξύ εμπλεκομένων και η δημιουργία παρατηρητηρίου / δημοπρατηρίου μεταφορών πρέπει να είναι μέσα στους στόχους μας». Τέλος ανέφερε ότι «οι μεταφορές δεν είναι ταπεινές, όπως ίσως κάποιοι νομίζουν, αλλά ένας δυναμικός κλάδος με σημαντική συνεισφορά στο ΑΕΠ» και συνεχάρη τους διοργανωτές για την πρωτοβουλία τους να πραγματοποιήσουν μία τόσο σημαντική και χρήσιμη ημερίδα.

Ο κ. Νεκτάριος Σαντορινιός, στο χαιρετισμό του δια εκπροσώπου του, αφού συνεχάρη τους διοργανωτές για την πρωτοβουλία τους, ανέφερε: «Το υπουργείο μας προχωρεί στον ανασχεδιασμό της Ακτοπλοΐας με βασικό άξονα την επανεξέταση του δικτύου και τον εξορθολογισμό των δαπανών χρηματοδότησης των Άγονων Γραμμών. Ταυτόχρονα, προέβη στη συγκρότηση Συμβουλίου Συνδυασμένων Μεταφορών για την καλύτερη συνεργασία ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών με αυτές των αεροπορικών και συνέστησε Επιτροπή για την εξέταση και εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στα Ελληνικά νησιά».

Ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ, κ. Απόστολος Κενανίδης, αφού έθεσε σειρά ερωτημάτων για τη μορφή των μεταφορών στον μέλλον που αφορούν στην εφαρμογή των ευφυών συστημάτων μεταφορών, στην τεχνολογική εξέλιξη και αυτοματοποίηση των οχημάτων, τις μελλοντικές υποδομές κ.α., ανέφερε: «Για εμάς κύριο μέλημα για την ανάπτυξη του κλάδου είναι η πάταξη της παραβατικότητας απ’ όπου κι αν αυτή προέρχεται. Προς τούτο, η ψηφιοποίηση των μεταφορών, με έναρξη τη θέσπιση ηλεκτρονικής φορτωτικής οδικών διεθνών μεταφορών (eCMR) πρέπει να είναι προτεραιότητα. Επίσης απαραίτητη είναι η ανανέωση του στόλου των φορτηγών αυτοκινήτων για χρησιμοποίηση οχημάτων πιο φιλικών προς το περιβάλλον στοχεύοντας σε πράσινες μεταφορές, καθώς και η ανάπτυξη Εμπορευματικών Κέντρων, τουλάχιστον στα κύρια οικονομικά και πληθυσμιακά κέντρα της χώρας, και η εφαρμογή διαλειτουργικών ηλεκτρονικών διοδίων σε όλων το μήκος των αυτοκινητοδρόμων».

Τέλος, ο πρόεδρος του Ε.Ε.ΣΥ.Μ., κ. Μιχάλης Αδαμαντιάδης, παρουσίασε τις στρατηγικές προτεραιότητες του ΕΕΣΥΜ και επεσήμανε: «Ε.Ε.ΣΥ.Μ., Επιμελητήρια, Φορείς και Ακαδημαϊκή Κοινότητα χαιρετίζουν την εκπόνηση Εθνικής Στρατηγικής Μεταφορών, την οποία ζητούσαν πάνω από 20 χρόνια, τονίζοντας τις δυνατότητες ανάδειξης των μεταφορών σε μοχλό οικονομικής ανάπτυξης της χώρας».  Και, συνεχίζοντας, τόνισε:  «Για εμάς η εργασία αυτή πρέπει να είναι  αποτέλεσμα μελέτης και διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκομένους, να λαμβάνει υπόψη τις σύγχρονες εξελίξεις, προοπτικές και προκλήσεις από την ευρωπαϊκή ενοποίηση και την παγκοσμιοποίηση και να ενσωματώνει τις ελληνικές μεταφορές στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες. Επίσης να αξιοποιεί γεωγραφικά πλεονεκτήματα της χώρας, αναδεικνύοντάς τη σε κόμβο διεθνούς εμπορίου της Νοτιο-ανατολικής Ευρώπης ανταποκρινόμενη ταυτόχρονα στις μεταφορικές ανάγκες της». Τέλος επεσήμανε την ανάγκη αντιμετώπισης των αρνητικών επιπτώσεως των μεταφορών στο περιβάλλον και τη δημόσια υγεία και πρότεινε συνεργασία Μελετητικής Ομάδας, Φορέων του κλάδου Μεταφορών και των Συναρμόδιων Υπουργείων, δηλώνοντας πως ο Ε.Ε.ΣΥ.Μ. είναι έτοιμος να συνεισφέρει.

Κύριοι ομιλητές της εκδήλωσης ήταν οι κ.κ. Κ. Αλεξόπουλος, εκπρόσωπος της Διεύθυνσης Μεταφορών της Οικονομικής Επιτροπής για την Ευρώπη του ΟΗΕ (UNECE), Σ. Κάπρος, Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου & Επιστημονικός Συνεργάτης ΕΕΣΥΜ, Β. Χαλκιάς, Πρόεδρος, Ελληνικές Υποδομές και Οδοί με Διόδια (HELLASTRON) & Διευθύνων Σύμβουλος, Αττικές Διαδρομές A.E., Ιάσων Αγγελόπουλος, Πρόεδρος, Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, Σ. Θεοφάνης, Γενικός Συντονιστής, Κοινοπραξία Προτιμώμενου Επενδυτή ΟΛΘ ΑΕ, Μ. Σακέλλης, Πρόεδρος, Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Ι. Μίνης, Καθηγητής, Τμήμα Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου & Πρόεδρος, Εθνικό Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής, Ν. Ροδόπουλος, Πρόεδρος, Ελληνική Εταιρεία Logistics, Γ. Μπαμπαλής, Πρόεδρος, Πανελλήνια Ένωση Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς (ΠΕΕΔ), Σ. Ολύμπιος, Πρόεδρος Ινστιτούτου Logistics Management Ελλάδος, Δ. Δημητρίου, Επίκουρος Καθηγητής Οικονομικών Επιστημών, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης & Πρόεδρος, Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», και A. Zinell, Διευθύνων Σύμβουλος, Fraport Greece. Στην εκδήλωση συμμετείχαν και εκπρόσωποι της αναδόχου κοινοπραξίας που υλοποιεί το έργο της Εθνικής Στρατηγικής Μεταφορών.

Περισσότερες πληροφορίες: http://www.eesym.gr/?p=987, ενώ θα εκδοθούν πλήρη πρακτικών της Ημερίδας.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει Περισσότερα από τον συγγραφέα